Ideal drifttemp/framledningstemp i solvärmt varmvattensystem

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Ideal drifttemp/framledningstemp i solvärmt varmvattensystem

Inlägg av Gano »

Hej.

Kommer att sätta in en ESBE termostatblandare på min solvärmda varmvattenberedare (enbart tappvattensystem). Har tröttnat på skållhett varmvatten, när solvärmen är igång så har jag över 80 grader i framledning, när enbart elpatronen går har jag 50. Tänkte slänga ut ett par frågor, de är säkert FAQ, men lyckades inte hitta något när jag sökte.

1. Har jag något att vinna energimässigt på att ställa ner framledningstempen på varmvattnet ? (m a p värmeförluster från varmvattenrören mm)? Vad ska jag ställa in på ? 45 grader ?

2. Hur lågt kan jag ställa in termostaten till elpatronen i varmvattenberedaren (300 l) utan att riskera legionella ? Vi gör av med ganska mycket vatten och mitt solsystem är ganska varmt, har ganska ofta varma perioder. Idag har jag termostaten på knappt 60 grader.

Uppvärmning av huset sker till 90 % med en luft/luftvärmepump.

Tack på förhand/Gano :roll: :D :D :?:
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Blir det bara hett en gång i veckan lär det väl räcka för att utrota legionella. Över 60-65°C dör de av rätt kvickt.

Jag vill nog ha ut åtminstone 55°C till mitt varmvatten. Annars "biter" det inte lika bra när man slabbar med fettiga stekpannor och sånt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Hittade någonstans en pdf om legionella och temperaturer, men jag sitter inte vid den datorn nu och jag kommer inte ihåg källan, har bara en utskrift med en illustrerande termometer med skållningsrisk på ena sidan och bakteriens tillväxtområde på den andra. (jag anger källan när jag får tag i filen, undra om det inte var boverket?)

Där står iaf att man skall ha minst 50°C vid tappstället och vvc i större hus och 60°C i vvb.

Max temp 65°C, skållningsrisk mycket hög.

Det rekommenderas att man gör kontrollmätning vid tappstället.(gäller troligen större fastigheter)

Sanering av vattensystem 5-30 min vid en temperatur av 70-80°C. (Svåra brännskador)

Optimal legionellatillväxt 38°C, vilande under ca:15-20°C och avdödning 45-50°C

Min frånluftvärmepump värmer vvb till 50°C ingen blandningsventil i systemet. Funktionen extra varmvatten höjer tempen till 60°C med värmesköldar i vvb, men dom har jag blockerat bort :wink:
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

KalleT skrev:Hittade någonstans en pdf om legionella och temperaturer, men jag sitter inte vid den datorn nu och jag kommer inte ihåg källan, har bara en utskrift med en illustrerande termometer med skållningsrisk på ena sidan och bakteriens tillväxtområde på den andra. (jag anger källan när jag får tag i filen, undra om det inte var boverket?)

Där står iaf att man skall ha minst 50°C vid tappstället och vvc i större hus och 60°C i vvb.

Max temp 65°C, skållningsrisk mycket hög.

Det rekommenderas att man gör kontrollmätning vid tappstället.(gäller troligen större fastigheter)

Sanering av vattensystem 5-30 min vid en temperatur av 70-80°C. (Svåra brännskador)

Optimal legionellatillväxt 38°C, vilande under ca:15-20°C och avdödning 45-50°C

Min frånluftvärmepump värmer vvb till 50°C ingen blandningsventil i systemet. Funktionen extra varmvatten höjer tempen till 60°C med värmesköldar i vvb, men dom har jag blockerat bort :wink:
Boverket.
http://www.boverket.se/upload/publicera ... ningar.pdf

Många missar att det handlar om 50 grader vid tappstället :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar