Kondens i plana solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
p1sson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 12:56

Kondens i plana solfångare

Inlägg av p1sson »

Någon som har något bra tips hur man får bort kondens under glaset i fångaren??
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Tyvärr inte, har sett att min granne har det samma på sina Atlas fångare :? Är det någon mer här som upplever det som ett problem ?

//P
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

Nej, jag har inga problem med kondens, men förmodligen läcker mina som såll, de är självbyggen. Lite läck skadar inte. Har du funderat på att borra några små små hål i någon list ?

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Gano skrev:Nej, jag har inga problem med kondens, men förmodligen läcker mina som såll, de är självbyggen. Lite läck skadar inte. Har du funderat på att borra några små små hål i någon list ?

MVH/Gano
Tjena Gano!

lät intresant med dit hemmabygge, funderar nämligen själv på att laborera lite till sommaren för att se om solvärme ger något...

tänkte höra ifall du kunde beskriva hur du byggt dina solfångare, material samt koppling mellan solfångare och tank typ kopparör samt vad hela kalaset kostat..

vad beräknar du att du får ut av solfångarna under de månader de värmer något. hur många m2 har du?

Hoppas solen värmer gott i sommar
mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

fisketorp skrev:
Gano skrev:Nej, jag har inga problem med kondens, men förmodligen läcker mina som såll, de är självbyggen. Lite läck skadar inte. Har du funderat på att borra några små små hål i någon list ?

MVH/Gano
Tjena Gano!

lät intresant med dit hemmabygge, funderar nämligen själv på att laborera lite till sommaren för att se om solvärme ger något...

tänkte höra ifall du kunde beskriva hur du byggt dina solfångare, material samt koppling mellan solfångare och tank typ kopparör samt vad hela kalaset kostat..

vad beräknar du att du får ut av solfångarna under de månader de värmer något. hur många m2 har du?

Hoppas solen värmer gott i sommar
mvh//Martin
Mina plana solfångare på 8 kvm är byggda från byggsats. Rent tappvattensystem. Lesol 3AR (=klassiker). Byggbeskrivning i boken "solvärme i vårt hus", finns på bibilioteket.

Totalt inkl 300 liters VVB och byggmaterial kostade det ca 31500 minus bidrag 7500 = 24000 kr. Gjorde nästan allt själv. Jag har ca 60% täckning på varmvattnet. Jag har en pay-off tid på 5 år, jag räknar inte med varmvattenberedaren i pay-off tiden, den började läcka och skulle ändå bytas. Körde med mjuklod överallt, det blir billigast (och tätast) så. Köpte fusk-prisolrör på Biltema och skalade av plasten. Seriekopplat system för enkelhetens skull. Försökte hålla allt enkelt och billigt.

Solfångaren ligger nerfälld i takpannorna (högre verkningsgrad och snyggare), rören går i välisolerade kanaler (>100 mm glasull) på insidan taket och sedan kortaste vägen ner genom uppvärmda utrymmen ner till tvättstugan. Sydsydvästligt läge, 45 graders lutning. Solfångaren ger även mitt i vintern, ca 15-20 % täckning i dec-jan. Stagnationstemperatur 190-195 grader.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Skriv svar