Gammal golvvärme utan termostat i källaren

Skriv svar
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Gammal golvvärme utan termostat i källaren

Inlägg av Danielmotala »

I gillestugan på ca 25 kvadrat har vi ett stort element och när vattnet passerat det viker det ner i en slina i golvet innan det kommer upp igen och går tillbaka till pannan. Det finns ingen termostat som styr temeraturen på golvvärmen annat än om jag stänger av termostaten på elementet. Nu håller jag ca 17 grader i källaren med elementet men golvet blir inte varmt utan returvattnet är iskalt när det kommer upp från golvet.

Det måste väl vara ett omodernt system som slukar en del energi? Finns det någon enkel lösning på det?
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
allen05
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 30 jan, 2013 13:36

Re: Gammal golvvärme utan termostat i källaren

Inlägg av allen05 »

Hej,

Vi brukar köpa bionorr 6mm från vår lokala granngården.
brukar handla med ca 1,5månads mellanrum och köper då en pall åt gången.
Det har fungerat smidigt, dels för att vi slipper ha ett eget "lager" som står och tar upp plats i garaget och dels för att vi byggt ett förråd i pannrummet som rymmer ca 2,5-3kbm som vi fyller direkt genom källarfönstret.
När vi installerade våran ariterm biomatic+ så ställde leverantören in pannan efter 6mm pellets vilket har fungerat väldigt smidigt.
anledningen att pannan ställdes in efter 6mm var enkelt för att det var vad installatören rekommenderade och vi lyssnade.
är fullt medveten om att bionorr inte är något billigt alternativ av pellets, däremot har jag fortsatt elda dessa av ett antal anledningar, pannan går kanonfint på dom, ytterst lite spån och löjligt lite aska, granngården ligger 3 minuter här ifrån, samt att jag helt enkelt inte hittar någon som erbjuder 6mm i närheten av norrtälje-området.

Detta inlägg verkar ha kommit lite fel, var skulle det postats? Meddela mig så flyttar jag det. / Roli moderator
jimmy
Pfaff
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 maj, 2012 07:47

Re: Gammal golvvärme utan termostat i källaren

Inlägg av Pfaff »

Golvvärme kan fungera i en platta mot mark som är isolerad mot mark med minst 300 mm frigolit och enligt anvisningar.
Allt därunder kostar.
Golvvärme är OHT inget vidare uppvärmningssystem ur ett ekonomisk perspektiv, må möjligen vara komfortabelt.
Lösningen på dina bekymmer är sannolikt att stänga av golvvärmen och använda ett separat element för tillskottsuppvärmning vid de antagligen ganska få tillfällen gillestugan verkligen behöver användas. Ett elektrisk infravärmeelement kan kortvarigt användas för att värma upp själva golvytan, om det behövs.
Har du pengar över kan man förstås bryta upp golvet och lägga nytt...
Skriv svar