Effektivitet vid laddning osv

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Effektivitet vid laddning osv

Inlägg av Pugho »

Hej

Jag har en laddomat 10 som tidigare ägare har satt i en 57 graders termostat i.
Från det att jag har 35 grader i botten och mitten av tanken och toppen har börjat dala ner förbi 60 grader så tar det 3,5 timmar att ladda så jag har 60, 57 resp. 55 grader. Efter det går det väääldigt segt och jag konstaterar att efter ytterligare 3 timmars eldning har jag 67, 66 och 57 grader.
Då har det gått åt ca 14kg pellets.

Hur effektivt är det egentligen att fortsätta elda efter att man kommit upp till laddomatens termostat-temperatur? Rent spontant känns det bara som att man eldar för kråkorna.

Jag har haft grejorna inkopplade i några dagar bara så jag är hyfsat novis. Tidigare körde jag gamla pannan, en biomatic, direkt mot radiatorer och varmvatten, men irriterade mig på att det aldrig gick att tappa upp ett bad utan att det saknades varmvatten att duscha i. Därför skaffade jag acktanken. Dessutom räknar jag med bättre effektivitet på sommaren när jag kör tanken på sin inbyggda elpatron.

Är det nån som är mer insatt i hur det ska funka som kan bekräfta eller dementera min teori om att man bara eldar för kråkorna när man eldar förbi laddomatens termostat?
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Effektivitet vid laddning osv

Inlägg av Stegatorparn »

Laddomatens termostat styr returtemperaturen till pannan som i ditt fall till 57°. När panntemperaturen överstiger 57° öppnar termostaten för inblandning av kallt ackumulatorvatten. Termostaten bestämmer när det är dags att börja ladda men kan inte påverka temperaturen i tanken.
Laddningen är beroende av panntemperaturen. Ju varmare pannvattnet är ju mer öppnar termostaten och ju fortare går laddningen.

Vid kall väderlek slukar huset en större del av brännarens effekt vilket gör att laddningstiden blir längre.
Håll koll på panntemperaturen och öka eventuellt brännarens effekt om brännaren inte klarar att hålla uppe panntemperaturen.

Vad har du för panntemp inställd i brännaren? Brännareffekt hög och låg?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Effektivitet vid laddning osv

Inlägg av Pugho »

Panngivaren sitter nu i botten på acktanken istället för i pannan, och så har jag försökt ställa in en vettig hysteres, men det har visat sig vara lite knivigt eftersom det varierar väldigt mycket beroende på uttag av värme.
Därför har jag tänkt använda laddomatstyrningen med två givare till att tala om för brännaren när den ska elda genom att presentera två fasta temperaturer för panngivaringången. (två motstånd)

I natt gick det som sagt åt 14kg pellets vilket motsvarar ca 70kWh. 15 av dem hamnade i tanken och jag har svårt att tro att huset gjorde av med resten..

Skruven i brännaren går på 25% vilket jag har räknat fram att det borde innebära pellets för ca 10kW, vilket stämmer ungefär med åtgången i natt
(När jag mätte upp det för nåt år sen gick det åt pellets till 16kW med 40% skruv.)
Jag kör bara brännaren i ett läge.

Ett alternativ som jag är lockad att testa är att låta brännare och panna jobba för sig och hela tiden hålla 80 grader, och enbart styra laddpumpen med laddomatstyrningen. Känns dock som att det är onödigt att hålla 80 grader i pannan flera timmar i sträck när det inte behövs.
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Effektivitet vid laddning osv

Inlägg av Stegatorparn »

Det är väl vettigt att styra brännaren från acktanken.

14 kg pellets x 4,8 kW/kg x 0,85 (systemverkningsgrad) = 57,1 kWh
15 kWh till acktank ger husets förbrukning under 6,5 timmar = 42,1 kWh
Husets effektbehov = 6,5 kW
Med hänsyn till verkningsgraden ger brännaren 8,8 kW effekt till pannvattnet.
Kvar för laddning av acktanken blir 8,8 - 6,5 = 2,3 kW.

Vad har du för rökgastemperatur?
Kanske ska testa 12 kW brännareffekt?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Effektivitet vid laddning osv

Inlägg av Pugho »

Rökgastemp direkt efter pannan i rökröret är 88-90 grader. Med 16kW låg jag på 112 grader.
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Effektivitet vid laddning osv

Inlägg av Stegatorparn »

Är temperaturen mätt före eller efter dragbegränsaren?
90°C före dragbegränsaren ger sannolikt kondens i skorstenstopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Effektivitet vid laddning osv

Inlägg av Pugho »

Före dragluckan.
Ja jag misstänker det. Ska testa gå upp på 16kW igen och se vad som händer. Ska även byta termostaten i laddomaten till en 72 graders.

(Av nån anledning lyckas jag inte bifoga bilder.. annars hade jag haft ett par kurvor att visa.)
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
Skriv svar