Acctank fråga?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
ozzman
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 okt, 2012 21:52

Acctank fråga?

Inlägg av ozzman »

Hej jag har bytt ut min gamla läckande acctank 1.1 kbm och tänkte koppla in 2 st acctankar på 500 liter styck istället. Behöver jag ha säkerhetsventiler på tanktopparna i mina två nya tankar. Jag kör slutet system med expansionskärl. De nya tankarna är strömsnästankar. Någon som vet? Mvh jonas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acctank fråga?

Inlägg av Stegatorparn »

Om det finns en uppvärmningskälla, t.ex. en elpatron, i tanken och den är helt avstängbar mot övriga systemet så skadligt övertryck kan uppstå, ska det finnas en säkerhetsventil. Annars räcker det med en säkerhetsventil vid pannan för hela systemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ozzman
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 okt, 2012 21:52

Re: Acctank fråga?

Inlägg av ozzman »

Hej ok tack då vet jag om säkerhetsventilen. Mvh jonas.
ozzman
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 okt, 2012 21:52

Re: Acctank fråga?

Inlägg av ozzman »

En annan fråga jag har är om någon vet hur man kan koppla in mina två laddomat 21 tempgivare i acctanken som mäter övre och undre temp. Jag hittar inga uttag för dessa 2 givare på min 500l strömsnäs acctank som jag hade i min gamla tank. Nån som har tips . Mvh Jonas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acctank fråga?

Inlägg av Stegatorparn »

Nu framgår det inte vilka tankar du har KV eller TS, men oavsett brukar det finnas två anslutningar DN 15 avsedda för termometer en upptill och en nertill där du kan skruva i dykrör och stoppa in givarna i.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ozzman
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 okt, 2012 21:52

Re: Acctank fråga?

Inlägg av ozzman »

Hej igen det är en 500 liters Ts tank jag har från 2002 finns inga dykrör vad jag ser?
Skriv svar