Beräkna plattvärmeväxlare

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Hrodebert
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 21:19

Beräkna plattvärmeväxlare

Inlägg av Hrodebert »

Hej!

Jag är i tagen att äntligen få ordning på pannhuset.
Från pannhuset in till huset ligger det en maxitherm-kulvert 32+32.
I pannhuset har jag en vedpanna och ackumulatortankar på totalt 2000l.
I huset har jag ackumulatortankar på totalt 750 liter. Jag har också en laddomat kulvertstyrning liggande. (inget av ovanstående är idag inkopplat).

Jag har tänkt att inne i huset sätta en plattvärmeväxlare för att kunna hålla isär systemen.
Jag har nu kört med en äldre panna ctc 256b (som gjort sitt) och janfirebrännare i effektläge 12kw,
med en rökgastremp på runt 160 grader. Denna effekt har varit tillräcklig.

Frågan är.. Hur beräknar jag vad för värmeväxlare jag behöver?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Beräkna plattvärmeväxlare

Inlägg av Stegatorparn »

Tillverkarna av värmeväxlare har datorprogram som plockar ut lämplig värmeväxlare efter givna ingångsdata.
Det går också att göra en överslagsberäkning och sedan jämföra med värmeväxlardata.

Börja med att bestämma sekundärsidans effekt och in- och uttemperatur. Då går det att räkna fram ett erforderligt vattenflöde.
Värmeväxlarens verkningsgrad är runt 90% så om sekundärsidan behöver 12 kW, bör primärsidan dimensioneras för 13,3 kW.
Räkna med ett temperaturfall på 5° i växlingen, alltså 80° in på primärsidan ger max 75° ut på sekundärsidan.
När primärsidans effekt är känd och tillopp och retur temperaturen är bestämd, kan erforderligt flöde beräknas t.ex 13,3 kW vid 80-60° ger flödet 0,16 l/s.
Sedan gäller det att välja en värmeväxlare som förutom effekten, klarar av flödet utan att tryckfallet blir för högt, c:a 10 kPa brukar vara lagom. Gäller både primär- och sekundärsida.

Det här var i grova drag hur en värmeväxlare dimensioneras.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrodebert
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 21:19

Re: Beräkna plattvärmeväxlare

Inlägg av Hrodebert »

Tusen tack, jag borde kunna plocka fram något vettigt med hjälp av det där!

Gör det något om den blir för stor?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Beräkna plattvärmeväxlare

Inlägg av Stegatorparn »

Nej, det har ingen praktisk betydelse.
Det som händer är att verkningsgraden blir högre och att temperaturskillnaden mellan inlopp och utlopp blir större.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar