Inverterstyrd?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Inverterstyrd?

Inlägg av Figur »

Jag har en offert framför mig på två värmepumpar. Det står om den ena, NIBE 1255 att den är inverterstyrd och det skulle sänka driftkostnaden med 10%. Den andra värmepumpen Nibe 1245 tror jag går bort då den hade lite lägre kapacitet. (Och ingen inverter? :? )

För mig är en inverter en elektronisk box, som omvandlar likström till växelström. En växelriktare.
Det är klart att man kan ha en sådan till en värmepump och en batteribank därtill, som reserv om det blir strömavbrott. Men en värmepump har ju en stor elpatron och den driver man nog inte med batterier om man skall ha ut någon nytta med det?

Så vad innebär inverterstyrd i det här fallet?
I broschyren som jag också har, står inget om någon inverter. Om det vore en reservkraft till värmepumpen, så borde väl det framhållas i en flashig reklamtext. Men så är det inte.

Fråga den som har skrivit offerten! säger nu alla i kör.
Det är på sitt sätt en hygglig person, men han är oftast upptagen i telefon eller ute på installationsjobb, så jag tänkte att svaret fanns här på forumet.
BrokenArrow
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 sep, 2012 15:19

Re: Inverterstyrd?

Inlägg av BrokenArrow »

Inverter kan ha den betydelsen att man vill skapa växelspänning från en likspänningskälla, men den allmänna betydelsen är frekvensomriktning enligt wikipedia.

Alltså när man talar om värmepumpar avses en frekvensstyrning av kompressorn så att den anpassar varvtalet efter värmebehovet.

Däremot kan jag inte svara på om Nibe 1245 arbetar med inverterteknik eller inte...
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Inverterstyrd?

Inlägg av danei »

Inverter är mycket riktigt växelriktare på svenska. I värmepumps sammanhang innebär det att man likriktar växelspänningen och sedan växelriktar den igen. Fördelen är att pumpen kan gå kontinuerligt med varierande varvtal och på så vid få en bättre verkningsgrad vid låga belastningar. Alternativet är start och stopp, vilket ökar förlusterna och slitaget på kompressorn.

Enligt specifikationen så har Nibe 1255 inverterstyrning.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Inverterstyrd?

Inlägg av rod02 »

Bara för att en inverter är en del av varvtalsstyrningen, så är den inte hela lösningen. Men det är frekvensomriktaren.
Kan man kalla laddaren till mobilen för inverter? -Hej jag vill köpa en inverter till mobilen. Eller kanske likriktare, för att det är en del i laddaren. Jag påstår inte med mitt inlägg, jag frågar.

Är det alltid växelspänning ut från en frekvensomriktare? Mina tester med 12V visar att det inte är nödvändigt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar