Pellets bort, luft/luft in

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Pellets bort, luft/luft in

Inlägg av mateks »

Installerade en ctc ecoflex 2011. Mitt livs sämsta köp och jag kommer troligtvis aldrig göra någon sämre affär. Köpte den för att slippa vedpannan som var tidigare och valde bort luft/vatten för att det är enrörs högtemp-system som kräver hög värme. Tog plats, knastrade och gnisslade, alltid pelletsdamm, en massa jobb med kånkande av pellets och sotande samt skitiga sotare som kommer och bökar (och kostar pengar). Pannan har aldrig strulat nån gång så det kan man inte klaga på men jag är glad att jag fick tag på en köpare iaf.

Nu är två luftvärmepumpar installerade istället, en i huset och en i garaget. Tar knappt någon plats, sitter partikelfilter och kolfilter som renar luften istället för att skita ner luften. Sköter sig själv. Slipper sotare. Kan köra kyla eller avfuktning på sommaren. Inte beroende av något vattensystem. 7 års garanti. Betydligt billigare installation och med högsta sannolikhet billigare värme också.

Med andra ord en mycket nöjd luft/luft-ägare som slipper känna ångest över den den gamla pannan som jag avskyr mer än det mesta annat. :bom:
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellets bort, luft/luft in

Inlägg av rod02 »

För mig kostade pellets en tiondel av VP värme. Runt 180000 Kr mindre. Lätt val.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pellets bort, luft/luft in

Inlägg av msh16 »

Sålde du pannan!
Åker du till Jula och skaffar värmefläktar sedan när det blir riktigt kallt vinterväder?
El är dyrt och mest värme går det åt när det är riktigt kallt.
Har själv luftvärmepump men stänger av den när det blir kallare än -14.
Drog igång pellets en månad senare än normalt pga. värmepumpen. Där ligger största förtjänsten.
Vid temperaturer kring nollan och högre har luftvärmepumpen ett högt COPvärde och ligger då i klass med bergvärme.
Men pellets och luftvärmepump är en bra och billig kombination.
Nedlagda kärnkraftverk leder till elbrist och stigande elpriser. Elbilars laddning leder till att nätägarna tvingas dra fram kraftigare matningsledningar till radhusområdena och priset för det kommer på högre överföringsavgift för alla.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Re: Pellets bort, luft/luft in

Inlägg av mateks »

rod02 skrev: mån 26 nov, 2018 11:25 För mig kostade pellets en tiondel av VP värme. Runt 180000 Kr mindre. Lätt val.
200000 för värmepumps-värme lät dyrt. Kostade din pellets-utrustning runt 20000 så är det hälften mot mina två luftvärmepumpar.
msh16 skrev: mån 26 nov, 2018 11:59 Sålde du pannan!
Åker du till Jula och skaffar värmefläktar sedan när det blir riktigt kallt vinterväder.......
Ja den sålde jag.
Ena värmepumpen sitter på 72 kvadrat utrymme och den andra på 56 kvadrat, kulvert emellan när pelletspannan användes. Blir det för kallt så går det alltid att lösa med valfri direktverkande elvärmekälla. Om det blir från Jula eller något annat ställe i så fall vet jag inte.

Pannan och bulkförrådet tog upp nästan ett helt rum, fanns bara lite extra plats man kunde förvara saker på. Känns väldigt omodernt och tröstlöst att fylla på pellets stup i ett. Visst kunde jag använda ytterligare ett rum som ligger bredvid att göra pellets-förråd av men hux flux så har jag två uppvärmda utrymmen som jag ändå inte får någon nytta av. Extrernt bulkförråd ville jag inte kosta på, med den lösningen så har jag ett uppvärmt rum som jag inte kan nyttja samt ett förråd på utsidan som jag lika gärna kunde ha till andra vettigare saker.

Höjer dom det genomsnittliga elpriset så gissar jag på att även pellets-priserna kommer följa efter så det tror jag inte kommer spela någon större roll.

Om jag mot förmodan förlorar någon tusenlapp / år så är det inget jag bryr mig om. Det är i så fall värt det för att slippa ha det stora åbäket stå där som för oväsen, dammar ner och kräver en massa energi. Allt handlar inte om pengar, en go känsla när man kommer hem är värt mycket.

Redigera gärna citeringarna, sedan är det bra om man undviker citering när man svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både lättläst och mer överskådligt. Citering redigerad. / Roli moderator
Skriv svar