Udda kopplingar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Udda kopplingar

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Såg denna systemlösning från Stockvik, som gör Dalatanken som jag har en som jag står i färd med att koppla in.

1.
De har satt två blandare till varmvattnet, och tar varmvatten från mitten och toppen och blandar med kallvatten. Är det för att minska flödet i toppen och minimera skiktning i tanken, man gör så, eller vad är nyttan med det? Vilken temperatur ställer man in på mittenshunten i en sådan lösning?

2.
På värmekretsen så har de en fyrvägsshunt, men den är inte kopplad "normalt". Man har som vanligt en anslutning från toppen på tanken, och en ut till radiatorerna, men sedan tar man en anslutning från mitten av tanken och en anslutning som kopplas till returledningen som går direkt till tankbotten. Googlade nu och ser att det är en Bivalent shunt, med tre in- och ett utlopp, som man förstår av bilden. Är detta återigen för att minimer skiktning i tanken som man använder en sådan, eller vad är finessen?

3.
Den föreslagna systemlösningen kan användas med eller utan solfångare. Med solfångare kopplar man ledningen till pannan mitt från tanken, alltså inte från botten. Det är, antar jag, för att man inte vill värma upp undre delen av tanken med pannan, den delen vill man istället skall värmas av solpanelen. Klart så långt. Men, på radiatorsidan så leder man returen från radiatorkretsen till mitten på tanken, inte till botten. Detta leder, om jag förstår det hela rätt, till att solfångarna egentligen mest bara bidrar till att värma varmvattnet, inte så mycket radiatorkretsen. Men jag antar att man gör så för att inte öka temperaturen i under delen av tanken mer än nödvändigt, för att maximera uttaget ur solfångarna. Eller finns någon annan anledning att man gör så?

Bild
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Udda kopplingar

Inlägg av Stegatorparn »

1. Man ställer in önskad varmvattentemperatur (samma) på bägge blandningsventilerna för att i första hand utnyttja solenergin som är gratis.

2. Samma motivering här. Solenergin används som förstaval och spetsas med annan värmekälla som t.ex. pellets.

3. Rätt tänkt. Man vill att solslingan ska vara så effektiv som möjligt. Skulle radiatorreturen vara kallare än vattnet runt solslingan, kommer det kalla returvattnet att sjunka mot botten ändå.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Udda kopplingar

Inlägg av thomasx »

Stegatorparn skrev:1. Man ställer in önskad varmvattentemperatur (samma) på bägge blandningsventilerna för att i första hand utnyttja solenergin som är gratis.
Såklart :salut:

Allt grundar sig på att man har solfångare egentligen. Det har jag inte, ännu. Så jag kan ju avvakta lite med dessa mer avancerade kopplingar då, till, om, jag i framtiden skaffar solfångare. Då klarar jag mig med de shuntar och blandar jag har, så behöver jag inte investera i det nu.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar