Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Fuego
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 05 feb, 2009 23:31

Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Fuego »

Som topicen lyder!

Är det någon skillnad? Jag har en känsla av att mediumet i en heatpipe efter några år av värme och kontakt med kopparoxid ger upp.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Ja o U-pipen börjar ge upp den dan du kokar dem.

Sen om du har otur så försämrar du verkningsgraden på dem för varje gång du stagnerar dem.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

I alla tester som Solar Keymark och SP gör ingår stagnationsprov. Dvs man BÖRJAR med att låta solfångaren uppnå stagnationstemperatur och efter det mäter man. Med Solar Keymark har man också ett krav på att solfångarna inte skall försämras med tiden.
Mätresultaten är alltså gjorda efter att den varit en tid i stagnation.
OM heatpipe skulle bli sämre med tiden och efter stagnation måste de vara VÄLDIGT bra innan stagnation. :wink:

Lite mer kött på benen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

Eftersom heatpipe till skillnad från U pipe är vakuumsugen kommer ingen luft= syre in som kan oxidera kopparen.
Och mediat i en vanlig heatpipe är destillerat vatten.
Hur skall det vattnet "ge upp"?
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Jag tror att i regel är kunskapen om hur de olika rören (u-pipe, vanlig hetapipe) är uppbyggda/fungerar. Och att det finns olika typer av U-pipe ställer till det när människor ska jämföra mellan de olika.

Det jag ser som det stora problemet med rören där du kör ner mediet i ett U, i det bubbelmantlade vacuumsugna glasröret (som på vanliga heatpipemodellen) är att om det finns orent vatten elller glykol i vätskan, sedan kokar du den anläggningen torr. Då kommer det som inte är vatten i u-pipen (fasta particklarna) att bränna fast på insidan av kopparröret. Vilket varje gång kommer ge en försämring av värmeöverföringen från solfångarröret till vätskan som ska transportera ner det till lagringstanken. Alltså som sot bygger på i en vedpanna och på så sätt isolerar.

Det blir väl likaledes i en ej fungerande heatpipe-solanläggning också om den inte dränerar värmeväxlaren innan det kokar torrt vid partiell förångning.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av johblo »

Skulle vilja spinna vidare på denna gamla tråd:
Inte för att jag har fått mina U-pipe att stagnera ännu men OM det skulle bli så att det kokar fast avlagringar i rören - det skulle inte kunna funka med att köra runt någonting som typ kylar-rens eller "avkalkningsmedel" i systemet?
Någon som har tankar eller erfarenhet runt detta?
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Anders S »

Jodå, möjlighet finnes.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av johblo »

Ingen som har provat?
Jag menar, det verkar ju ganska dumt att skrota u-pipe paneler som efter 10-15 år fått försämrad verkningsgrad om man ganska enkelt skulle kunna få upp dem till nyskicks prestanda igen?
Man kan ju tycka att detta är någonting som säljarna skulle kunna nämna,,, men de är klart att de kanske föredrar att man köper nya igen :twisted:
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av danei »

Heatpipes för solfångare tror jag inte använder vatten. Man använder antagligen ett medier som inte fryser. Butan kanske.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av brattne »

De flesta har en skvätt destillerat vatten i heatpipen. Olika mängd verkar det som och/ eller med olika vacum. Med ett prov på 24 st (nya)ställda i en hink med 55-gradigt vatten var det inga av mina som visade samma temperatur och 2 st visade rumstemperatur ända tills efter 10 min då kopparn i sig själv lett värmen upp till kondensorn där de visade 30 gr. Även om u-pipen möjligen kan få avlagringar i rören och få ngt sämre effekt kommer de säkerligen fungera betydligt längre än de heatpipes som idag är vanliga på marknaden. Varor från mellanöstern har fått sin prövotid så låt dem inte få fortsätta att dränka oss i mer skräp. Köp heller inga s.k verktyg på Rusta om du vill slippa behöva bli förbannad när de inte fungerar utan köp en riktig sticksåg från Milwakie, Hitachi eller tom Bosch istället så slipper du gå på novalucol o valium. Det räcker ju med att slippa åka tillbaka och reklamera skräpet så har du ju tjänat in mellanskillnaden mellan nåt bra och nåt dåligt. gringubbe som är bränd en gång för mycket
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Anglia59 »

Alla sorters solfångare fungerar, men man får anpassa systemet efter modell.
Heatpipe solfångare fungerar väldigt bra, det är bevisat genom många byggda anläggningar både stora och små, dessutom tillverkas dom i väldigt stora serier, och det finns bla Philips vakuumrörssolfångare med heatpipe som är över 20-25år och fortfarande är i drift, så det är ingen ny teknik.
Att temperaturen kan skilja mellan olika heatpipes är inte heller otroligt, finns antagligen en liten tolerans.

Även plana, u-pipe och övriga modeller fungerar bra, så det är bara att välja
det man personligen tycker verkar vara bäst, men man ska inte smutskasta dom övriga för det.
Senast redigerad av Anglia59 den fre 27 jan, 2012 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av danei »

Skiljer temperaturen i ett sådant test så är den defekt. Det påverkar i högsta grad verkningsgraden. En sådan skulle jag returnera bums. Men tekniken som sådan fungerar säkerligen bra i många år.
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Anglia59 »

Antagligen lär det finns en liten tolerans vid tillverkningen. Gäller vid all tillverkning.

Värmebäraren inuti heatpipen är vanligast destilerat vatten i dagens heatpipes, för solfångare. Angående frysrisken så är lösningen lika enkel som genialisk, heatpipens botten är konisk. Man tillåter vattnet att frysa men eftersom det expanderar vertikalt uppstår ingen sprängningsverkan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av danei »

Okej. du verkar veta vad de innehåller. Men jag hänger inte med på hur du menar med tolerans. Tryck och vatten mängd skulle variera extremt mycket om du skulle få de fenomenen. Jag tror snarare på att det är vakumsläpp. Dvs. de är i praktiken kass.
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Anglia59 »

Kan säkert stämma att skillnaden inte bör bli så stor, har inte läst på exakt alla detaljer runtomkring, men vet hur dom fungerar. Borde kanske mäta upp några mer exakt.

Är inte helt okänt att vakuumrör med heatpipe blir ojämnt varma inuti kollektorn, därför är det viktigt att få igång cirkulationen för att få igång systemet riktigt, för att kunna se vilken temperatur solfångarna producerar.

Ett intressant test: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... #msg270362

Däremot tänker jag inte uttala mig om felmarginalen, den finns garanterat, men hur stor?
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Skillnad i livslängd u-pipe/heatpipe?

Inlägg av Anders S »

Vad diskuterar vi egenteligen nu ?? :D


Jag tappar tråden lite :D
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar