vilken modell av vakuum solfångare ska man välja?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Morgan
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 15:49
Ort: kronoberg

vilken modell av vakuum solfångare ska man välja?

Inlägg av Morgan »

vad det gäller prestanda och driftsäkerhet??
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Gällande prestanda:
Om man tittar på olika fångares absorbator yta är det inte mycket som skiljer dom olika märkena åt i effekt. däremot blir man lite vilseledd när dom säger "3m2 vakumrör" eller "20 rör". Då gäller det att kolla den aktuella absorbator ytan för den aktuella fångaren och jämföra med andra. Vanligaste skillnaden är rördimensionen och rörlängden men dessa är egéntligen ointressanta det är som sagt absorbator ytan som är intressant och hur den är utformad.
Driftsäkerhet är svårare att hitta ett bra svar på, en viktig del är väl att ha koll på att din anläggning är rätt dimensionerad (acktank,styrenhet,tryck osv). olika leverantörer ger olika garantier.
Jag har även jag ställt frågan på det här forumet om folk vet något om Heat pipe är bättre än dom som leder vattnet genom varje rör men inte fått något rigtigt svar. Jag resonerar som så att när jag tänker köpa mina rör kommer jag även att be om en effektgaranti efter ett antal år.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Jag resonerade så att jag köpte "billiga" vacumsolfångare efter att ha tittat på villken efekt man får ut per investerad krona. Det var så stor skillnad att även om jag skulle behöva byta ut dom betydligt tidigare än "märkessolfångare" är det en bra affär. Att byta solfångardelen om man har vacumrör är relativt lätt tror jag. Jag tror för övrigt inte att det skiljer så mycket i kvalité på de olika vakumsolfångarna. Tiden får väll utvisa om det var ett riktigt resonemang.

/Claes
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

De mätresultat jag har sett visade ganska tydligt att heat-pipe var effektivare i de flesta fall. Det finns kanske fall när de inte är det.

Förmågan att hålla kvar effekten skulle vara större hos heat-pipemodellen, då det var svårare att få vakuumet att hålla i den andra modellen. Men det är det ju i så fall bara i modellen med enkla rör, såvitt jag förstår.

Utbyte av skadat rör är enklare med heat-pipe, om det nu skulle behövas. Fast somliga säger att rören fastnar med tiden, så att det inte är så i praktiken.

Känns lite som att tekniken är såpass ny att den inte är så väl provad under våra förhållanden. Än.

Första kunderna får alltid vara försökskaniner.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Dan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 15 sep, 2004 14:03
Ort: Kalmar län
Kontakt:

Inlägg av Dan »

Med heatpipe.....
Mvh Dan Bengtsson, iqenergi
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Med rätt hetpipe inga nackdelar
Med felkostruerade heatpipe kan dom frysa sönder....
Du sitter uppenbarligen inne med en del kunskaper, vilken är välbehövligt. Men det vore fint om du skriver ut lite mer fullödiga svar med motiveringar. Annars är det liksom inte så mycket värt :wink: Vad svarar du förresten på? Att man ska välja heatpipe i alla lägen framför andra modeller sett till prestanda och driftsäkerhet?
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Användarens profilbild
Dan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 15 sep, 2004 14:03
Ort: Kalmar län
Kontakt:

Inlägg av Dan »

Välj heatpipe i första hand av driftsäkerhet...
Har även en uppfattning av att den tekniken är bättre också.
Vakuumrör har funnit i över 25 år nu så det är ingen ny teknik.
Det har däremot varit patent på dem tills för bara några år sedan.
Nu när har kineserna börjat tillverka dem i miljontal sjunker priset....
När tekniken var ny kostade ett rör 5-6000Kr (med den tidens pengavärde!)
Idag säljs dom till konsument i sverige för under 300Kr (+ heatpipen)
Sen är det skilnad på vakuumrör och vakuumrör.
Dom billigaste är det bara ett lager av den ytan som absoberar värmen på det inre glaset.
På dom bästa är det först prime, sen en värmetålig yta som förbinder det tredje....och det är den typen av rör som nu efter 25 år forfarande är i drift och som har samma värden fortfarande.
En annan viktig sak är hur stort "vakuumet" är, dom bästa rören ligger i dag med ett undertryck på hela -0,9998 bar det vill säga i princip tomma.
Ett sämre värde här och man tappar värme ut ifrån "termosen"

/Dan
Mvh Dan Bengtsson, iqenergi
Skriv svar