koppla in 2 pannor mot system

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
flåsjön
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 jan, 2018 12:05
Ort: gubbhögen

koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av flåsjön »

har en vedpanna ctc v35 som jag har kopplat mot 3 ack tankar ena med solslinga och vvb.jag kör med en laddomat 21.
nu har jag köpt på mig en ctc 1100 som jag tänkt köra pellets i för att slippa köra elpatron och ha värmare i huset då jag kommer hem.
Jag är nu fundersam på vilket sätt som är bäst att koppla. har funderingar på att koppla in nya pannan mot solslingan den är på 15m, och kommer kunna få ut ca 12khw med brännaren. nån som har bättre lösning?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av rod02 »

2 pannor på samma skorsten ogillar sotaren.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
flåsjön
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 jan, 2018 12:05
Ort: gubbhögen

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av flåsjön »

Nu har jag dock stor skorsten med 3 separata pipor så detta är inget problem. Mer vad som är bäst att koppla mot varandra?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av Eldvin »

Varför inte bara köpa en laddomat 21a till 1100an och en ackstyrning??
flåsjön
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 jan, 2018 12:05
Ort: gubbhögen

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av flåsjön »

Kan man ju göra. De går inte koppla på samma laddomat men med extra cirkulationspump för att få flöde genom ctc 1100?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av Stegatorparn »

Visst kan du klara dig med den laddomat du har.

Anslut den nya pannan parallellt med vedpannan och sätt en avstängningsventil i returen till varje panna. Man stänger ventilen till den panna man inte använder. Det är så man gör i större panncentraler och då sker växlingen med automatik och motoriserade ventiler.

I den nya pannan monterar du en termostat som styr laddningspumpen i laddomaten, alltså varje panna har har sin egen termostat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
flåsjön
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 jan, 2018 12:05
Ort: gubbhögen

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av flåsjön »

Okej det låter vettigt att köra så. Tips på hur göra. Säg att man kommer hem då får man stänga av pellets och låta svalna innan man drar igång vedpannan eller är det bara stänga flöde direkt?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av Eldvin »

Min tanke var att pelletspannan skulle ha en egen laddomat för att slippa kranar. Ska man skifta kranar så är de kallt lik förbannat när man kommer hem. Borde va smidigare att kunna tända panna på morgonen eller på kvällen och pelletsen tar över om de blir för kallt i tanken.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av Stegatorparn »

Laddomat 21 har ju en backventil för självcirkulation som tömmer pannan på kvarvarande värme efter pumpstopp. Hur lång tid det tar beror på värmeuttaget ur tanken.
I princip kan man krana av pelletspannan när som helst bara inte brännaren går. Eventuell restvärme i pannan blir då förluster.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
flåsjön
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 jan, 2018 12:05
Ort: gubbhögen

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av flåsjön »

vad blir skillnaden mot att köra laddomat 11-30 istället för en 21 om man har en till laddomat? vore ju smidigast att köra konstant med pellets och slippa koppla om då man förlorar på de och så slipper man koppla om på kvällen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av Stegatorparn »

11-30 har samma funktion som 21 men saknar backventilen som tillåter självcirkulation mellan panna och tank.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av Eldvin »

Vill man så går det att koppla ett litet relä till laddomaten som låter pumpen gå en bestämd tid efter att termostaten tappat spänningen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: koppla in 2 pannor mot system

Inlägg av André »

En bivalentshunt/fyrvägs där inlopp 1 är tanken och 2 1100an :roll:
En brytare som slår på brännaren då tanken är tömd och sjungen går över till att börja suga värme från 1100an, eller tänkte jag för snabbt nu :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar