CTC Ecologic styra laddpanna

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

CTC Ecologic styra laddpanna

Inlägg av Snapphane »

Planerat system med Pellmax UB laddpanna. Antagligen till tekniktank 500 l med förrådsberedare 200l.
LVVP CTC Ecoair 622M med styrning Ecologic.
Avsikten är att ha LVVP som master och pellets för ev spets, backup om LVVP fallerar eller elpris/effektavgift.
Pellets spetsvärme antagligen mha shuntat vatten från pelletspannan.
Tekniktankens elpatroner skall konfigureras/effektbegränsas så minsta effekt används. Hellre låg effekt under lång tid än hög effekt under kort tid - detta pga effektavgiften.

Avser att av bekvämlighetsskäl köra LVVP minst 8-9 månader om året då el är billigt.

Fråga:
1. Någon som har en dylik anläggning pellets-LVVP?
2. Har ni pelletspannan igång alltid och shuntar från den eller låter ni pannan kallna - dvs styrningen startar/stoppar brännaren istf att shunta?
3. Använder ni Ecologic? Annan styrning?
4. Det får inte bli så att pelletspannan ger för höga returer till pumpen. Hur begränsa? Givare på returledningen?
5. Vid pelletsdrift utan LVVP kommer det att cirkulera vatten till utedelen. Är den värmeavgivningen av betydelse?
6. Vad har ni för erfarenheter av CTC, 600~serien och Ecologic?

All input är välkommen. Ska prata med röris i morgon.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: CTC Ecologic styra laddpanna

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kom du något framåt i dina resonemang @Snapphane?

Jag är återkommande i många av samma funderingar, för en framtida komplettering med en LVVP som master och pannan kvar som spets.

Har effektavgiften införts hos er? (Påverkade den upplägget negativt?)

Legionellarisk?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: CTC Ecologic styra laddpanna

Inlägg av Snapphane »

Hej!
Vi har inte effektavgiften införd - ännu…….
Tittat på Nibe 2120 och Mitsubishi Zubadan men blivit avrådd sv flera installatörer. Svårt att värdera hur befogat det är men då flera sinsemellan oberoende rekommenderade CTC blev det CTC.
622M+i255 L är installerade men pannans rökkanal och el-inkoppling inte klar.
Rörmokaren menade att det blir en hel del eget byggande om ack-tank väljs. Rekommenderade istället CTC i255L innedel som har vv-slinga och bivalent shunt -ingen vxl-ventil. Lite festligt att rörmok satt samma kombo i255L (låg)+622M och letar en Pellmax UB - han tror det är en mkt bra kombo. SCOP 3,5-3,7.
https://ctc.se/produkter/inomhusmoduler ... enith-i255.
Nackdelen är att i255 inte har styrning för pelletsbrännaren. Om man plockar spetssignalen som kallar på elpatronen för att istället starta brännaren omintetgörs garantivillkoren. i555 har p-brännarstyrning men den är dyr samt så stor att jag inte får in den i källaren.
i255 planeras ha max 80gr tanktemp. 233 l H2O, 5,7 ltr i vv-slingan.
622M (22kW) ger ca 14kW v -7gr och ca 12kW v -10 gr. DVUT 2dgr -11 och då behöver huset ca 11kW. Vi har vedkamin och LLVP utöver centralanläggningen, så 622M bör klara sig utan elpatron (planeras vara avstängda utom då jag inte är hemma).
Pellmax UB planeras vara avstängd som basstatus. Panngivare startar laddpump till i255 då panntemp är t ex 45 gr (får prova mig fram).
Tankgivare stoppar vid t ex 65 gr laddpumpen från Pellmax som då uppnår sin panntempmax t ex 70 gr och stannar. Brännaren planeras köras på full effekt 20kW.
Pelletsbrännaren avses få tre startmetoder som i princip är parallellkopplade:
1. Manuell brytare
2. Fjärrstyrd brytare Wifi.
3. Automatiskt då 622M fallerar helt eller delvis.
Initialt 1+2 avses fixas. När man är hemma är det lätt att på i255 display (eller speglad d:o på ipad samt app myuplink) se om pellets behövs. I255:s larmfunktion kan såvitt jag vet inte sända sms. En sändande larmfunktion och möjlighet att fjärrstarta pellets, är en bra början.
Ska klura på styrning och dessutom ska rörmok rådfråga CTC.

Hur tänker du angående dockning LVVP/pellets?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: CTC Ecologic styra laddpanna

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har inte ännu kommit så långt i mina funderingar, men jag hade om möjligt tänkt använda pannans beredare, och slippa tekniktank.
Minsta möjliga mängd styrning, för att minimera risken för strul.

Eftersom vi har ett enrörssystem till radiatorerna, så krävs det lite högre temperaturer när kylan kryper neråt.

Jag har också problem när det gäller placeringen utomhus. Enda möjliga platsen är precis utanför två sovrum, där det idag finns ett trädäck..

Samtidigt har vi ju just nu en situation där elpriset ökar, och pelletspriset faller..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vp11
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 feb, 2011 13:08

Re: CTC Ecologic styra laddpanna

Inlägg av Vp11 »

Jag kör en ctc Gsi vp tillsammans med pellets och solfångare. Fungerar riktigt bra
Ctc har i flera av sina styrningar alternativet EVK tank. På tanken sitter en shunt som vp styr, pelletsen styr jag över en utomhusgivare. Pelletsen startar vid -13 och laddar tanken, när tanken är över inställd temp så börjar värmepumpen shunta in värme i systemet.
Dock så kräver detta att vp fungerar som den ska. Ska pelletsen hoppa in vid ett larm eller dylikt så krävs annan lösning.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: CTC Ecologic styra laddpanna

Inlägg av Snapphane »

Tack för intressanta svar.
Utedelen har hittills ljudmässigt imponerat, dvs minimalt ljud men går endast 50% av max.
Utedelen 622M slås av vid -22 gr i fabriksinställningen men det kan man ändra vb. Överväger att låta pellets ta över (manuellt el t ex mha justerbar utegivare) vid t ex -15 eller den utetemp där det blir problem med vv-produktionen. Ecozenith i255 kan hantera två värmesystem och det vore toppen om man via Myuplink skulle kunna styra detta. Ska läsa in mig på elscheman och styrningen.
Hur behåller brännaren stabil icke fladdrande startsignal från utegivaren? Frånslagsfördröjning? Det finns i Viking Bio.
CTC har i555 som hanterar flera värmekällor men den går inte in i min källare. Dessutom svindyr….
I255 anges lätt att anslutas till andra VK än VP. Emellertid har CTC inga färdiga lösningar för pelletsdockning. Min tanke var att ta styrsignalen för spets mha elpatron men då gäller - som väntat, inte garantin. Märkligt att CTC inte satt en switch som medger pellets istf elpatron vid spets steg 1.

Påminner om PellasX i Polen som anser att framtidens värmesystem är pellets+LVVP. De avser att ta fram ett färdigt koncept och arbetar fn med styrningen såvitt jag vet.
Personligen liknar jag pellets med kärnkraft (icke väderberoende året runt baseffekt) samt LVVP med vindkraft (väder/temperaturberoende).

Hur vore det att på detta forum ha en fast rubrik där det dokumenteras styrningar för pellets+LVVP? I analogi med rubriken ”pannkombinationer”

Tack alla som håller detta forum vid liv.
Vh/Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Vp11
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 feb, 2011 13:08

Re: CTC Ecologic styra laddpanna

Inlägg av Vp11 »

Jag tror att det kommer fler och bli vanligare med hybridlösningar i framtiden.
Jag har medvetet inte dragit in pelletsen i värmepumpstyret mer än evk tanken.
Pelletsen får sin styrsignal via ett shelly relä som styrs via app. Vid -13 tillåts pelletsen starta, sen går den till evk tanken är uppe i 85 grader.
Vad för styrsignal kan du använda till din brännare? Jag kör med en gammal nymo brännare som använder en potentialfri kontakt. Shellyn är bara ett ”smart” Wi-Fi relä som sluter kontakten vid given inställning.
Kikade i manualen för i255 o den verkar lite mer begränsad i styret än i350 mfl. Det jag funderar på är om du kan använda drifttermostaten. Borde gå med lite luringar.
Du kan styra tempen på 2 värmesystem via uplink, ett med högre temp ex radiatorer och ett med lägre temp ex golvvärme.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: CTC Ecologic styra laddpanna

Inlägg av Snapphane »

Skrev fel - Viking Bio har tillslagsfördröjning, inte frånslags-.
Styrsignal till brännaren:
Utan att ha tänkt ut alla detaljer, är preliminär modell att bryta panntermostatens kabel mellan termostat och brännare. I serie efter panntermostaten läggs paket om fyra st parallellkopplade brytare:
1. Manuell
2. Wifi
3. Utegivare frånslagsfördröjning på signalen?
4. Tanktemp CTC i255 termostat med justerbar hysteres startar funktionen. LVVP:s värden på börvärde i tanken sänks vb.
Kontaktor för var och en av 2-4? Tål wifibrytaren m fl spänning bakvägen??
Brännaren är alltid strömsatt.
Panntermostatens TIlL-signal blir i praktiken NO tills någon av 1-4 sluter kretsen.
Antar att termostaten är kapillärtyp och tåler att få spänning bakvägen.
Vid 1+2+3 stannar brännaren vid uppnådd panntemp. Vid 4 vid uppnådd tanktemp (i255 tål max 80gr).
Finns säkert akilleshälar. T ex hög returtemp till VP….. kommer 622M att stå i ständigt larmläge då pellets är ”master”?
Hårt vatten 12dH och slinga i i255 bör man ha i åtanke, så kanske maxtemp 65 gr kan vara börvörde för tanken.
Om man aktiverar 1 el 2 vid lågt effektbehov (enbart vv) t ex sommartid kommer brännaren att gå korta intervall för att upprätthålla panntempen. Vid 4 kommer gångtiden att bli kortare om givaren sitter i övre delen (vv) än i nedre delen (radiatorvatten) så det blir givare i nedre delen bl a för att maxa vv.
Har endast basala kunskaper inom elektronik… Kanske inte ens det….. Är inte lättstött, så bara kom med synpunkter.
Tror att en färdig styrning enl ovan kan intressera många. Eller? Standardkomponenter eftersträvas även om det ger en klumpigare lösning jmf med en finslipad d:o.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar