Ack tank: temp diff min/max?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Erikjonsson »

Hej,

Jag har en 750 liters acktank med pelletspanna och solpaneler. Vattenburna element, enrörs.

Vad ska jag sikta på för inställning i pannan egentligen? Den går på diffen i tanken, jag har 3 givare i tanken

Givare i botten
Givare i mitten
Givare 30 cm från topp

Pannan har alltid gått på diff i tanken, där har mina värden rubbas (vet inte varför) och jag söker efter vad jag ska ha där?

Det står temp diff (aktuellt värde): denna givare sitter i mitten på tanken.

start temperatur: ?
stop temperatur: ?

Pelletspannan har sitt börvärde inställt på (75 grader) och detta är en inställning som jag satt dit då jag har för mig den stod på det innan. Anläggningen har automatshunt mot utetemp samt laddomat och en CP från Ahlpa2 som går på varvtal 3. Huset är 250 kvadrat cirka.

Skriver allt detta från mobilen, återkom om ni vill ha bilder och mer ingående detaljer så löser jag självklart detta. Är husägare sen 4 månader tillbaka så detta är helt nytt för mig.

Tack!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle underlätta betydligt om du kan säga vilken panna och brännare du har.
Om jag förstått det rätt:
- har du tre termometrar i tanken på olika nivåer eller om det är givare, vad har de för funktion?
- brännaren styrs av en givare mitt på tanken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Erikjonsson »

Stegatorparn skrev: fre 11 dec, 2020 20:11 Skulle underlätta betydligt om du kan säga vilken panna och brännare du har.
Om jag förstått det rätt:
- har du tre termometrar i tanken på olika nivåer eller om det är givare, vad har de för funktion?
- brännaren styrs av en givare mitt på tanken.
Jag har en Bequem 20d och en Thermia Bionett (2005)

Det stämmer, 3 termometrar/givare. De mäter temp i bott, mitt och topp då pelletsbrännaren är inställd att köras på temp diffen i tanken och har mitten tempen på tanken som sitt riktvärde, man ställer alltså in temp min på lägsta temp tanken får ha på mitten och sätter ett max värde på hur varmt den kmr att värma i mitten, sen slår den av.

Obs. när pelletsbrännaren värmer tanken så ökar värdet på givaren i botten till pannan nått sin maxgräns som jag satt på 70 grader. Ska bli varm i botten? Graderna ökar ju i toppen också såklart.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Stegatorparn »

Du har väl panngivaren i mitten på tanken och då ställer du in önskad stopptemperatur under "Temperatur panna" till förslagsvis 75°.
Under "difftank" ställs temperaturdifferensen till starttemperaturen in. Lämplig starttemperatur kan vara 40° för att ha lite varmvatten kvar i övre delen av tanken. Differensen som ska ställas in blir då 35°.
Vad som är optimalt för just din anläggning får du prova dig fram till.

Vid drift mot ackumulator ska glödhållningen vara avstängd "Nej".
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Erikjonsson »

Ja, det kan nog stämma. Men ska tanken bli varm från botten och upp till givaren i mitten?
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Erikjonsson »

Stegatorparn skrev: lör 12 dec, 2020 00:37 Du har väl panngivaren i mitten på tanken och då ställer du in önskad stopptemperatur under "Temperatur panna" till förslagsvis 75°.
Under "difftank" ställs temperaturdifferensen till starttemperaturen in. Lämplig starttemperatur kan vara 40° för att ha lite varmvatten kvar i övre delen av tanken. Differensen som ska ställas in blir då 35°.
Vad som är optimalt för just din anläggning får du prova dig fram till.

Vid drift mot ackumulator ska glödhållningen vara avstängd "Nej".
Ja, det kan nog stämma. Men ska tanken bli varm från botten och upp till givaren i mitten?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Stegatorparn »

Nej, laddningen ska ske från toppen och neråt. Ta några översiktsbilder som visar hur det är kopplat och lägg in som bilaga, så får vi felsöka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Erikjonsson »

Stegatorparn skrev: lör 12 dec, 2020 09:20 Nej, laddningen ska ske från toppen och neråt. Ta några översiktsbilder som visar hur det är kopplat och lägg in som bilaga, så får vi felsöka.
Den verkar ha stabiliserat sig nu. 35 i bott och 73 i topp. Dock så såg jag senast den brännare gick igång att den överstig sitt börvärde som är inställt på (75) till 80-81 grader. Hur kan detta komma sig?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Stegatorparn »

Läste du 80° på termometern eller brännardisplayen?
Kan diffa lite då termometrar och givare inte är kalibrerade.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Erikjonsson »

Stegatorparn skrev: lör 12 dec, 2020 12:40 Läste du 80° på termometern eller brännardisplayen?
Kan diffa lite då termometrar och givare inte är kalibrerade.
Temperatur panna: 83 börvärde (75) grader på displayen
Står även lika på laddomatens termometer upptill cirka 80 grader dock är högsta tempen cirka 30cm från toppen på 73 grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Stegatorparn »

(Du behöver inte citera direkt efter ett inlägg, moderatorn tar ändå bort det.)

Det var lite underligt. Visar termometern i mitten också 83°?
Kanske eftervärme sedan brännaren stannat då laddomatpumpen styrs av termostat i pannan eller rökgaskanalen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Erikjonsson »

Ok!

Nej, mätaren i mitten visar inställt Maxvärde på 70 grader men panntempen visar 83.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ack tank: temp diff min/max?

Inlägg av Stegatorparn »

Kollade mina dykrörstermometrar i acktanken och där var känselkroppen bara 5 cm lång vilket gör att bara ändan på dykröret når vattnet, resten sitter i isoleringen. Skulle inte förvåna mig om termometern visar 5° - 8° lägre än verklig vattentemperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar