Golvvärme i garage

Skriv svar
vincenzose
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 00:53

Golvvärme i garage

Inlägg av vincenzose »

Hej!

Jag har tänkt lägga klinkers i mitt garage, c.a 55 m2 och då kommer ju givetvis tanken varför inte värme i golvet också.

Betongplattan är oisolerad, vilket är bäst, spåra i plattan och lägga slang eller lägga slang på plattan och sedan flytspackla eller kanske elslingor?

Jag eldar pellets okt- apr resten av året solfångare men garaget behöver naturligtvis inte vara uppvärmt på sommaren.

Tror ni att detta är genomförbart och till vilken kostnad och sist men inte minst, vad kan jag räkna med att kostnaden för att hålla golvet varmt blir?

Tacksam för alla förslag.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Golvvärme i garage

Inlägg av Stegatorparn »

Värmeslingor i en oisolerad betongplatta ger stora förluster neråt, så bara av den anledningen blir det oekonomiskt. Sen anger du inte om eller hur garaget är isolerat och var det ligger så det är omöjligt att beräkna någon uppvärmningskostnad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
vincenzose
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 00:53

Re: Golvvärme i garage

Inlägg av vincenzose »

Hej!

Ytterväggen är oisolerad betonghålsten/leca c.a 11,5 m, andra sidan ansluter mot huset på halva längden och den andra halvan samt baksidan är isolerad med 90 mm. Taket är isolerat med c.a 150-200 mm.

Jag inser att det kostar en hel del att värma detta utrymme, skulle det gå att lägga någon sorts skiva på golvet och sedan slang och klinker?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Golvvärme i garage

Inlägg av Icecap »

Det är klart att det går att lägga isolering ovanpå det befintliga golvet och sedan bygga på en ny yta som tål bil och som har värmeslangen där emellan. Men det lägger till en kännbar höjd, klinkers tillkommer ju också. Ska du ha något som kan kallas isolering är 50mm väl det minste som kan komma in, sedan ska det en betongskiva som tål bilen, hur tjock vågar jag inte sia om men jag skulle tro att 30mm är i minsta laget.

Sedan tillkommer klinkersen, det är väl ytterligare 8-10mm.

Så det bygger upp ett minimum av 88-90 mm. Man kan nog spara lite höjd på att ha tunnare isolering, kanske minska den till 20mm men det bygger på ganska bra ändå (58-60mm) och det ökar kostnaden för varmhållningen en hel del.

Golvvärmes driftkostnad är ju mycket beroende av isoleringen mot jorden under, är den inte mycket bra suger den ju värmen bort illa kvickt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Golvvärme i garage

Inlägg av Stegatorparn »

Ligger den oisolerade väggen till största delen under mark, skulle jag rekommendera uppvärmning med radiator eller aerotemper för att hålla frostfri temperatur.
Fundera på hur du kan isolera väggen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar