FTX med värmeåterföring till panna

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

FTX med värmeåterföring till panna

Inlägg av peake »

Jag behöver bygga om min ventilation i mitt hus byggt -72. Det har funnits en FTX anläggning i huset men någon tidigare ägare har byggt om till en självdragsanläggning som fungerar dåligt. Huset har vattenburen värme som drivs av en pelletspanna. Jag skulle vilja sätta in en ny FTX-maskin som kan återföra värmen till min pelletspanna men kan inte hitta någon lämplig maskin. Luften vill jag suga ut i kök och badrum där det vanligen är som varmast och friskluften skall tas in via väggventiler med filter. De tidigare luftkanalerna verkar inte finnas kvar. Verkar det jag tänker vettigt eller har forumet någon bättre idé?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: FTX med värmeåterföring till panna

Inlägg av Stegatorparn »

FTX står för frånluft, tilluft med värmeväxling, vilket innebär att värmen i frånluften växlas över till den kalla tilluften via en värmeväxlare vanligtvis av roterande typ eller plattväxlare. Med roterande växlare åstadkoms i regel den högsta verkningsgraden samtidigt som den är självrengörande. Verkningsgraden kan hamna runt 80 - 90%.
Något FTX-aggregat som återför värmen till pannan har jag aldrig hört talas om då all möjlig värme direkt överförs till tilluften.

Vill du ha frånluftsvärmen till pannan ligger frånluftsvärmepumpen närmast till hands men den är ju egentligen avsedd att ersätta pannan och innehåller fler funktioner än vad som behövs och blir därmed onödigt dyr. Samtidigt får du ordna en separat tilluftanläggning om du vill ha värmd tilluft.

Ett litet FTX-aggregat blir sannolikt den billigaste lösningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: FTX med värmeåterföring till panna

Inlägg av peake »

Att installera en FTX-anläggning blir mycket dyrt för mig då det inte finns några ventilationsrör kvar i huset. Jag tänker mig att friskluften skulle tas in via vanliga väggventiler med filter och att värmen i utluften skulle tas ifrån befintlig badrums och köksvenilation som är det enda som finns för frånluft i huset. Min pelletspanna är installerad 2013/14 och fungerar bra men med de stigande pelletspriserna så ser jag ett behov av att minska förbrukningen och en återföring av frånluftvärmen skulle vara 1 sätt att minska värmeförlusterna, att tilläggsisolera ett annat eller att byta ut alla fönster till modernare konstruktioner ett annat sätt men väsentligt dyrare.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Arvbacke
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 jan, 2018 01:12

Re: FTX med värmeåterföring till panna

Inlägg av Arvbacke »

Det finns ju PAX Eos eller PAX Mistral. De är ju båda värmeåtervinnande ventilation...
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: FTX med värmeåterföring till panna

Inlägg av nyman »

FTX gör mest nytta i supertäta och superisolerade hus. På samma sätt som med treglasfönster är det en investering man knappast får igen pengarna för inom rimlig tid. En bra luftvärmepump för 20000 inkl. installation som komplement till pelletsen har tjänat in sig inom 4-5 år genom mindre pelletsförbrukning.
Låt det var lite springor vid fönstren och sätt en reglerbar fläkt i en imkanal i skorstenen om inte självdraget fungerar bra pga. insatsrör i skorstenen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar