Normal förbrukning hushåls el??

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

André skrev: Köp en liten elmätare o testa dina vitvaror o övrig utrustning..

Har du mycket utebelysning som går dygnet runt??
Massor av halogenspottar??
Vattensäng?? (finns sånna ännu :roll: )
Golvvärme??
Mekanisk/självdrag??
Vanliga lampor el lågenergi??
Torkar all tvätt i tumlare/torkskåp??

Ligger själv runt 3300-3500 kWh/år
När vi köpte huset så han jag kolla kyl o frys innan dom pajade o där sparades det in 1550 kWh/år med nya, Bytte dom flesta lampor till lågenergi... Enbart i hallen o på bron gjorde det ca 450 kWh/år för 5 lampor..
Har köpt en liten mätare som jag kollar lite med, men jag hittar inget som skulle kunna vara en stor eltjuv

Har ingen vattensäng, eller andra stora elförbrukare vad jag vet
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev:
André skrev: Köp en liten elmätare o testa dina vitvaror o övrig utrustning..

Har du mycket utebelysning som går dygnet runt??
Massor av halogenspottar??
Vattensäng?? (finns sånna ännu :roll: )
Golvvärme??
Mekanisk/självdrag??
Vanliga lampor el lågenergi??
Torkar all tvätt i tumlare/torkskåp??

Ligger själv runt 3300-3500 kWh/år
När vi köpte huset så han jag kolla kyl o frys innan dom pajade o där sparades det in 1550 kWh/år med nya, Bytte dom flesta lampor till lågenergi... Enbart i hallen o på bron gjorde det ca 450 kWh/år för 5 lampor..
Har köpt en liten mätare som jag kollar lite med, men jag hittar inget som skulle kunna vara en stor eltjuv

Har ingen vattensäng, eller andra stora elförbrukare vad jag vet
Nu kommer jag inte ihåg vem det va som hade för hög elförbrukning då den låg på 55-60 kW/dygn fast det eldades med ved/pellets, Där va det iaf en kvicksilverlampa model äldre på 125W som drog 2000W om ja inte minns fel..

Du kan ju även testa att stänga/dra ur kontakterna på olika apparater när du åker bort, Läs av elmätaren då du åker o kommer hem..
För det låter som du har en strömtjuv nånstans.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Lurar er med ström

Inlägg av manin »

Jaha. Ni som har tvättmaskin och är koppla upp 240V på uttag är vanligast hos villor.

Har ni stänga av, nej det tror jag inte ni gör fast det är "off" men men kollar med elmätare så se själv att det drar mellan 3-10W/h. Beror på typ maskin.

Ni bör tar bort uttag och sätt dit strömabrytare samma med torktumlare oxå. När frugan ska tvätta be henne alltid använda strömbrytare "on och off"

Även bör kolla med centraldammsugare.

Och med ni har säkert massor med transformater och inte nytta så tar bort, eller skaffa en sådan grenuttag med strömbrytare. Jag har 6 transformater på en grenuttag och det drar total 12W fast alla apparater är stäng, men de smyger ändå.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Normal förbrukning hushåls el??

Inlägg av ztz »

Joachim A skrev:11 400 kWh/år Är det normalt :?:
jag tycker det känns som lite för mycket
Normal och normalt...

Jämfört med mig så ligger du normalt. Jag har cirka 35 kWh per dag i hushålls el. I detta finns inget varmvatten och ingen uppvärmning förutom en golvvärmeslinga i el i badrummet (9 m2). Tror inte den kan dra så mycket mer än max 1 kWh per dag. Hade en liknande förbrukning även innan jag kopplade in denna golvvärme hursom helst.

Vi är 2 vuxna och 3 grabbar (11, 13, 15). 5 datorer och 2 tv apparater som är på en hel del samt att mina barn bara vet hur man tänder lysen och inte hur man släcker dom. Kör dock med lågenergi lampor i så stor utsräckning det går. Nya vitvaror i köket plus en gammal frysbox i källaren.


Tycker själv att det är hutlöst mycket förbrukning i hushålls el. Har dock inte haft orkan att gå i botten med det hela.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Re: Normal förbrukning hushåls el??

Inlägg av alm »

Håller med ztz. Ligger oxå på runt 30 KWh. Nu är i och för sig många lampor i gång, men runt 10000 kWh/år blir det. Vet inte heller riktigt vad det är som drar så förbannat mycket, kan vara alla laddare till mobiler, trådlösa telefoner m.m. som spökar. För 10 år se'n gick jag från direktel/luft-luftpump till ved, då vet jag ga låg på 8400 kWh/år. Sedan dess har vitvaror bytts ut, även om de förra inte var åldersstigna. Men man borde försöka hitta bovarna, att minska elbehovet har många skäl...
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

El golv kan dra ofantligt mycket el .
Testa slå av dom o jämför
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

Har äntligen lyckats komma ner till 20kwh per dygn ,har legat
på 35-40.Hade ett litet element i friggeboden jag med ,det
är isolerat ,frugan tyckte det var bra att ha blommor där över
vintern .Termostaten stod på lite på strax över 0 gr ,visade sig
bli himla dyra blommor .Var en som kunde det där som räknade
ut att det tog c:a 3000 kwh /år.Stängde även av en värmepump jag
körde med i tvättstugan en sån där portabel grej som inte var så
snål på värme driften.Men funkar fint med avfuktning ,visade sig
vara energisnål på Ac,n (var inte riktigt min tanke :oops: ).Vidare
stänga av datorerna på nätterna om dom inte används lågenergi
lampor mm mm.Tror även Pell Econ inte tar mycket stöm 12v ingen
eltändning .Så tydligen går det att spara

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

kenhje skrev:Du får gärna skicka info till mig :D
jerjo skrev:Jag är också intresserad av ytterligare information.
Det är egentligen inget märkvärdigt, flera på forumet har liknande lösningar fast med skillnaden att var och en har sitt eget privata system som går på en klumpig strömslukande PC. Här är tanken att istället ha en liten strömsnål dosa som överför data till ett gemensamt system över Internet. Lite som Kristers http://www.pelletskalkylen.se fast automatiskt och med fler funktioner. Och lite som Thermia online fast mer generellt, flexibelt, billigare i inköp och med utan eller mycket låga abonnemangskostander (beroende på mängd data som ska överföras/lagras).

I korthet har man en givare som läser av elmätaren och sen en mätare på pelletsskruven för pelletsmängd samt några temperaturgivare som man sätter där man vill ha dem; inne, ute, skorsten, framledning, retur osv. (Man kan också tänka sig att läsa direkt från brännarstyrningen i de fall det går.) Det kopplar man sen med tretråd till en dosa med mikroprocessor och internetuttag som ansluts till nätverket, sen laddas värdena automatiskt upp till en webbsida där man kan se dem och jämföra med andra. Få larm om pannan stannar osv.

Under tusenlappen för dosa och några givare är målet.

Har även tänkt mig ett alternativ med GSM-uppkoppling för dom som inte har bredband, men tyvärr kostar GSM-modemet bortåt en tusenlapp extra.

Skulle vilja att detta blev något som flera hjälptes åt att utveckla vidare som ett öppet system, kanske som medlemsförmån i en pelletsförening. Förhoppningsvis går det att få tag i några som både har kunskaper och lite tid över.

Jag har kunskaper att utveckla detta helt själv men har inte tiden som krävs, så får jag ingen hjälp lär det gå väldigt sakta innan det blir något som fler än jag själv kan ha nytta av. Så Hojta om nån kan eller känner nån som kan Webbprogrammering med PHP och MySQL eller Elektronik. :wink:
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vi ligger på ca 5 500-6 000 kwh då ligger det ett element i ett sovrum på vinden med i det. Frysbox, komb kylfrys, en stationär dator och en TV på dygnet runt och en bärbar på dagtid, lågenergilampor där det går (inte nära där man sitter mycket själv). Däremot kommer vi använda vanlig ugn i stället för mikron som inte är så snäll mot maten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Stugsittaren skrev:Däremot kommer vi använda vanlig ugn i stället för mikron som inte är så snäll mot maten.
På vilket sätt är mikron inte snäll mot maten menar du?!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Här är tanken att istället ha en liten strömsnål dosa som överför data till ett gemensamt system över Internet.

Det kopplar man sen med tretråd till en dosa med mikroprocessor och internetuttag som ansluts till nätverket, sen laddas värdena automatiskt upp till en webbsida där man kan se dem och jämföra med andra. Få larm om pannan stannar osv.

Detta system kräver väl då att bredbandsmodemet ständigt är på 24/7 eller????

Då har vi ju ytterligare en "strömslukare"....... Dock inte lika stor som om man hade datorn på 24/7 men ändock en förbrukare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Roli skrev:Detta system kräver väl då att bredbandsmodemet ständigt är på 24/7 eller????

Då har vi ju ytterligare en "strömslukare"....... Dock inte lika stor som om man hade datorn på 24/7 men ändock en förbrukare.
Ja och nej.

När man inte är hemma och vill kunna få larm eller tillgång till mätvärden måste bredbandsmodemet (10-15W), om man är beroende av ett sånt för internetåtkomst, förstås vara igång. Annars kan dosan ligga och logga själv (flera dygn) fram till dess att det finns en förbindelse för att då skicka upp alla mätvärden på en gång.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Jag har också en förbrukning på runt 11000 om året.
Fast jag har då 2 hushåll och det betyder 2 ggr kylskåp och frys.
Har två ftx agg stånde på för jämnan.
Datorer till alla som är på från och till.
Tv som står på ganska länge.
Kondenstumlare som vissa i mitt hus envisas med att använda.
Lågenergilampor så mycket som möjligt.
Snart tillkommer en bastu också.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

ABSO skrev: Skulle vilja att detta blev något som flera hjälptes åt att utveckla vidare som ett öppet system, kanske som medlemsförmån i en pelletsförening. Förhoppningsvis går det att få tag i några som både har kunskaper och lite tid över.

Jag har kunskaper att utveckla detta helt själv men har inte tiden som krävs, så får jag ingen hjälp lär det gå väldigt sakta innan det blir något som fler än jag själv kan ha nytta av. Så Hojta om nån kan eller känner nån som kan Webbprogrammering med PHP och MySQL eller Elektronik. :wink:
Vill inte påstå att jag kan elektronik längre :oops: men jag kan försöka
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:
Roli skrev:Detta system kräver väl då att bredbandsmodemet ständigt är på 24/7 eller????

Då har vi ju ytterligare en "strömslukare"....... Dock inte lika stor som om man hade datorn på 24/7 men ändock en förbrukare.
Ja och nej.

När man inte är hemma och vill kunna få larm eller tillgång till mätvärden måste bredbandsmodemet (10-15W), om man är beroende av ett sånt för internetåtkomst, förstås vara igång. Annars kan dosan ligga och logga själv (flera dygn) fram till dess att det finns en förbindelse för att då skicka upp alla mätvärden på en gång.
Aha, den kan buffra och behöver "endast" åtgång till nätet några gånger per vecka. Ok då är jag med.
Låter som en "trevlig" liten sak till någon som har det mesta men inte allt..........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar