Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Skriv svar
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av MartinN »

Hej!

På bifogad bild ser ni en ventil (blandnings-?) i mitt golvvärmesystem. Uppe till vänster är det full värme, men ut på slingan till höger kommer ingen värme. På höger sida inne i g
ventil2.jpg
ventil2.jpg (139.72 KiB) Visad 10331 gånger
olvvärmekretsen finns en cirkulationspump som snurrar på för fullt. Om jag startar ytterligare en cirkulationspump utanför denna krets kommer det även fram varmt vatten till den nedre vänstra anslutningen, men fortfarande kommer det inte ut något varmt vatten i kretsen. Har någon något tips? Där finns en skruv högst upp, men jag har inte märk att den gör någon skillnad. Skruvar man den i botten verkar den strypa något flöde.

Tack på förhand!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av Stegatorparn »

Med den nedre returventilen justeras primärflödet till golvvärmesystemet. Den borde alltså stå helt öppen om det är problem med värmen.

Blandningsventilen används för att justera in cirkulationsflödet i slingorna. Skruvas den i botten blir sekundärflödet = primärflödet, vilket ger ojämn värme pga för lågt sekundärflöde.

Vore intressant att se ett kopplingsschema hur det är kopplat och var den yttre pumpen sitter.
Om alla slingventiler (tillopp och retur) är öppna, kan det vara luft i systemet som hindrar cirkulationen.
Lufta och kör en slinga i taget.
Är tillopp och retur rätt kopplat på primärsidan?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av MartinN »

Det är inte helt lätt att bli klok på alla rör för en nybliven husägare. Det sitter trångt och huset har haft fler radiatorer innan de bytte till golvvärme. Men här kommer en bild på hur kretsarna ser ut.

Kommentarer:
- Termostaten är fullt öppen
- Skruven märkt ”skruv” vet jag inte vad den gör
- Kör jag bara pump 1 verkar vattnet gå in i golvvärmen. Startar jag pump 2 avstannar flödet.
- Radiatorerna verkar få vatten korrekt oavsett. Det blir varmt högst upp i dem.
- Pump 2 verkar ta vattnet från botten av acktanken, kan inte vara helt korrekt.

Har ni några tips på vad som kan vara tokigt?

Mvh Martin
Bilagor
varme.jpg
varme.jpg (85.42 KiB) Visad 10265 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av Stegatorparn »

Bägge pumparna måste vara igång för att få fram värme till slingorna.

Returventilen för insexnyckel skall vara öppen.

Skruva sakta ner "skruv" tills värme kommer i slingornas tilloppsledningar. Ventilen fungerar som en shuntventil och är helt öppen för värme i nerskruvat läge. Eftersom golvvärme inte behöver lika hög temperatur som radiatorer, skruvar man upp lite för att sänka slingornas tilloppstemperator samt att pumpen alltid cirkulerar vatten även om termostatventilen stänger.

Fungerar det inte kan det vara luft i slingorna som hindrar cirkulationen.
Blir pump 2 mycket varm?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av MartinN »

Bägge pumparna blir rejält varma. Jag öppnade en nippel till höger om pumpen i golvvärmekretsen och där kom bara vatten, så luft borde det väl inte vara. Stänger jag av den pumpen, kör bara den andra och har skruvat skruven i botten strömmar det in varmt vatten i golvvärmesystemet. Dock åt fel håll gissar jag. Kör jag så här en stund blir golven väldigt varma. Så fort jag startar pumpen till golvvärmen slutar det dock. Är det korrekt beteende?
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av MartinN »

...med shuntventilen en liten bit från botten blir det runt 32 grader ut på kretsen.
...sedan verkar den ta varmt vatten från botten av tanken och ersätta med kallt i toppen. Åtminstone av anslutningarnas temp att döma. Känns lite kreativt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av Stegatorparn »

"Skruven" skall inte skruvas helt i botten!

Avluftning skall ske när pumparna är avstängda.

Kan du ta ett foto ovanifrån på golvvärmepumpen 2. Kan ev. vara felvänd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av MartinN »

Hejsan!

Nu har jag varit bortrest ett tag, här kommer bilden du frågade efter:
P2.jpg
P2.jpg (50.18 KiB) Visad 10156 gånger
Den pumpen är rätt vänd enligt Uponors hemsida, men det är möjligt att det går att köra det baklänges också.
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av MartinN »

Sedan ser flödesschemat ut såhär med pilar hur pumparna pumpar vattnet:
m_pump.jpg
m_pump.jpg (69.14 KiB) Visad 10156 gånger
Blir det inte så att pumparna jobbar mot varandra och pump 1 tar vatten från botten av acktanken? Den borde väl istället suga avkylt vatten från radiatorer och golvvärme. Prio är att få igång golvvärmen, radiatorerna fyller ingen större funktion.

Tack på förhand!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av Stegatorparn »

Du har helt rätt att pump 1 är felvänd. Vänd pumpen och allt kommer att fungera som tänkt efter lite fintrimmning av flödena. Rörläggaren som monterade pumpen måste ha drabbats av hjärnsläpp.

Cirkulationspumpen för värmekretsar är ibland placerad i returledningen men ska då pumpa i riktning mot ackumulator och shuntventil. Pumpens placering kräver att systemets statiska tryck inte får sjunka under rekommenderat. Pga risken för undertryck i värmekretsarna är det bättre att ha pumpen i tilloppsledningen efter shuntventilen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Re: Dålig fart på Wirsbo/Uponor

Inlägg av MartinN »

Tack! Jo, suga borde öka risken för att få in luft i systemet. Jag tror det är ett hemmabygge...
Skriv svar