Jag har en ctc v20 med en 750 liters acctankt och laddomat 4030, värmer upp det med en janfire flex a.
Har en hållkrets av den enklare sorten så den ska värma tanken oxå osv men problemet är att laddomaten hinner inte med så pannan blir för varm och brännaren stänger av. Brännaren går via pannans termostat och den går bara till 80 grader.
Jag har ställt laddomaten så den börjar ladda vid 75 grader och laddar ur vid 50
Är problemet att termostaten bara går till 80 grader eller ska de vara nått problem med själva laddomates mekaniska termostater? Ska en laddomat klara av att hålla undan värmen från pannan?
problem med laddomat 4030
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5018
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: problem med laddomat 4030
Laddomaten skall klara panneffekter upp till 35 kW, så det ska inte vara något problem.
Hur gammal är installationen?
Har inställningarna fungerat tidigare?
Vilken hastighet är laddningspumpen (den övre) inställd på?
Ställ laddomaten så laddningen börjar vid 70° och laddningspumpen på max hastighet.
Urladdningspumpen bör stå på lägsta hastighet för att behålla skiktningen i tanken.
Har du en termometer så det går att avläsa returtemperaturen till pannan?
Annars skaffa en anliggningstermometer t.ex hos Clas http://www.clasohlson.com/se/Anliggning ... r340631000.
Returtemperaturen bör ligga runt 65°.
Efter ett antal år kan termostatpatronen i laddomaten tröttna och det märks på högre returtemperatur uppemot 70-75°.
Den är lätt att byta själv. Det finns avstängningsventiler på Laddomatens tre anslutningar.
Hur gammal är installationen?
Har inställningarna fungerat tidigare?
Vilken hastighet är laddningspumpen (den övre) inställd på?
Ställ laddomaten så laddningen börjar vid 70° och laddningspumpen på max hastighet.
Urladdningspumpen bör stå på lägsta hastighet för att behålla skiktningen i tanken.
Har du en termometer så det går att avläsa returtemperaturen till pannan?
Annars skaffa en anliggningstermometer t.ex hos Clas http://www.clasohlson.com/se/Anliggning ... r340631000.
Returtemperaturen bör ligga runt 65°.
Efter ett antal år kan termostatpatronen i laddomaten tröttna och det märks på högre returtemperatur uppemot 70-75°.
Den är lätt att byta själv. Det finns avstängningsventiler på Laddomatens tre anslutningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: problem med laddomat 4030
I vilket läge ska Avstägningsventilerna vara?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5018
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: problem med laddomat 4030
Kulventilernas mejselspår indikerar läget. Parallellt med röret = öppen, tvärs röret = stängd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: problem med laddomat 4030
Tack så mycket för hjälpen
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 351
- Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
- Ort: järpen i vackra jämtland
Re: problem med laddomat 4030
Garanterat termostaten! Själv har jag nyss bytte min 4030. Skillnad som natt och dag. Men kolla så laddpumpen står på max först.... Dvs treans steg.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården