Optimal lutning av plana solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Ergo
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 14:10
Ort: Kopparberg

Optimal lutning av plana solfångare

Inlägg av Ergo »

Hej!

Jag undrar vilken lutning som är den bästa om jag vill ha ut så mycket som möjligt
under höst, vinter och vår.
Bor i Kopparberg, 8 mil norr om Örebro.
Latitud tror jag är ca 60 grader?

Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Re: Optimal lutning av plana solfångare

Inlägg av Gano »

Ergo skrev:Hej!

Jag undrar vilken lutning som är den bästa om jag vill ha ut så mycket som möjligt
under höst, vinter och vår.
Bor i Kopparberg, 8 mil norr om Örebro.
Latitud tror jag är ca 60 grader?

Mvh Per
Det sägs att man ska ha solfångarna i lika många graders lutning som latituden, d v s i ditt fall 60 graders lutning. MEN, om man inriktar sig på att få ut maximalt under höst vinter och vår så kan det vara bättre att ställa dem helt vertikalt. Man kan då ta till lite extra yta utan att få överhettning på sommaren. Den extra ytan ställd i vertikalt läge ger en hög andel markreflekterad strålning på vintern samtidigt som snö och frost inte lägger sig på solfångaren. När jag funderade som bäst funderade jag på en mycket stor solfångare ställd med svag negativ lutning. :) Problemet är bara att få upp dem tillräckligt högt, det är inte så snyggt att ställa dem rakt upp på taknocken :D Sedan blir det lite mer värmeförluster med en fri baksida också. Här kan vakuumrör var ett bra val.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Ergo
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 14:10
Ort: Kopparberg

Inlägg av Ergo »

Tackar så mycket Gano.

Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Skriv svar