Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Johan_F skrev:Hej Åke,
Hm, om du inte får in något vatten alls i expansionskärlet när du har 5 bar i solkretsen och 1,5 bar i förladdning av tanken så är det något fel och det borde inte hjälpa att ha 24 istället för 18 l kärl.

Vet du att kärlet är tomt? Har du vägt det? Har du känt om det blir varmt? Blir rören varma som leder till kärlet? Om varm vätska trycks in så blir rören varma men om det är stopp någonstans så leder rören bara via direkt ledning och rören kommer inte att värmas så mycket (beroende på hur din installation ser ut).

Enligt installationsinstruktionerna så tål inte expansionskärlen alltför hög värme (tror det var 70 grader kontinuerligt) så man bör ha en bit oisolerat rör så att vätskan hinner svalna. Jag har dragit mitt rör i en U-sväng ca 1,5 m nedåt och sedan uppåt 1,5 m innan det kommer till kärlet bara för att bli av med skadlig värme.

Jag har 30 liter i mitt system med 18 l kärl. Ibland är det 120 grader från taket men trycket stiger inte alls så högt som 5 bar. (Fast jag driver det aldrig till förångning - jag har 40° på alla element inne i huset istället!) Du har koll på att 1 Bar = 0,1 MPa om mätaren är graderad i det? Ingen avstängningsventil till expansionskärlet som står stängd?

Nej, nu kommer jag inte på mer ... Jo, vad skulle hända om det är punktering på gummiblåsan i kärlet... Lycka till! /Johan
Tack Johan för alla tipsen!

Jo nu har jag koll på att det kommer vatten in i expansionskärlet, men det tror jag inte det gjorde från början. Kanske hade "klibbat" ihop på något sätt.

Bra förslag att inte isolera röret till kärlet, det skall jag fixa.

Stig på Sfinx hade en idé om vad problemet kan vara som låter rimligt, men jag låter honom förklara själv här på pellets.info.
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

De rostfria (RF) flexibla slangarna kyler inte lika mycket som kopparrör. När ångan i en solfångare kommer utanför solfångaren brukar den kylas ganska effektivt av rördragningen i sig, men inte med RF flexrör. De innehåller helt enkelt mindre material, leder värme dåligt axiellt och är välisolerade vilket leder till att ånga kommer mycket längre ner i rören än med kopparör.
Godstjockleken på röret gör att värme i princip inte leds alls axiellt och isoleringen radiellt är mycket bra. Det blir väldigt lite kylning i rören och ångan kondenserar inte alls i samma grad som med kopparrör.
Det innebär i sin tur att expansionkärlen behöver ta upp större volym än system med kopparrör.
mato
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 17:31
Ort: Kungsbacka

Inlägg av mato »

Hmm, är det här alla människor är...
Har också haft problem med för högt tryck vid partiell förångningan, använde 8lit kärlet som följde med mina 3 sfinx moduler, har sedan kopplat in ytterligare ett, tot nu 16 lit men det räcker ej ändå.
Problemet med att ångan inte kondenserar när det lämnar modulen är säkerligen huvudproblemet när det gäller varför storleken på exp.kärlet inte räcker till när det teoretiskt skall göra det. Detta gäller med största
sannolikhet även välisolerade kopparrör, som jag har. Hoppas alla sollevererantörer vet om detta nu...
Skall framöver fixa till ett 50 lit kärl (utan blåsa), så då ska nog problemet vara löst, samtidigt som systemtrycket håller sig på behagliga nivåer vid förångningen.
Mvh Magnus
Nixpille
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 22:22

Inlägg av Nixpille »

[quote="Nixpille"]Hej..... Fra Danmark.
Jeg er igang med et total hjemme byg solvarme. Alt hvad jeg laver skal holdes på et absolut lav pris.
Solfangerne bliver på 5 stk fangere - og bliver motor-vendbare, så de følger solen fra tidligt morgen til sen aften...
Kig gerne med og giv gode råd, måske også I vil blive inspireret til lid hjemmebyg-solvarme :D

Kræver log in for at følge med. desværre.......

http://dinspillehal.forumup.dk/viewtopi ... nspillehal

För vem vill följa i min sol selbyg finns lite nya bilder att titta på.
PC oversat....
Hej
Faldstoker pillebrænder fra Danmark.
Brænder piller i en lidt modifiseret AMS Multi 22 pillebrænder. Bruger lige nu TM3006 styring med lambdasonde.
Hej fra Nixpille...
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Ni som kör med partiell förångning. Är det någon som har det klockrent fungerande?.

Jag menar angående dränering av värmeväxlare solfångare, ej övertyck i exp. kärlets tryckventil så det rinner ut i avloppet, tryckkärl som räcker till?, materialproblem isolering et.c.?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

mato skrev: Problemet med att ångan inte kondenserar när det lämnar modulen är säkerligen huvudproblemet när det gäller varför storleken på exp.kärlet inte räcker till när det teoretiskt skall göra det. Detta gäller med största sannolikhet även välisolerade kopparrör, som jag har. Hoppas alla sollevererantörer vet om detta nu...
Det är kanske det som är grejen, att låta bli att isolera rören en viss sträcka från solfångaren så att ångan säkert kondenserar.
Så får man ta smällen med lite förluster istället. Man skulle ju kunna tänka sig att ha löstagbar isolering som man tar av på sommaren och sätter dit på höst/vinter/vår.
// Åke
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Anders S skrev:Ni som kör med partiell förångning. Är det någon som har det klockrent fungerande?.
Sist jag testade funkade det men inte klockrent. Ena kollektor lutar åt fel håll så att vattnet vill tryckas ner _mot_ backventilen. Vattnet måste koka onödigt länge för att tömma kollektorn.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Nixpille
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 22:22

Inlägg av Nixpille »

Hej
Nya bilder att titta på ......
Har inte logga in .....
Bilderna visar min 180grader roterande insamlare oppbygning ..

scrol ned til patrol2 nederst på sidan..

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24 ... pic/afpg/2

Teksten er googel oversat håber det giver mening .........
Hej
Faldstoker pillebrænder fra Danmark.
Brænder piller i en lidt modifiseret AMS Multi 22 pillebrænder. Bruger lige nu TM3006 styring med lambdasonde.
Hej fra Nixpille...
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Ingen som har något roligt att rapportera ? .

Funderar lite på att docka in en 6-e panel bara för att.

Samt göra ett aggresivt utfall mot södra grannens stora lönn, som skymmer solen lite vid lägre bana (typ okt, nov).
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Jo, april och maj var enormt fina solmånader...men juli var den sämsta sedan mätningarna startade här i Värmland. Nästan 4 ggr mer regn än normalt. Fick köra in rekordmycket el för att få varmvatten. :(

Idag laddade det på rejält för första gången på evigheter. :thumleft: Nu vänder det !

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Solenergi - visst fungerar den under sommarhalvåret!

Inlägg av Johan_F »

Hej,
Jag roade mig med att jämföra elförbrukningssiffrorna månadsvis 2009 (då 180 vakuumrör var inkopplade på främst varmvatten och därefter husuppvärmning) med 2008 (då endast bergvärmepump användes för både varmvatten och husuppvärmning).

April: Elförbrukningen minskade med 1010 kWh motsvarande 50 %.
Maj: Elförbrukningen minskade med 810 kWh motsvarande 51 %.
Juni: Elförbrukningen minskade med 665 kWh motsvarande 47 %.
Juli: Elförbrukningen minskade med 648 kWh motsvarande 48 %.
Under perioden med "full solvärme" sparades i genomsnitt ca 783 kWh / månad.

Solen har räckt helt och hållet under perioden ovan med undantag för en dag under maj då bergvärmen fick startas pga låg inomhustemperatur.
Dessutom kördes bergvärmepumpen under första veckan i april då rörsystemet ej var färdigkopplat. Men solen hade nog räckt då varför siffrorna i april skulle kunna varit ännu bättre.
Under perioden har nog aldrig tanktemperaturen varit under 50-55°C i toppen. Större delen av tiden har den varit 70–100°C.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det sägs ju att det kommer bli regningare sommrar framöver :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

ake_l skrev:
mato skrev: Problemet med att ångan inte kondenserar när det lämnar modulen är säkerligen huvudproblemet när det gäller varför storleken på exp.kärlet inte räcker till när det teoretiskt skall göra det. Detta gäller med största sannolikhet även välisolerade kopparrör, som jag har. Hoppas alla sollevererantörer vet om detta nu...
Det är kanske det som är grejen, att låta bli att isolera rören en viss sträcka från solfångaren så att ångan säkert kondenserar.
Så får man ta smällen med lite förluster istället. Man skulle ju kunna tänka sig att ha löstagbar isolering som man tar av på sommaren och sätter dit på höst/vinter/vår.
// Åke
Tycker att med solfångare med den begränsade effekten som den har så ska man inte ha dåligt isolerat, man får hitta på annat istället.
Jag testade med partiell förångning en gång och det vill jag inte göra en gång till. Tidigare hade jag enbart en timer som startade poolpumpen, numera har jag timern + att när returen från ackbotten uppnår inställd temp och öppnar magnetventilen till poolvvxlaren så så drar en kontaktor och ger ström till poolpumpen även om timern redan har startat poolpumpen (ingen fara så länge man använder samma fas) Numera så tillåter jag under sommaren max ackbottentemp på 55-60 gr, sen får det gå till poolen, har ca 8-10gr högre temp i acktoppen, nu när badsäsongen är över så så har jag ställt in maxtemp i ackbotten på termostatens max vilket är 90gr. Har blivit fundersam ibland när acken är fulladdad och pooltempen ligger på 28-30gr. ska jag köra igång värmen i källaren? Det är ju iofsig angenämare problem.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

leifa.k skrev:Tidigare hade jag enbart en timer som startade poolpumpen, numera har jag timern + att när returen från ackbotten uppnår inställd temp och öppnar magnetventilen till poolvvxlaren så drar en kontaktor och ger ström till poolpumpen även om timern redan har startat poolpumpen (ingen fara så länge man använder samma fas).
Förhoppningsvis är du inte dummare än att du gjort hopkopplingen på manöversidan, inte direkt på matningen till pumpen. Då behöver du inte fundera över några faser, för du har bara en möjlig till manöverkretsen och en (ev. annan) möjlig till kraftkretsen.

Om du till äventyrs inte begrep det ska du, för din hälsas skull, överlåta elpyssel åt oss som begriper det.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Lite kul statistik efter ett år med solvärme

Inlägg av Johan_F »

Efter ett år med solvärme har jag dragit några intressanta slutsatser om det gångna året.

Anläggningen har 180 vakuumrör och 750 l tank för varmvattnet. Under perioden har solfångarna också kunnat stå för uppvärmningen av elementen genom en värmeväxlare. Dessutom har värmen utjämnats via en 300 l tank efter värmeväxlaren.

Från den 15:e mars till 22:e oktober har allt varmvatten producerats av solvärme. Endast någon enstaka gång har tanken dippat under 50°C i toppen.

Från den 7:e april till den 2:e oktober har solvärmen dessutom stått för all behövlig uppvärmning, undantaget en dag i maj då vi startade bergvärmepumpen.
Någon höstdag tände vi kakelugnen i vardagsrummet för att få upp värmen lite då vi hade gäster.

Något överraskade är vi inför det faktum att solvärmeproduktionen verkade accelerera mycket brant i mars och avta lika hastigt i oktober.
Jag menar då att det tar bara 2–3 veckor från att att solenergin nätt och jämnt klarar varmvattenproduktionen tills den även klarar hela uppvärmningsbehovet!

Nu på hösten är det precis tvärtom och just nu har det grå stratustäcket parkerat sig över norra Skåne. Om det blir som i fjor kommer hela november och december att ge försumbart solvärmetillskott. Under februari kommer lite solvärme men under de fina soldagarna är det då ofta snö på panelerna eller kraftig frost som tar för lång tid att tina.

Så sammanfattat:

Solvärmen räckte för 99,8 % av varmvattenbehovet under ca 217 dygn. :D

Solvärmen räckte för för 99,5 % av värmebehovet under ca 180 dygn på sommarhalvåret. :P

Vi förväntar oss i fortsättningen ett mer eller mindre försumbart solbidrag nov-feb, tyvärr. :(

Men förhoppningsvis kommer bergvärmepumpen att ha ett gynnsammare utgångsläge under vintern eftersom borrhålet har kunnat återhämta sig då ingen värme har tagits ur borrhålet under halva året. Detta kan innebära att bergvärmepumpen går mindre ansträngt under vintern och härigenom kräver mindre elenergi och inget eltillskott om det inte blir riktigt kalla dygn.

På minussidan får vi nog framhålla att det varit mer jobb än vi trodde med att få solvärmeanläggningen att fungera. Tur att vi inte har betalat hantverkare för det arbetet! Fortfarande återstår en del arbeten före att optimera anläggningen.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Skriv svar