Golvvärme med nuvarande oljebrännare

Skriv svar
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Golvvärme med nuvarande oljebrännare

Inlägg av maglub »

Hej,

Mitt nya (gamla) hus som jag flyttar in i om ett par veckor har en nästan ny (4 år) oljebrännare. Jag bor i Schweiz, så oljepriserna ligger kring 6000 kr per kubikmeter för tillfället (http://www.migrol.ch/de/heizoel/informi ... index.aspx) och är inte direkt en anledning till att byta till något annat.

Framgent kommer jag köra en blandning av solvärme, bergvärme, luft/luft, luft/vatten, typ. Dock inget jag har bestämt hur det skall se ut.

En sak som jag är väldigt sugen på är dock golvvärme. Huset har ca 250m2 boyta och 100m2 källare.

Så min fundering är huruvida man på ett bra sätt kan få till det med nuvarande oljebrännare, för att sedan fasa ut den allt eftersom jag kommer vidare i mina planer.

Det jag tänkte mig, är följande:

1) Installation av 1000 liter Ack-tank, till en början uppvärmd av oljebrännaren
2) Installation av golvvärme i ett eller flera rum, matad från ack-tanken
3) Framgent mata ack-tanken med nya värmekällor allt eftersom jag installerar dem

Eller finns det någon rimlighet i att koppla oljebrännaren, som idag kör på klassiskt vis utan ack-tank, direkt per shunt till golvvärmen?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Golvvärme med nuvarande oljebrännare

Inlägg av danei »

Det är inget problem att köra golvvärmen direkt från en olje eller pelletpanna. Det är bara att sätta en ny shuntgrupp. Tanken har du ingen nytta av så länge du kör med olja.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Golvvärme med nuvarande oljebrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Du har en högre verkningsgrad idag än om du kör via acktank.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Re: Golvvärme med nuvarande oljebrännare

Inlägg av maglub »

Med andra ord gör jag inte bort mig ifall jag gör det hela i följande ordning:

0) Jag lämnar lite golvyta i pannrummet för en framtida ackumulatortank
1) Installerar ett eller flera rum med golvvärme
2) Kopplar dem till oljepannans vattenslinga genom en ny shuntgrupp

Sedan, när jag fått tummen ur och skaffat mig solvärme, jordvärme, svart magi, eller annan energiform som man vill köra pulsvis, installerar jag ackumulatortanken och kopplar den till shuntgruppen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Golvvärme med nuvarande oljebrännare

Inlägg av danei »

Det låter som en vettig plan.
Skriv svar