Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
McB
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 02 aug, 2007 22:40

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av McB »

Som gammal vedeldare ser jag ingen ekonomi i solfångare, men väl en massa komfort.
Slippa elda för varmvatten.
Med pellets ser jag samma sak och en besparing på sikt.

Ska man bara räkna pengar så e det inte mycket som bär sig, komfort, fritid och tanken på att öka sitt självförsörjande= minska sitt beroende är nog så viktigt.

Bäst vore det att vara helt självförsörjande på el och värme för det är där man blir skinnad, och i dagsläget är det ingen utopi om man har förutsättningar för det.

Om inte elen blir dyrare så blir nätavgifterna det, det är ingen slump att alla elbolag med egna nät ALLTID gör miljardvinster. Vi måste ha det och kommer att betala för det, det gäller för all typ av energi flytande, fast eller 2 hål i väggen.
Baxi Solo Plus 30, riggat för ved och KMP PX22 med tankstyrning och ack 2*750
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av KalleXX »

McB skrev:Som gammal vedeldare ser jag ingen ekonomi i solfångare, men väl en massa komfort.
Slippa elda för varmvatten.
...
Jag kan intyga att komforten är värd mycket pengar 8) . Att slippa starta upp vedpannan för lite tappvarmvatten på sommaren känns mycket fint. Min solinstallation gick på ca 47 000 kr, inkl. inköpt installation. Med facit på hand, hade det blivit mycket bättre (& billigare) om jag hade gjort installationen själv (det var planen, men semestern tog slut ...).

KalleXX
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: Denna länk fungerar inte längre

Inlägg av nicnyfiken »

Denna länk fungerar inte längre

Typ så här
http://www.solentek.se/index.php?action ... cbac8da6cc[/quote]
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av hammiss »

HEJ DavidU ! Jag satt själv in solfångare för 3 år sen har 10 kvadrat på taket i söderläge. 2012 var den första sommaren som jag inte behövde elda med ved hade då en dag in från solfångarna inkommande stod på 90 grader.Har normalt 3 st Tankar när jag eldar med veden på 500 liter var men på sommaren 1 tank som solfångarna laddar normalt har jag mellan 60-70 grader in från fångarna.Jag satt upp fångarna själv det tog en Lördag att montera upp dessa o dra rören. Sen hade jag en rörmokare som anslöt vattnet mellan värmeväxlaren o tanken samt en elektriker som installerade kontrollpanelen.Har haft gratis varmvatten mellan 4-5 månader varje sommar i 3 år. Även en molnig dag står mätaren på inkommande på 40 grader.( Har u-pipe rör ) Har inte ångrat en dag att jag satt in det. Har sparat in mycket vedhuggning : ) Jag har valt att ha min liggande på taket med en lutning på 40 grader eftersom jag bara har dom för v-vatten på sommaren. En del som jag har pratat med tömmer vattnet på fångarna under vintern ser ingen vits med det. Jag har fyllt min anläggning med en glykol som är anpassad för rören Agrol OAT med lång livslängd o god värmeöverföring den behöver bytas var 6 år (Kostnad 200:- för 5 liter ) har blandat i så att det står pall för - 27 grader det är 40 procent av hela vattenvolymen i systemet. ( Ekonomi skall jag köpa all ved får jag betala mellan 350-450 :- per kubik o gör man av med 30 kubik om året blir det pengar. Som tur är hugger jag egen ved.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Marber
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 12:05

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Marber »

När den gamla kombipannan (Olja/ved) från 1963 gav upp 1996, föll valet på en kombination av pellets och solvärme. Huset har vattenburen värme kompletterat med några få elelement i tex badrum.

Lät installatören välja produkter eftersom han verkade ha koll på läget. Så här i efterhand är det ett bra system, förutom brännaren Ariterm Bequem 12D som gett en del bekymmer. Den verkar helt enkelt underdimensionerad.

Solfångaren är en Aquasol 6,6 m2 monterad i 45 gr vinkel mot söder.
Normalt stänger vi av pannan i april och drar inte igång den igen förrän i oktober. Resten av året svarar solvärmen för vårt behov av tappvarmvatten. Skulle det inte räcka går en elpatron in. Men den behövs normalt sett inte.

Mellan oktober och april när pannan går, får vi ett bra tillskott av värme för tappvarmvatten och värme från solfångaren. En solig vinterdag är 60 grader ingen ovanlighet.

Gav en bit över 100k för detta system. Pelletsförbrukningen ligger inte mer än 1,5 pallar per år.
Gott att slippa elda för att få lite tappvarmvatten mellan vår och höst när man får det till priset av vad en cirkulationspump drar.

Den dag huset skall säljas är det en stor fördel att ha så låga driftkostnader.

Helnöjd!
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av velund »

Hur stor pelletsförbrukning har du mellan oktober och april om du kopplar bort solfångarna en säsong?
Annars säger din jämförelse ingenting.
Hur mycket skulle din varmvattenföbrukningkosta under sommarhalvåret om du lät en elberredare göra jobbet?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av hammiss »

Hej ! Jag satt själv in solfångare 2011 o varje sommar i 5 månader har jag varmvatten som täcker duch o disk. Satt in dom själv på ett södertak normalt eldar jag med ved men nu slipper jag elda på sommaren för varmvatten har en tank på 500 liter o 60st rör. Det som kostade mig utöver paketet var rörmokaren som kopplade rören från värmeväxlaren till acktanken o elektriken som satt upp styrenheten. Sammanlagt av en kostnad under 30.000. En nöjd husägare som har gratis solenergi. :)
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

30kkr kallar inte jag gratis...
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av hammiss »

Sparar in 4-5 månader ved sen kan du räkna ut vad det skulle kosta om man köper det. Helt klart är det inte gratis att skaffa grejorna men Solen är gratis :)
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

för dom 30000 och 5mån som man inte behöver elda pellets går det ju ca en pall pellets mindre a`2100kr....om man avrundar uppåt att pelletsutgiften blir 3000kr mindre/år så tar det 10år innan man tjänar nått ekonomiskt på det......har man lagt ut 90000 utan att ta lån på det så blir det ingen förtjänst dom närmaste 30åren.....helt rätt att solen är gratis med att skaffa utrustning för att kunna nyttja det är tyvärr inte gratis
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av André »

Några år körde jag pellets hela året å kolla förbrukningen, 15/4-15/10 gick de rätt exakt 1 ton pellets å här uppe är det sällan jag klarat mej utan nån värme mer än max 3 månader/sommar så 3-4 månader gick de ändå ut lite värme från detta ton pellets. Utan värme gick det 80-90 kg pellets/månad=200-210:-/mån med dagens pelletspris här i Västerbotten.. Kör diskmaskin kopplad till vv
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av MH »

En kompis räknade för ett tag lite på ekonomi och solfångare.

Försöker bifoga hans pedagogiska excelblad men det går inte att bifoga .xls
Nåt tips på hur man bifogar excel?
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Skriv svar