Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu när jag sitter här i styrhytten framför kaminen och svettas så börjar jag såklart fundera på hur man bäst reglerar värmen i de olika rummen. Det är i princip två olika rum som har varsin vattenmantlad kamin OCH radiatorer. Således måste ju radiatorerna strypas i det rummet man eldar för att det inte ska bli bastutemperage där.

Shuntstyrningen jag har kan ju ta både en ute- och en innegivare.

Ska man köra framledning helt baserat på utetemperaturen och sen ha termostatventiler på alla radiatorer som reglerar ner effekten i det rum där det eldas?

Vidare är ju radiatorerna inbyggna bakom "elementskydd". Det gör att termostatventilen kanske inte kan sitta på radiatorn utan måste vara monterad utanför med trådad eller trådlös överföring. I styrhytten är det två radiatorer och i däckshuset är det 4.

Tankar kring detta och tips på bra trådlösa radiatortermostater?

(T.ex. detta: http://www.conrad.se/Tr%e5dl%f6st-termo ... 60_0812040)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Borde vara lämpligt att styra shunten med utegivare.
Har du MMA´s radiatorventiler kan du ha deras termostater med separat givare där radiatorerna är inbyggda http://www.mma.se/produkter/termostat-mtwz/.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag måste ju dock kunna styra upp till 4 st radiatorer från samma rumsgivare. Med den lösningen får jag ju 4 st vita boxar på väggarna. Hela idén med att bygga in radiatorerna är att få det snyggt så den lösningen känns inte aktuell. Eller tänker jag fel?

Min tanke är att om man har en digital trådlös styrenhet som kan sköta flera radiatorer så kan jag bygga in den i t.ex. en klassisk barometer eller liknande för att passa vårt (förrförra) sekelskiftestema.

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Du har säkert rätt. Vet ju inte hur du tänkt bygga in radiatorerna, men normalt har man en luftspalt mellan inklädnad och golv och där innanför brukar man gömma givaren.
Tyvärr vet jag ingen lämplig trådlös styrning till MMA. Danfoss har sitt system men MMA har inte nått dit ännu.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

På den här bilden ser man hur de är inbyggda. Öppningarna är nu täckta av perforerad plåt och det ligger en ekskiva ovanpå.
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Då blir det ingen luftcirkulation och konvektion kring radiatorerna utan enbart strålningsvärme.
Kan bli kondens nertill på fönstren. Du får se.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Ja, jag får se. Det går ju att ta upp hål eller slitsar i fönsterbrädan om det skulle behövas.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu finns det vatten i köket! Och även varmvatten via slingan i acktanken.
2014-10-02 10.02.09 (Small).jpg
2014-10-02 10.02.09 (Small).jpg (40.29 KiB) Visad 7780 gånger
Här är ventilpaket och termostatventil monterade på tanken. Kallvatten kommer in nertill, varmvatten kommer ut upptill och så blandas det i ventilen. Dock verkar det bli jävligt varmt vatten hur jag än ställer ratten. Ventilen kanske kärvar eller nåt men jag har inte hunnit felsöka än...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Är det ventilen med den vita ratten som är blandningsventilen? Om så är fallet, är den då verkligen rätt inkopplad? Mina blandningsventiler hemma skall ha inkommande varmvatten från sidan och det kalla vattnet in på "mitten" för att sedan få det färdigblandade vattnet ut på motsatta sidan mot inkommande. Men det är mina ventiler, din kanske skall kopplas på annat sätt.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Närbild på ventilpaket + blandningsventil:
2014-10-07 15.01.44 (Small).jpg
2014-10-07 15.01.44 (Small).jpg (38.92 KiB) Visad 7779 gånger
Enligt märkningarna på blandningsventilen ska den ju ha varmt uppifrån, kallt från vänster och blandat ut åt höger. Det borde väl inte va nåt problem att montera den upp och ner väl?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Nu syns det bättre, du har kopplat enligt "beskrivning". TA har tydligen andra anslutningsplaceringar än Esbe....
Om det har någon betydelse att den är upp och ner vet jag ej. Sådant borde framgå av eventuell beskrivning som man får när man köper en ventil. Men din kanske är begagnad och saknar sådan info?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Finns inga restriktioner hur ventilen ska monteras.
Är ventilen begagnad så kärvar nog reglerkäglan.
http://www.tahydronics.com/sv/produkter ... ix-ta-mix/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av rod02 »

Det kan ju vara vettigt att utnyttja tyngdlagen. Och inte ha största risken för läckage nedåt. Men det har nog liten betydelse.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag får väl plocka bort ventilen och se om det går att motionera upp käglan. Eller jag börjar med att skruva ratten fram och tillbaks några gånger och ser om det löser biffen...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Det kan nog vara terostaten som har gett upp. De brukar finnas som reservdel.
Skriv svar