Vv beredare trycker ur sig mycket vatten

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Crazymac
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 maj, 2016 23:23
Ort: Eskilstuna

Vv beredare trycker ur sig mycket vatten

Inlägg av Crazymac »

Hej!

Har en pelletspanna med beredare som primär på vintern, efter denna sitter min beredare som jag kör sommartid. Den beredaren har alltid tryckt ur sig vatten ur säkerhetsventilen, när man bara kör beredaren så är det kanske 10 liter på hela sommaren. Men nu när jag kör pannan också så trycker den ur sig 2-3 liter om dagen. Har bytt säkerhetsventil från 8bar till 9bar utan resultat. Nog för att det rymms 300 liter vatten i beredarna och det behöver expandera lite men vårt vv uttag är ganska litet, 2 pers som duschar sparsamt.

Är detta normalt eller vad kan vara fel? Kör jag för hög temperatur i pannan kanske?
Värmebaronen Comet med Viking Bio 20
Shuntautomatik, utegivare
Övervåning 60kvm, golvvärme
Källare 40kvm, radiatorer
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vv beredare trycker ur sig mycket vatten

Inlägg av Stegatorparn »

Låter inte helt orimligt i mina öron.
Ett relativt högt tryck i inkommande kallvatten kan påverka. Har varit med om kommunala tryck uppåt 7 - 8 bar som minskar marginalerna så att säga.
Sedan spelar ju panntemperaturen en viss roll. Den åker ju jojo 5-10 gånger per dygn mellan start och stopptemperatur som med Viking Bio´s panntemperaturgivare är 16°.
Man brukar räkna med att vatten utvidgar sig c:a 1,2% mellan 60° och 80°.
Nu har jag inte koll på hur stor Cometens beredare är men räkna med 100 liter.
Då blir volymökningen c:a 1 liter med brännarens panngivare eller 0,3 liter med oljetermostat varje gång brännaren går.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar