Hur fungerar golvvärme?

Skriv svar
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Hur fungerar golvvärme?

Inlägg av frosten »

Hej!

Jag har golvvärme i badrummet. Där värmeslingorna går ifrån kopplingarna från en radiator, så det finns ingen termostat. Däremot är det installerat två ventiler(?) som man kan skruva på. Om jag stryper eller ökar ventilens öppning, påverkar det resten av systemet? Min tanke är att det borde väl ingå i samma slinga som alla element? Problemet är att jag får 25c där när jag drar på värmen till övriga huset.

Hoppas ni förstår min fråga :)
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Hur fungerar golvvärme?

Inlägg av frosten »

Jag hittade den här bilden. Som jag förstår det så kan jag strypa ett "element" helt utan att resten påverkas? Jag vet inte till 100% men jag förutsätter att jag har ett tvårörssystem.

Bild
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur fungerar golvvärme?

Inlägg av danei »

Det är sannolikt att det är så det är kopplat. Men golvvärme brukar man koppla med en egen pump och shunt.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Hur fungerar golvvärme?

Inlägg av frosten »

Den har ingen egen shunt eller pump, den går på samma slinga. Det blir varmt så det funkar men lite synd att det inte finns någon styrning.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur fungerar golvvärme?

Inlägg av danei »

Nackdelen är att du inte kan styra värmen på ett bra sätt. Början av slingan kommer ju att få samma temp som radiatorerna så fort du sätter på minsta lilla värme, det är för varmt. Man behöver separat shuntgrupp för att golvvärmen ska funka bra.
Skriv svar