Överhettning

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Överhettning

Inlägg av Gano »

Hej.

Har 8 kvm plana solfångare kopplade till en enkel 300 liters VVB. På högsommaren i fjol hade jag lite bekymmer med avblåsning av systemet, trycket översteg 10 bar och säkerhetsventilen löste ut. Systemet blev helt enkelt för varmt. Påsemsommaren bytte jag till en säkerhetsventil av industrityp (Durgo) som är inställd till 12,0 bar. Jag misstänker att det kan bli nästan 200 grader varmt vid stagnation.

-Vilka risker tar jag med så höga temperaturer/tryck ?

-Hur påverkas glykolblandningen?

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Riskerna är väl närmast att det läcker, samt att glykolen kan bli svart, konstig och aggresiv.

Har du inget sätt alls att kyla överskottsvärme på?
Jag har inte upplevt någon sommar ännu, med mina solfångare, men har planerat för tre reservutgångar:

Stora tankar, 2250 liter. Har vedpanna också, därav volymen.
Element i källaren, kopplat separat från cirkulationspumpen, så att jag kan skicka ut värmen i källaren om det blir för mycket.
Partiell förångning, men det fungerar inte med plana solfångare. Jag har vakuumrör med heatpipe.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
zokoban
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul, 2005 22:27

Inlägg av zokoban »

apersson850 skrev:
Partiell förångning, men det fungerar inte med plana solfångare. Jag har vakuumrör med heatpipe.
Partiell fungerar även på plana solfångare om man gör rätt rördragning, se råd sidan 14- 15 på denna publikation http://dalea.du.se/research/?itemId=581
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Se där. Jag hade fått uppfattningen att den inre rördragningen i plana solfångare var sådan, att det inte fungerade med partiell förångning.

Alltid lär man sig något.

Det blir kanske rätt om jag säger att det är lättare att installera för partiell förångning med heat-pipe, för där kommer det så att säga av sig självt? Bara expansionskärlet är stort nog, vill säga.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Det står in bit in i dokumentet
"Solfångarens absorbatorer ska ha ett sammankopplingssätt så att hela vätskevolymen i absorbatorn kan pressas ut med kontinuerligt fall nedåt via inloppsanslutningen på solfångarytan till expansionskärlet. Vertikalt ställda absorbatorer med serpentinseriekoppling såsom många system byggts i Sverige hittills av andra skäl, är ”bannlyst” för att få säkert skydd av värmebäraren. Då blir nämligen glykol ståendekvar i de nedre u-rören och solfångaren ”kokar torr” vid överhettning, med stor risk för termisk nedbrytning av värmebäraren till t.ex. tjärprodukter och hårda salter, som följd. Detta kan i sin tur ge sekundära skador, såsom igensättning av systemet eller skador och funktionsstörningar på pumpar och ventiler."

Det gäller även vakuumrör med u-pipe. Där går det heller inte att använda metoden.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

Jag funderar på att täcka över en modul över högsommaren. jag vill gärna ha fullt antal moduler resten av året, det ger täckningsgrad.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Skuggpasta?
"Juliana skuggpasta skyddar mot den kraftiga solinstrålningen under högsäsongen. Skuggpastan målas på utvändigt med pensel eller roller. Levereras i burk om 3/4 liter - som räcker till ca 45 m2 glasyta"
http://www.willabtradgard.se/
:roll:
Skriv svar