Frågor om ackumulatortank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
jagdar
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 13 jan, 2017 00:02

Frågor om ackumulatortank

Inlägg av jagdar »

Hej!

Jag har en calmarpannan v33 och 3 st 750 liters ackumulatortank. Jag kör en full panna varje kväll och får upp temperaturen till 80 grader, men bara övre tempgivaren på tankarna går till 80 grader, dom i mitten och längst ned ligger kvar på 20-30 grader, eldar jag på som fasen så har jag märkt att dom ökar till 40, men aldrig mer än så. Är detta normalt?

Rörmokaren var här idag också och tog bort ett element då vi ska renovera badrummet, då sjönk givare (se bild) till 1, och förra ägaren sa till mig att den ska vara på 1½, betyder detta att jag behöver fylla på med vatten i tankarna? Hur gör jag det isåfall?

Bild

Tacksam för svar :)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av danei »

Det ser nästan ut att vara ett slutet expansionskärl som är I bakgrunden på bilden. Är det så kommer trycket att variera med temperaturen. Trycket ska vara högre än höjden till högsta radiatorn när systemet är kallt.

Det är fullt normalt att tankarna fylls från toppen. För att fylla hela din volym så krävs det mer energi. Om du enbart eldar ett ilägg så kan du stänga av flödet till en eller två tankar för att minska förlusterna.
jagdar
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 13 jan, 2017 00:02

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av jagdar »

Högsta radiatorn, alltså den som är på högst upp i huset? Jag har en uppe på vinden(inredd vind).

Tack för svaret. Ska testa elda på mer ikväll och se om jag får upp värmen i de nedre skikten, då kanske jag slipper elda varje dag?

Citering av inlägget ovan. Citering borttagen. / Roli moderator
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av Kelvin »

Kör på ett inlägg eller två till så du får upp tankarna i temperatur så slipper du elda lika ofta. Hur länge energin räcker är givetvis beroende på husets värmebehov.

500 l vatten kan lagra ca 30 kW om man kan ladda/ladda ur 50°C, t.ex. 30-80°C. På 2000 l är det alltså ca 120 kW.
I ditt fall innebär det att om huset t.ex. har ett genomsnittsligt värmebehov på 5 kW/h räcker värmen ca 24 h.
Fyller du inte tankarna till hälften räcker värmen inte ens 12 h.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av danei »

Du har helt fel enhet för energi. kW är en enhet för effekt inte energi.
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av Fuskbyggaren »

Den pannan borde kunna höja temperaturen på 1000l vatten med 40 grader på ett inlägg. Min panna som har hälften så stor vedvolym och har halva effekten laddar nämligen 500l 40 grader på ett inlägg. Så för att höja 2250l 60 grader krävs ett par, tre ilägg vilket i sin tur bör räcka 24-48 timmar beroendes på utetemp.
jagdar
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 13 jan, 2017 00:02

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av jagdar »

Tack för alla svar, jättesnällt. Ska testa och elda lite mer så jag får upp temperaturen i tankarna riktigt.
jagdar
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 13 jan, 2017 00:02

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av jagdar »

Fuskbyggaren skrev:Den pannan borde kunna höja temperaturen på 1000l vatten med 40 grader på ett inlägg. Min panna som har hälften så stor vedvolym och har halva effekten laddar nämligen 500l 40 grader på ett inlägg. Så för att höja 2250l 60 grader krävs ett par, tre ilägg vilket i sin tur bör räcka 24-48 timmar beroendes på utetemp.
På ett inlägg så får jag upp övre skiktet på alla 3 tankar till 80 grader. Jag har märkt vid 1½ inlägg får jag upp mellersta skiktet till ca 40.
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av Fuskbyggaren »

Vad du får längst upp är mindre intressant. Det är vad hela volymen är uppvärmd till som räknas. Alltså nedersta termometerns värde. Det visar systemets energiinnehåll. Ska man nu elda så är det bara att fylla alla tankar fullt. Det är när man tänder som det ryker och luktar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av André »

Stoppar man den pannan full när den nått driftstempen så ska den värma iaf 1500 liter 50 grader, en kompis har 3700 l acktank och han laddar dom ca 55 grader på 2 1/2 inlägg.
Eldstaden rymmer 120 liter så med bra björkved och varm panna bör den klara värma 2000 liter 50 grader utan uttag av värme/vv, hur lång tid tar det att bränna ett fullt ilägg? Bör ta 3,5-4 tim
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jagdar
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 13 jan, 2017 00:02

Re: Frågor om ackumulatortank

Inlägg av jagdar »

Hej! Ett fullt ilägg tar ca 3-4 timmar att bränna. :-)

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. /Roli moderator
Skriv svar