Max temperatur och inställning för golvvärme?

Skriv svar
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Max temperatur och inställning för golvvärme?

Inlägg av Psycho Dave »

Som synes på denna bilden så orkar inte golvvärmen (monterad i spårad spånskiva på träbjälklag) med att värma vårat hus när det är kallt ute, för 16 - 17 grader är på tok för kallt inne.

Bild

Som det är nu så är systemet inställt på att max temperatur ut i slingorna på 40 grader och cirkulationspumpen går på högsta läget, ingen av slingorna är just nu strypta utan det är full rulle i samtliga. Hade strypt ned förut så att mer gick till toaletten som är kall (har en innevägg mot ett kallt förråd) och mindre till sovrummet som var varmt men nu är det svinkallt överallt.

Nu till mina frågor...

Vilken är högsta temperaturen man törs mata ut i slingorna?

Hur snabbt skall cirkulationspumpen gå?

Hur skall man justera in slingorna korrekt?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja kan bara referera till mitt eget.38C går det ut nu på mina golv,håller en 21C innetemp,-16C ute. Cirkpump på lägsta fart.Enligt Wirsbos rekomendering ska man köra ut max 45C.Har stryp mina slingor på returen ca 2varv. Hur har du det med isolering under?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm det lät mycket 40°, Golvvärme som körs 45° ger en effekt på 75W/m2 :?

Du har inte luft i slingorna??
Har du mätt temp in o ut från slingorna så att du verkligen har rätt flöde??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Vad jag kan se (har ett hål i golvet som inte har hunnit byggas igen efter panninstallationen) så verkar det vara ca 20 cm isolering i golvbjälklaget. Under golvet är källaren/garaget där det brukar vara runt 5 grader vintertid. I övrigt vet jag inte hur golvvärmen är gjord.

Det kan väl hända att jag har luft i slingorna men hur vet jag det? Jag har tidigare strypt alla slingor utom en och kört cirkulationspumpen på max för att få ut all ev luft men det är ju inte säkert att det funkade.

När vi köpte huset förra vintern så stod alla slingor max öppna vilket gjorde att det blev aldrig varmt i kök och badrum. Nu har jag strypt slingorna så att sovrum och vardagsrum har minst flöde, sedan hall följt av köket och mest flöde är det i badrummet.

Jag har inte mätt temp in och ut i resp slinga, hade jag vetat att jag skulle göra det så hade jag nog inte startat denna tråden och fråga hur jag skall justera in golvvärmen. ;)

Som det ser ut just nu...

Utetemp: -8 grader.
Sovrum: 21 grader
Vardagsrum, hall och kök: 20 grader
Badrum 19 grader
Garage under golvet: 5 grader
Temperatur in i golvvärmeslingan: 29 grader
Temperatur ut ur golvvärmeslingan: 30 grader (hmmm vattnet värms upp i golvet)
Cirkulationspump på läge 3 av 4.

Temperaturen på vattnet minskar knappt/marginellt och detta bekräftas av både termometrar på golvvärmefördelaren samt termometrar monterade vid shunten i pannrummet. Slingan med högst flöde ger lägst temp och slingan med lägst flöde ger högst temp?!?! :scratch:
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är ju kanon om ditt golv värmer vattnet, blir billigt i drift då.. :D

Skämt o sido det kan vara svårt att få ur luften o det är inte säkert att cirk.pumpen klarar det utan man måste spola genom slingorna tills det inte är några luftbubblor i vattnet.. Men är det luft så är det väldigt dålig/ingen cirkulation genom slingorna..

Att inte tempen minskar nämnvärt beror på att slingorna inte är strypta något, Ser man till dina temperaturer i resp rum ska du strypa slingan i sovrummet mest o sedan i vardagsrummet något mindre osv.
3-5° bör tempen sjunka i varje slinga vilket du kanske kan få till genom att sänka pumphastigheten men du behöver ändå strypa in slingorna så du får rätt temp i resp rum..

Vad har du för golvvärmesystem??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Det är ju så jag har det, sovrummet är mest strypt, så mycket att flödesindikatorn knappt visar något flöde. Nu har jag sänkt pumphastigheten till läge 1 så får jag se om det förändras något.

Jag har en Automix 20 som styr en shuntventil som matar golvvärmefördelaren som är en Onda Floormatic.

Enligt Ondas tabell över flödesindikatorerna så skall jag i skrivande stund ha följande flöden.

Sovrum: <75 l/h
Vardagsrum: <75 l/h
Hall: 150 l/h
Kök: 150 l/h
Badrum: 400 l/h
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har sänkt cirkulationspumpen till läge 1 och höjt max framledningstemperatur till 60 grader bara för att testa.

Just nu är det -15 grader ute och med varma golv är det 20 grader i alla rum utom badrummet som sladdar efter på 19 grader. Det låter ju toppen, sedan kollade jag på golvvärmefördelaren. 54 gradigt vatten in i fördelaren och 52 gradigt ut.

Nu skall jag höja cirkulationspumpen två steg och se vad som händer.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har du någon bild från installationen av golvet + en färdig bild?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Golvvärmen är installerad någon gång på mitten av 90-talet skulle jag tro och vi köpte huset i februari i år så vi har inga bilder på installationen av golvet och vi vet inte hur det är gjort. Men jag har en bild på det lilla som vi kan se dvs våran slaktade vardagsrumsvägg med golvvärmefördelaren.

Bild

Jag funderar på om jag skall öppna fullt flöde i samtliga slingor och låta badrummet bli kallt bara för att se vilken temperatur den vill trycka ut i golvet då.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tycker inte att du skall öppna "fullt flöde" till samtliga slingor. Det fungerar bara om rörlängden är lika lång på samtliga slingor. Är den inte det så kommer det varma vattnet att välja den slinga som har minst motstånd och det brukar för det mesta bli den som är kortast.......

Strypningen på slingorna är viktig, är den inte korrekt gjord så blir det lätt obalans och något rum blir kallare. Dvs det blir svårt att få upp temperaturen där. För att få upp tempen i ditt badrum verkar det som om du skall öka flödet dit alternativt minska på de andra slingorna (skall bli samma resultat). Man skall dock eftersträva så liten strypning som möjligt. Vilket ger att längsta slingan helst skall vara ostrypt medans den kortaste skall vara mest strypt.

Nu kan det vara svårt att veta slinglängderna om det inte framgår på någon ritning alternativt finns nedtecknat i centralen när man köper ett "gammalt" hus. Om du inte vet längderna så kanske det ändå går att få fram om du tittar på slingorna, de flesta golvvärmeslangar har åtminstone varje meter tryckt på slangen och har du tur så kanske det går att se dessa uppgifter om du fortfarande har väggen vid fördelaren "öppen". Sedan påverkar också rörförläggningen hur värmen sprids. Är dina rör ingjutna eller ligger de med värmefördelningsplåtar, eller en blandning av båda alternativen?

Har själv ingjuten golvvärme i två plan och med två fördelare så jag vet att det kan bli en massa skruvande innan värmen blir lite som man vill ha den.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nhl21
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 13:00
Ort: Strax utanför Göteborg

Inlägg av nhl21 »

Instämmer med "Roli".
Hade själv stora problem med min golvvärme, ingen strypning alls och 25mm massivt furugolv (isolerar väldigt bra) hade 18 grader inne vid -5 ute och 55 graders famlednings temp. Kunde inte stå på badrumsgolvet där jag har klinkers = 55 grader. Nu har jag fått lite koll på det och med lägre framledningtemp har vi det varmt inne fast det är -15 ute.
Se hur många slingor du har och till vilka rum de går till så kan du uppskatta längden på slingorna bör ligga på cc 200.
El/Olje- panna, FTX-agg.
1 1/2 plan 1930 194m2 + källare tillläggsisolerad.
Kökspanna Classical 5, 750 + 500l acktank, solfångare
Skriv svar