Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Jag gjorde en snabb ritning:

https://imgshare.io/image/NBazYd

Enligt tidigare ägare ska rören dela sig där åt varsitt håll, men gå på samma "slinga" från pannrummet, orange är den ena slingan och röd motsvarar den andra.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Bild
Är det samma radiatorventil på alla radiatorerna?
Om du känner på rören vid sista radiatorn på röda slingan, hur varma är dom? Viktigt att konstatera om värmen finns i rören men inte kommer upp i radiatorn eller att rören är ljumma med dålig cirkulation.
Olyckligt att man grenat huvudslingan i två med olika antal radiatorer utan injusteringsventiler.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Ena rörslingan vid de element som är iskallt har knappt någon värme alls i sig i rören dit, med andra ord är det väldigt dålig cirkulation.

Pumpen går på konstant varvtal 3, jag har ju olika val att välja där som konstant tryck osv. Någon idé?

Detta sitter på slutet av båda slingorna:

https://imgshare.io/image/NBv5xw
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Pumpen går på max varvtal vilket inget av de styrprogram som finns kan ändra på, PP = proportionellt tryck eller CP = konstant tryck.
Ventilen på sista bilden är en modernare variant av originalventilen där det går att justera flödet till radiatorn 0,5 - 40%, men det går inte att påverka slingflödet.

Om det inte sitter en dold slingjustering i varje slinga, kan slingorna behöva spolas igenom efter 45 års drift. I och med att röda slingan är längre än orange och dessutom har sex radiatorer mot tre, har vattenhastigheten varit lägre och sannolikt delvis slammat igen.
Något att ta tag i vid varmare väderlek.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Vill ge dig en uppdatering samt se om du kan bekräfta min teori, just nu har jag VÄRME för första gången sen jag flyttade hit i elementet längst bort (röda slingan).

I pannrummet har jag en slinga som går till entréplanet, den med en stor röd arm för av/delvis/påsläpp av flödet, denna har ju stått helt öppen, vilket den ska göra. Jag gjorde så att jag öppnade och stängde den hastigt några gånger, tänkte inte mer på det, nu några timmar senare reagerade jag på hur varmt det var i andra delen av huset och elementet hade värme i sig och slingorna dit med. Hela klimatet har ändrats på entréplanet, från att ha dålig värme på ena sidan av kåken till nu fullt fungerande element.

KAN min teori stämma? Kärvade avstängningen för slingan eller åkte det iväg smuts från ventilerna? Du hade ju en teori om smuts.
Jag reagera också på att nu tycker jag första elementet på slingan låter ännu mer.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju toppen! :D
Din hastiga manövrering har gjort att lagrad smuts har släppt och spolats bort. Öppna upp termostaterna till max för att spola ventilsätena och ställ sedan tillbaka dom igen på 6.

Nu när du får en jämnare värme i huset, kan du sänka pumphastigheten för att få ner ljudet. Prova med PP1 eller PP2. Vill pumpen ändå gå på max (22 watt), kan du prova hastighet I eller II.
Skulle värmen inte räcka till, samma rumstemperatur överallt men lite för kallt, ändrar du kurvan så maxtemperaturen är 60° istället.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Tack, ska pröva det imorgon!

Kan den där ”kulan” (?) som sitter i avstängningen (den röda armen) till slingan och ha kärvat tror du?

Jag återkommer med en lägesrapport hur ljudet och om huruvida värmen beter sig med de andra lägena på pumpen.

Vill tacka så hemskt mycket för hjälpen jag fått hittills, du har gett mig mer hjälp än de VVS arbetarna som varit hit hittills har gjort.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

När en kulventil är helt öppen är det fullt genomlopp, som ett rör utan ventil. Om ventilen kärvar, går trögt vid manövrering, påverkar det inte den hydrauliska funktionen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Ok!

Om jag ställer om pumpen nu, hur länge måste jag vänta innan den adapterar sig samt ändrar flödet/värmen i elementen om jag köpt tex PP2?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Pumpen hittar sin driftpunkt inom en minut. Effekten av omställningen bör märkas efter 6 timmar ungefär, beroende på hur kallt det är ute.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Pumpen på PP2 gick ner på cirka 7w, nu 15 min senare har elementet som tidigare inte fick värme svalnat rejält. Det kommer dock lite värme fram, lite.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rumstemperatur? Går det under 20° kan du prova läge II på pumpen.
Känn också på rören om dom är varmare. Termostaten kan ju ha strypt flödet till radiatorn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

19 grader.

Rören har också svalnat. Jag har -1 ute.
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

19 grader.

Rören har också svalnat. Jag har -1 ute. Sista elementet på slingan kommer ju vara svalare än övriga, det förstår jag. Shuntar ut 38 cirka nu.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

När man dimensionerar ettrörssystem så väljs radiatorstorlek på första radiatorn efter effektbehov, tilloppstemperatur och vattenflöde. Därefter räknar man fram blandningstemperaturen efter första radiatorn då vattnet som passerat bypassen blandas med avkylt vatten som passerat radiatorn. Det blandade vattnets temperatur bestämmer sedan radiatorstorleken på radiator nummer två. Beräkningsgången fortsätter på samma sätt för samtliga radiatorer i slingan. Om alla radiatorer ska avge samma effekt för enkelhetens skull, kommer varje radiator att bli något större än föregående pga lägre tilloppstemperatur. Sista radiatorn kommer därför att få märkbart lägre tilloppstemperatur än den första.

Här är nollgradigt och det går ut 37°
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar