Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Skriv svar
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Inlägg av Jonas O »

Hej på er!

Håller som bäst på med tillbyggnad på huset nu.
Chaktat bort gamla jordmassor och grävt ur för grunden, en entreprenör har hjälpt mig fylla på med makadam, lägga dränering/avlopp/etc etc..
Håller som bäst på att ställa ut L-element nu.
Isolering golv 30cm + (10cm betong)
Väggar 20cm+
Tak 30cm+

Tillbyggnaden blir ca 65 kvadrat och det ska ner golvvärme i detta.
Tillbyggnaden blir garage/förråd/verkstad och ska kunna hålla 22°C utan problem.
Tanken är att kunna ha sådär 15°C som grundtemp och höjja när man planera vara där..

Tittat en del på rinkabyrör och får ju lite frågor då...
Vilken dim bör man ha på slang?
Vilken tillverkare?
En tjock slang ger snabbare höjjning av temp?
Vilket cc-avstånd bör man lägga på?


Annat bra info?


:D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Inlägg av Roli »

Har du ingen golvvärme sedan tidigare så kan du köpa från vilken tillverkare som helst, systemen är lika till funktion. Men har du redan golvvärme så kanske det kan vara bra att använda samma.....

Olika rördimensioner ger olika maxlängder på golvvärmerör, olika centrumavstånd mellan rören och olika bygghöjd (gäller ej för ingjutning).

Skall du gjuta en platta så kör på 20 mm slang som läggs med 300 mm centrumavstånd. Exakt maxlängd kommer jag inte ihåg men den ligger någonstans kring 90-100 per slinga, läs på respektive tillverkares hemsida så får du besked.

Hemma kör jag med Wirsbos 20 mm:s rör (numera Uponor) ingjutna i bottenplatta och mellanbjälklag i hela huset och Thermotecs 17 mm:s rör med golvvärmeplåtar i uterummet. och båda systemen fungerar bra. Svårt att säga om det ene är bättre än det andra......

De tillverkare som Rinkaby saluför, Uponor och LK är snarlika till funktion och kända/stora inom golvvärme. Svårt att säga om den ena är bättre än den andra..... Jag skulle valt det system som blir billigast i inköp eller om något av dem har snuggare termostater eller någon bra extra fumnktion..... Studera respektive hemsida från tillverkarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Inlägg av danei »

Personligen tycker jag att det låter som höga temperaturer. Men det gör du ju som du vill.

Golvvärmesystem är inte lämpliga om man snabbt vill höja temperaturen. Plattan tål inte snabba temperaturökningar, och är dessutom en stor massa som medför att det går långsamt att få upp temperaturen.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Inlägg av Jonas O »

Hej igen.

Finns ingen golvvärme sedan tidigare någonstans.

Vad räknas som "snabb temphöjning"?
Egentligen räcker det med "frostfritt" när man inte ska vara där men det måste helt klart kunna hålla en normal inomhustemp mitt i vintern så att säga. :)




Tittat lite på http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-reglersystem/
och om jag förstår saken rätt så kan jag där lägga in att det ska hålla (t.ex) 10°C måndag morgon till torsdag kväll, sedan 20°C från fredag morgon till söndag kväll?
Och så lägger man in att det ska vara (t.ex) max 35°C ut på golvvärmen så blir det inte för snabb höjjning?

(betyder då att jag ska vara i lokalen under lörd/sönd)

Under en dag måste det väl hinna bli 10°C varmare?
Att det inte fixar det på en timme hänger jag ju med på.. :wink:


Vore schysst att kunna spara lite på värmen, under vissa perioder kommer jag ju vara där varje kväll/helg och sedan kanske det kan gå 3 veckor utan besök... Allt hänger ju på vad man har för övriga saker inplanerade i kalendern. Kommer ju alltid veta dagar innan hur det ligger till.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Inlägg av Roli »

Kommer att fungera kanon, men det gäller att veta i förväg när man skall vara i garaget. För det tar tid att värma upp från en lägre temperatur, då golvvärme inte är det "snabbaste" uppvärmningssättet.
Du får nog räkna med 12-24 h för att höja tempen. Allt beroende på hur stor skillnaden är från "starten" tills rätt temp är uppnådd.

Kör själv min golvvärme i garaget på en temp kring 15-16° och kör man in en "vinterkall" bil på kvällen som man vill greja med på morgonen så är det inte helt säkert att man har fått upp tempen till 20-21° på morgonen. Har jag bråttom så brukar jag komplettera med en värmefläkt på 2 kW för att snabba på förloppet. Mitt garage är på 48 m² och har en takhöjd på 3,2 m.

Hade en "insident" med husuppvärmningen för ett antal år sedan då vi kom hem från en semester så var det "bara" 13° i hela huset. Körde i gång brännaren på fullt efter återställning kompletterade med elpatronen i acktanken och eldade i insatsen i vardagsrummet och den gamla köksspisen. Ändå tog det ca 1,5 dygn innan värmen var uppe på 21°. Då var det två plans sutteräng hus på totalt 219 m² plus garage på 48 m² som skule värmas upp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Inlägg av Icecap »

Det är ju ganska tydligt två olika saker som detta rör sig om.
1) Styrning av golvvärme och värmetrögheten.
2) Styrning efter schema eller planläggning.

Med golvvärme är 1) (trögheten) ju en allvarlig faktor fast vet du att "imorgon ska jag dit" är det ju till att växla brytaren som styr måltemperaturen för värmen. Då kan man enkelt växla mellan "frostfritt" och "arbetstemperatur".

Själva styrningen av värmen efter ett mål är ju ändå en annan sak, det är en ganska annan sak.

Vad du behöver är att ha en helt vanlig golvvärmestyrning då man kan växla måltemperaturen på ett enkelt sätt. Hur man sedan styr denna växling är en ganska annan sak, vill man ha en "kul grej" finns det GSM-styrningar som kan ställas med ett SMS.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Inlägg av Tjita1 »

Jag skulle nästan föreslå en kombination, golvvärme i plattan och en aerotemper för att kicka upp tempen snabbt när du får för dig att mecka lite. Sen är frågan lite hur kallt du tänker ha i golvet, ska du inte ha mer än säg 10 plusgrader i plattan är det nog risk för att det fryser närmast väggarna, vilket ju inte är så bra, då är det liksom ogjort arbete. Kanske vore bättre med bara en aerotemper och ett par radiatorer i dom andra utrymmena.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Frågor om golvvärme till utbyggnad.

Inlägg av Jonas O »

Hej igen.


Sitter och funderar på exakt vilka grejjer som behövs.
På mina ack-tankar har jag en egen svetsad anslutning som är tänkt till golvvärmen, hade tänkt köra golvvärmen som ett helt eget system och inte inkopplad på radiatorslingan.

Titta på bilden nedan.

Har kommit fram till att jag behöver:
* Shunt + shuntautomatik + cirk-pump i pannrummet.
* Slang till tillbyggnad
* I tillbyggnaden sätter jag en 3-vägs fördelare http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor ... elect=true och tillhörande fäste.

Sedan då golvvärmeslang och tillhörande kopplingar / 90° fixtur / rörhållarskenor.

Behöver jag något mer??



Bild
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar