Billiga luft/luft VP stjäl marknad från berg och luft/vatten

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Billiga luft/luft VP stjäl marknad från berg och luft/vatten

Inlägg av Perpetum »

Hej

Marknaden viker för våra stora tillverkare av berg- och luft/vatten värmepumpar. Varsel och utlånad personal. I tillägg verkar inte exportmarknaden växa som förväntat, gasen är för billig i t ex Tyskland.

Dessutom har priset sjunkit markant på de billiga luft/luft värmepumparna. Idag kostar de 8000-10000 kr inkl moms för en riktig märkesmaskin och för någon som är händig går 90 eller 100 % av installationen att göra själv. Man tar dock en risk med garantin.

I vissa mindre hus med högtempsystem ger en luft/luft VP högre verkninggrad på uppvärmningen än en luft/vatten VP eftersom den senare får arbeta med höga framledningstemperaturer och har ett kylmedia som lämpar sig sämre vid låga yttertemperaturer (R407C). I vissa fall är det bättre att satsa på ett billigt solvärmesystem för varmvattnet och en rejäl luft/luft inverter värmepump med R410A.

Jaha, nu får vi se om jag stack huvudet in i getingboet.

:wink:

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Billiga luft/luft VP stjäl marknad från berg och luft/va

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Som är i värmepumps tankar eller har värmepump av någon sort installerad.

För det första är det billigt i drift kräver ringa underhåll, med andra ord en kanonbra lösning på uppvärmningen när utetemperaturen inte är under -20°C !

Det som jag vill tillägga här är att vi inte skall förlita oss på att milda vintrar har kommit för att stanna för evigt! det är många faktorer som påverkar var värme utdelningen kommer, tex ett vulkanutbrott kan över en natt ändra värmebalansen radikalt.

Ved och pellets som huvudvärme när det verkligen gäller central uppvärmning när ute temperaturen kryper under det normala !
är det viktigt att ha någon typ av extra reserv värme att ta till.

Det är lätt att tro att det är växthuseffekten som ger oss milda vintrar,
själv upplever jag det som små skillnader mellan vad vi kallar för varga vinter o milda vintrar.

Här vill jag bara väcka upp till nya funderingar i uppvärmningens konst!
Innan propen går ut helt i systemet ?

Jaha, nu får vi se om jag också stack huvudet in i getingboet.
Ja ha lite surr i nätet skadar inte det kan ju få upp värmen något i nya funderings planer .

MVH
Ruben

EDIT Jag tag bort ditt citat eftersom det redan finns precis före detta meddelande. Det normala sättet att svara är att trycka på "besvara"-knappen (under meddelandet) istället för på "citera"-knappen. På detta sätt blir trådarna mer lättlästa på forumet. Om man vill svara på ett tidigare meddelande (flera meddelanden bort) i tråden är "citera"-knappen bra.
/Stugsittaren MODERATOR
Tillverkar rökgasutrustning
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Finns stora starka planer på en luft/luft hemma hos mig numera när prisera krupit nedåt på maskinerna :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Apropå detta, funderar fortfarande...

Är ju rejält spridda bud vad det gäller kvalitén, inte ens de storsäljande Panasonic är någon direkt "höjdare" över lag.

Vad som förvånar mig när man läser både svenska och andra länders info på forum m.m. är att mideas grejer verkar vara riktigt bra kontra prisnivån.

Finns en och annan belackare som säger att "det är lågpris kina blaha blaha" men väldigt få dokumenterade missnöjda kunder i förhållande till antal sålda maskiner globalt :!:

Midea gör ju mycket OEM, så bl.a. det som Jula säljer under namnet "coolix" är Mideapumpar.

Någon som vill sprida kunskap :) ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag har känslan att det som Rusta säljer ar exakt (nästan) samma sak.
Medföljande instruktioner är till förvilling lika varandra, t.o.m. samma bilder när man kollar på nätet.
Rusta: http://www.rusta.se/pdf/product/install ... 013-15.pdf
Jula: http://www.jula.se/EsaImages/item/Bruks ... 416045.pdf

Nu har jag av olika skäl köpt en billig på Rusta och ni som kollar manualen kan säkert som jag finna lite luckor.

Nu kommer en fråga som jag hoppas initierade kan svara på.

Konsdensvatten ska ledas ut från inomhusdelen via en enkel plastslang och manualen säger att den ska in i en vattenuppsamlare (sid 4 i manualen) på utedelen.
Nu är verkligheten sådan att den uppsamlaren finns inte på aggregatet men, jag misstänker att dränerat kondensvatten från inomhusdelen helt enkelt ska släppas ut till naturen via medlevererad slang. Så har jag just nu, installerade i går EM så jag har ju inte så stor erfarenhet.

Finns det risk för frysning i slangen på vintern eller är det bara när aggregatet går på kyla som kondensvatten genereras i innedelen?

Jag har i dag sett att det kommer en del vatten ur avloppet på utedelens avlopp.

Jättetacksam om någon kan skapa lite ordning i min förvirring.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Det är som du misstänker att det endast genererar kondensvatten från inomhusdelen när aggregatet går på kyla, och det brukar man göra som du, släppa ut i naturen. Mitt får rinna ut på altantaket.

Vatten ur utedelens avlopp är helt naturligt, det blir när utedelen frostar av. Ser i bruksanvisningen att det medföljer en avloppskoppling till utedelen, montera inte denna, det bildas en förhöjning på ovansidan av tråget, allt smältvatten rinner inte ut och det kan börja bygga upp is, och har du otur så blir det mera is för varje avfrostning som inte "avfrostningsvattnet" förmår att smälta bort. Kan vara så att du måste komplettera med trågvärmare för att hålla tråget isfritt vintertid.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Tack för bra svar.
Jag har också tänkt på det där med avloppsanslutningen och tycker spontant att det borde vara bättre med typ en "droppnäsa" som minimerar vattenmängden i utedelen eller som du skriver, att bara slopa anslutningen.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Avloppsanslutningen använder man nog bara om man skall leda bort avfrostningsvattnet med slang/ rör och då måste det till värmekabel, annars fryser röret ihop.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Nu är jag snart hädisk mot detta forum ... :lol:

Efter att i 6år kört Pellets i den gamla pannan, går nu tankarna starkt emot att köra uppvärmningen med en Toshiba L/L VP, sedan körs kompletterande värme+vv från acktanken och panna/pelletsförråd skippas helt.

Med de priserna som pumparna kostar nu, den kvalité de verkar hålla och den totala uppvärmningskostnaden som man får..... ja, hehe. Det blir verkligen EKONOMI i det.

Plus att kåken inte är jättestor, är i ett plan och utrymmet som pannrum+pelletsförråd tar upp är högst väsenligt, som vi behöver till förvaring.

Jag funderar alltså.

Räknar man på det lite lätt med förväntade förluster i en gammal panna med brännare kopplad till acktank jämfört med en L/L pump, då vinterhalvåret här i Gbg regionen SÄLLAN bjuder på mer än -10grader så blir det fina kalkyler.

Har ju 9kW elpatron i acktanken så risken att jag skulle få effektbrist till uppvärmningen om det smäller till och blir svinkallt är nog trots allt rätt minimal.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

snillet om du nu ska behålla din acktank så kan du ju även fundera på en luft/vatten vp
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det kommer inte att fungera bra med det högtempradiatorsystem anno -73 som jag har dessvärre. Det är MYCKET svårt att klå energieffektiviteten hos en modern L/L pump när det gäller uppvärmning av rumsluft sammanslaget med inköpspris/payoff m.m.

Skulle vara att den värmer vattnet också då, men jag är skeptisk, har dessutom inte hört någon L/V pump med någorlunda snällt ljud från utedelen än, de brukar föra ett jäkla liv.

Grannarna är vi rädda om...

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ja en ll/vp är svårslagna som ute tempen är nu +5 å duggregn
jag kör min vp ner till - 8 10 sedan är det bara pellets samt ny instalerade kaminen
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Dessutom.... menar... de billigaste "quick connector" är ju bara några få lusentappar från vad en "riktig" maskin kostar och de flesta av de "riktiga" har bar mycket bättre prestanda.

Fått offert på Toshiba "Polar" 13, 17800:- inkl montering och 6(!) års fullgaranti :shock:

Med 15%rabatt via Eon och rotavdrag förvisso, men ändå ?

Jämfört med att quickconnectormaskinerna med inverter som säljs på t.ex. Jula (är ju Mideamaskiner som har hygglig kvalitet) så skiljer det inte många lappar i pris där, och då måste man skruva upp den själv :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Farsan satte in en Elektrolux nu i höstas, Funkar kanon men ska flytta ner utedelen till ställning på marken då det nu låter som det startar en bil utanför väggen varje gång den startar pga stomljudet.. Nu är det inte hela värden då det bara är i köket man hör det..

Iaf så köpte han 6 kW pumpen för 11000:- o sen monterade en bekant installatör in den så totalt gick det på 12800:-, Skulle dom tagit instalation från Elektrolux skulle de kostat 14900:- men då tror ja man skulle få rotavdrag så de kanske gick jämt ut..

En granne har installerat en Panasonic med 2 innedelar vilket gick på 14000:-, En installatör gjorde installaationen svart så han fick oxå fulla garantier liksom farsan fick då installatioen är gjord av installatör..

Så helt klart ska du fundera på att skaffa en sådan men köp inget okänt.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det lutar åt Toshiban, den har en mekanisk/monteringsmässig fördel, innerdelen är jätteliten.... (25cmhög) och kan monteras preciiiis där vi vill ha den.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar