Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Hej!

Jag håller på att renovera en 120 år gammal f.d. ångbogserbåt som ska bli bobåt. Mer info om projektet som helhet finns på http://stor-erik.com

Nu jobbar jag för fullt för att få in ett grundläggande värmesystem innan det blir allt för kallt. Jag har skrivit lite om det tidigare på byggahus.se (http://www.byggahus.se/forum/varme-allm ... bobat.html) men det är inte jättebra respons där.

Det jag har är:
2 st Acktankar Verticell 500 liter
Expansionskärl 150 l med övertrycksventil och manometer
Laddautomatik Termovar Elextronic (Baxi)
Vattenmantlad kamin Maja 12 kW
Webastovärmare ca 10 kW
Elkasett CTC ca 6-10 kW
Diverse cirkulationspumpar

Acktankarna står nere i maskinrummet och den första kaminen är uppe i styrhytten. En övergripande bild på skeppet:
Övergripande skeppsritning
Övergripande skeppsritning
SE-1206-värmesystem.png (206.28 KiB) Visad 13746 gånger
Jag har ritat upp ett grundläggande system som ser ut så här i dagsläget:
Värmesystem schema
Värmesystem schema
värmesystem v2.png (217.23 KiB) Visad 13746 gånger
Tankarna är här seriekopplade där den varmare tanken står till höger. Vrider man om de två kulventilerna så kan man koppla bort den vänstra tanken sommartid för att få ett snabbare system. Webaston har en inbyggt cirkulationspump.

Planen är att först bara koppla in den vattenmantlade kaminen och elkasetten för att komplettera installationen senare.

Åsikter om mitt grundläggande system? Åsikter om detaljer som addering av olika ventiler, dimensioner på rör etc etc?
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Lägger upp två alternativa scheman.
värmesystem v4.png
värmesystem v4.png (224.47 KiB) Visad 13707 gånger
värmesystem v5.png
värmesystem v5.png (223.08 KiB) Visad 13707 gånger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Om du skall ha både golvvärme och radiatorer så behöver du en shuntgrupp till respektive system. Eftersom golvvärmesystemet oftast inte "vill ha" lika hög framledningstemperatur som ett vanligt radiatorsystem.

Även om det skulle gå att köra ut samma temperatur i de båda systemen så kan det vara bra att skilja dem åt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jes. Har funderat lite på det och planen är nog att ha en separat golvvärmefördelare/shunt till det.

Några synpunkter på hur man ska blanda vattnet till radiatorerna? Plocka varmt, halvvarmt och kallt och blanda det eller bara blanda varmt med returen?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Varför har du anslutit motorvärmen till den vänstra tanken? Kopplar du bort den på sommaren så måste du elda eller köra el för att få VV. Varför inte all uppvärmning i den högra och använda den vänstra som "förstoring" av systemet när man har mycket "värme" till tankarna?

Värmen hade jag nog plockat ut via en bivalent 4-vägs shunt och VV med dubbla slingor i tanken typ denna koppling: http://home.koping.net/nila/grafik/bild ... ngtank.JPG

Eller så tar man ut VV med en värmeväxlare, effektivare lösning men kräver en extra pump.

Att endast ha en slinga för VV är inte effektivt.

På vilken höjd man skall ansluta värmereturen beror på hur hög temperatur returvattnet har. Golvvärmesystemet skall kanske anslutas lägre än radiatorsystemet?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Roli skrev:Varför har du anslutit motorvärmen till den vänstra tanken? Kopplar du bort den på sommaren så måste du elda eller köra el för att få VV. Varför inte all uppvärmning i den högra och använda den vänstra som "förstoring" av systemet när man har mycket "värme" till tankarna?
Detta är för att tankarna jag har bara har en slinga i varje. Länk till datablad. Denna slinga är även i botten vilket kanske inte är optimalt...
Bild

Motorn kommer gå väldigt lite så jag räknar med att elda eller köra el på sommaren ändå. När man är ute och tuffar kan man koppla in även den vänstra tanken om man vill.
Värmen hade jag nog plockat ut via en bivalent 4-vägs shunt och VV med dubbla slingor i tanken typ denna koppling: http://home.koping.net/nila/grafik/bild ... ngtank.JPG

Eller så tar man ut VV med en värmeväxlare, effektivare lösning men kräver en extra pump.

Att endast ha en slinga för VV är inte effektivt.
Återigen knepigt med de tankarna jag har. Jag kan ju iof investera i en skräddarsydd tank, men då jag vill få ihop nåt till vintern så köra jag gärna på de jag har nu i alla fall. Värmeväxlare jag ju sätta utanför tanken och det är ju smidigare än att skaffa en helt ny tank.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av rod02 »

Varför slinga i botten? Till VV vill man nog ha den i toppen. Tanken är varmast längst upp. Även laddning borde funka uppifrån och ned. Men jag e ingen expert.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

För att han har de tankarna.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av rod02 »

Nått som hindrar att man vänder de upp och ned?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Hmmm.. Det kanske kan funka även om det kommer se lite konstigt ut. :scratch:
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Funderar lite på avluftningsventiler. Ska man ha automatiska eller riskerar de att krångla? Kanske en automatisk med en manuell brevid så att man alltid kan lufta manuellt?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

De automatiska kan opereras manuellt. Den manuskript jag sett angav att den bara skulle vara i autoläget i två veckor. Nyttan känns begränsad om man är på plats själv. Ska man ha en hantverkare till att lufta så är de nog lönsamma.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

OK, sant.

Åsikter om utlösningstryck på säkerhetsventiler?

Den som sitter på expansionskärlet jag kommit över är på 2,5 bar. Jag tänkte ju sätta en på på kaminens utlopp längst upp också. Jag har både 1,5 bar och 2 bars liggandes så jag kan välja. Höjden från systemets lägsta till högsta punkt är ca 6-7 meter om det spelar nån roll.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Ofta har man ju en 1,5 bars ventil placerad på pannan i källaren. När du nu har ventilem några meter upp så bör du inte ha ett högt tryck på den. Jag gissar att tankarna längst ner inte är testade för mer än 3bar. Så använd 1,5bars ventilen.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Det låter ju vettigt...
heizwasserseitigem Betriebsüberdruck bis 3 bar
trinkwasserseitigem Betriebsüberdruck bis 10 bar
Skriv svar