Hur varmt ska det vara i tanken där shunten hämtar vatten?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Hur varmt ska det vara i tanken där shunten hämtar vatten?

Inlägg av Erikjonsson »

Jag eldar via temperaturen i tanken, jag har solpaneler och behöver således en låg bottentemp:

Övre 73.5
Diff min: 45 - Diff stopp: 65
Botten 32

Min panna eldar mot den mittersa givaren som sitter nån decimeter under shunten, jag har valt att den ska stoppa (sluta bränna) på 65 grader i vatten temp på mitten av tanken. Vid 0 grader ute shuntar jag ut 38 gradigt vatten och max 55 grader (vid cirka -20 grader).

Hur varmt BÖR jag elda efter där? Spar jag pellets på att elda till en lägre temperatur?

Förklara gärna :)


Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur varmt ska det vara i tanken där shunten hämtar vatten?

Inlägg av Stegatorparn »

För att utnyttja tanken maximalt bör den övre delen ha en hög temperatur, vilket förlänger tiden mellan brännarstopp och brännarstart. Vanliga temperaturer vid brännarstopp är 75°- 80°.
Panntemperaturen bör inte sjunka under 55°- 60° då det finns risk att rökgaser kan kondensera på pannväggarna och orsaka rostangrepp.
Att du får 32° i botten kan bero på hur laddkrets och radiatorkrets är kopplad till tanken samt vilken hastighet cirkulationspumparna är inställd på.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Hur varmt ska det vara i tanken där shunten hämtar vatten?

Inlägg av Erikjonsson »

Tack!

Men mittengivaren sitter i anslutning till där shunten hämtar sitt varmvatten. Vad för temp ska jag sikta på att ha där? Just nu eldar jag mot 65 grader på mitten av tanken (blir 73-74 i toppen), bör det inte räcka att elda mot 55 i mitten där shunten hämtar sitt vatten då den aldrig kommer behöva varmare än så?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur varmt ska det vara i tanken där shunten hämtar vatten?

Inlägg av Stegatorparn »

Var kommer radiatorernas retur in i tanken?
I den här broschyren finns en ritning på en tank som borde överensstämma med din. https://www.hansforsman.se/dokument/100 ... sv_web.pdf
Om du anger med ritningens beteckningar var radiatorkretsens och laddningen från pannan är anslutna, skulle det underlätta en bedömning.
Sitter det en elpatron i anslutning 8?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar