Hjälp med mitt system

Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Hjälp med mitt system

Inlägg av higgis »

Har nu bott i vårat hus i ca 3 1/2 år och tänkte lägga klickgolv ovanpå befintligt klinkers i hallen(vet att det inte är det optimala lösningen) , någon tidigare ägare har lagt detta klinkers golv med någon form av golv värme som verka vara inkoplat på det befintliga värmesystemet.

När jag pratade med byggvaruhandlaren ang golv sa dom att man bara får köra ut en viss värme i golv systemet utan att slangarna tar stryk, han sa att många bruka strypa flödet. På mina rör sitter tre olika ventiler enligt bilden Bild ska man strypa någon av dessa?

Vi kör med en värmekurva för att schunta ut rätt värme. Blir lite nojig så inte rören tar stryk verka vara kopparrör ner i golvet men sen vet jag inte.

Min tanke är om det inte blir tillräckligt varmt efter att nya golvet läggs att hänga dit ett element tänkte om man stryper ventilen längst till höger kommer man ju få full värme i elementet.


Sitter ett golvsystem till i huset där jag just nu inte kommer åt att se hur det är kopplat men det sitter en termostat på väggen märke MMA med någon ståltråd som försvinner in där jag tror att värmen kommer upp. någon som vet något om detta.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp med mitt system

Inlägg av CPMS »

Ser ut som man skulle kunna tro att dom mittre rören är den gamla framledningen och retur som gått till ett element på väggen och dom yttersta rören är en golvvärmeslinga som kopplats in istället för elementet. Är slingan dragen med prisol/koppar-rör tål den vad som helst i temperatur. Tvivlar på att dom varit så tokiga att dom skarvat in plastslang nere i ingjutningen så går det ner kopparrör bör hela slinga vara dragen med prisol/koppar.

Svårt att begränsa temperaturen med bara en strypning om man inte har en termostat som stryper flödet när det blir för varmt.

Sätter du dit ett element med en kran på har du ju alla möjligheter att balansera in flödet mellan golv och element.

Ståltråden är med all säkerhet termostatens kapillärröret vars ända är ingjuten i golvet för att känna av/reglera temperaturen.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar