Luftvärme pump vs Solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Luftvärme pump vs Solfångare

Inlägg av jockefors »

Hej
jag funderar på att köpa en luft/vatten värme pump till kåken
den producerar ju värme i vatten dvs den ska dockas in i acctank
den kommer ja att värma huset på vintern + tillverka varmvatten på sommaren

frågan är har en solfångare möjlighet att konkurera med pumpen i fråga om att göra varmvatten/värme ?

e det lönt å tänka på solfångare då pumpen kommer att producera
varm vatten hyfsat billigt på sommaren den ger säker cop 5 vid
+15 grader ute temp
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Bergvärme klassas som absolut bäst och mig veterligen ger dom bästa en besparing på 60%. alltså om du skulle ha betalt 10 kr för 10 kwh så får du bara betala 4skr.
Prognosen säger att om 3 år är elpriset 150% högre än idag (3 ggr dagens pris. 1kr idag 3kr om 3år). Vilket betyder att du är på ruta ett igen. :(
Har själv haft samma fundering under ett halvårs tid men med senaste prognosen så hoppar jag det alternativet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej ..
joo har ochså starkt funderat på ytjordvärme,rymmer slangen på tomten
å det e lika bra verknings grad som i berg,fast betydligt billigare än ett borrhål...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Min poäng är att oavsett vilken pump du väljer så kommer det om några år kosta dig lika mycket som det kostar idag. Men givetvis kan du säga att du fortfarande tjänar upp till 60% på dessa alternativ.
Exempel:
Jag har idag 45000 kwh med pump blir det 15000kwh = 15000kr/år
Efter prisstegring 15000kwh x 3kr = 45000 kr + avbetalningar på installation av värmepump. :cry:
Solen däremot kan inte mätas på ett vettigt sätt så det får dom nog svårt att beskatta eller höja priset på.
Din installationskostnad idag kan du med lätthet dela upp på 25-30år sen är det bara att räkna ut vad ditt hus kostar i uppvärmning mellan Mars och Oktober så ser du besparingen så får du se hur många år det tar innan du har gratis värme :wink:
Exempel vakumsystem:
Installation mtrl inkl allt om du gör jobbet själv(tankar,vakumrör,pumpar osv.) : 50 000:-
Förtjänst per år ca 8000kwh = 8000 idag om några år 24000/år
Avbetalningstid 3x8000 + 1x24000 = 4år efter det vinst :wink:
Avbetalningstid med dagens pris utan ökning 6-7år, då har fortfarande ca 20 år med gratis värme.
Dock så behöver du värme Nov - Feb. Här är det svårare, vinden är på frammarsch, ved, pellets eller pump. Har du möjlighet så gör det enkelt med en blandning av pellets & EL. För skulle det vara så att Vinden eller sol EL kommer med bra grejer så är du redo.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

länge

Inlägg av snillet »

Solfångarna kostar amortering+ränta. Elförbrukningen är "löjlig" så den kan man i princip räkna bort ,typ en 100:ing per år i dagens elpris. Jämför du värmepumpen på samma premisser blir det ju nästan inte jämförtbart. Solfångarna håller i minst 25år....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Re: Luftvärme pump vs Solfångare

Inlägg av Gano »

jockefors skrev:Hej
jag funderar på att köpa en luft/vatten värme pump till kåken
den producerar ju värme i vatten dvs den ska dockas in i acctank
den kommer ja att värma huset på vintern + tillverka varmvatten på sommaren

frågan är har en solfångare möjlighet att konkurera med pumpen i fråga om att göra varmvatten/värme ?

e det lönt å tänka på solfångare då pumpen kommer att producera
varm vatten hyfsat billigt på sommaren den ger säker cop 5 vid
+15 grader ute temp
Solfångare är framtiden. Ju högre elpris, desto konkurrenskraftigare. Ska man räkna COP så ger en solfångare COP=50,0. Solfångare är enkla och har LÅNG livslängd.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
jonasbrot
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 17:30
Ort: Lammhult

Inlägg av jonasbrot »

Nja, håller inte riktigt med att solfångare är lönsamma. I mitt fall var investeringskostnaden 46000:- för 10,5 m2 plana solfångare och då gjorde jag allt arbete själv.
Dessa ska i teorin spara in 4500kwh. Om man sparar in motsvarande mängd el för 1 kr/kwh så går det jämnt ut. (konsumentverket kalkylerar med 1/10del av investeringen per år i kapital- och avskrivningskostnad)
Skulle man däremot redan ha en värmepump innan så blir besparingen bara en tredjedel, dvs, 1500kr/år.

Det som gör min kalkyl lönsam är dels att jag fick 1/3 av kostnaden tillbaka i bidrag från staten och sedan att jag gör en miljövinst som känns bra i själen och inte bara i plånboken.

Eller räknar jag fel???
Arimax 35 + 1800l tank + 10,5 m2 Aquasol + IBM ThinkPad för övervakning
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

jonasbrot skrev:Nja, håller inte riktigt med att solfångare är lönsamma. I mitt fall var investeringskostnaden 46000:- för 10,5 m2 plana solfångare och då gjorde jag allt arbete själv.
Dessa ska i teorin spara in 4500kwh. Om man sparar in motsvarande mängd el för 1 kr/kwh så går det jämnt ut. (konsumentverket kalkylerar med 1/10del av investeringen per år i kapital- och avskrivningskostnad)
Skulle man däremot redan ha en värmepump innan så blir besparingen bara en tredjedel, dvs, 1500kr/år.

Det som gör min kalkyl lönsam är dels att jag fick 1/3 av kostnaden tillbaka i bidrag från staten och sedan att jag gör en miljövinst som känns bra i själen och inte bara i plånboken.

Eller räknar jag fel???
Nej, du räknar nog hyfsat rätt. Men 1 kr/kWh ? Elpriset ligger redan högre än så på elbörsen. Elpriset fortsätter uppåt och ruckar på alla kalkyler. Hur ser det ut med 2 kr/kWh ? Eller 3 kr/kWh ? Jag tycker att du kan gratuleras för din framsynthet. :)

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

jonasbrot skrev:Nja, håller inte riktigt med att solfångare är lönsamma. I mitt fall var investeringskostnaden 46000:- för 10,5 m2 plana solfångare och då gjorde jag allt arbete själv.
Dessa ska i teorin spara in 4500kwh. Om man sparar in motsvarande mängd el för 1 kr/kwh så går det jämnt ut. (konsumentverket kalkylerar med 1/10del av investeringen per år i kapital- och avskrivningskostnad)
Skulle man däremot redan ha en värmepump innan så blir besparingen bara en tredjedel, dvs, 1500kr/år.

Det som gör min kalkyl lönsam är dels att jag fick 1/3 av kostnaden tillbaka i bidrag från staten och sedan att jag gör en miljövinst som känns bra i själen och inte bara i plånboken.

Eller räknar jag fel???
Nej, du räknar nog hyfsat rätt. Men 1 kr/kWh ? Elpriset ligger redan högre än så på elbörsen. Elpriset fortsätter uppåt och ruckar på alla kalkyler. Hur ser det ut med 2 kr/kWh ? Eller 3 kr/kWh ? Jag tycker att du kan gratuleras för din framsynthet. :)

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej ..
Joo visst e det billig och miljö vänlig energi,men den finns ju inte då jag behöver den som bäst mitt i vintern...det ger som lite å pumpa noll gradigt vatten upp på taket mitt i vintern ...

att det ger flera 1000 kw mitt i sommaren e det ju mest problem med

tex luft värme pumpen som sitter i min kåk fixar min uppvärmning till ca minus 20 vid lägre temp tex -10-15 grader så funkar den kalas bra

somjag för stått det så klarar solfångarna till en viss del av att värma ett hus + att det fixar varm vattnet på sommaren

finns det nån här som kan redovisa för hur mycket energi en solfångare på tex 20 m2 ger på ett år i norrland + vad kostnaden för ett dylikt system blir

och till sist hur lång pay off tid systemet har
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

jockefors skrev:Hej ..
Joo visst e det billig och miljö vänlig energi,men den finns ju inte då jag behöver den som bäst mitt i vintern...det ger som lite å pumpa noll gradigt vatten upp på taket mitt i vintern ...

att det ger flera 1000 kw mitt i sommaren e det ju mest problem med

tex luft värme pumpen som sitter i min kåk fixar min uppvärmning till ca minus 20 vid lägre temp tex -10-15 grader så funkar den kalas bra

somjag för stått det så klarar solfångarna till en viss del av att värma ett hus + att det fixar varm vattnet på sommaren

finns det nån här som kan redovisa för hur mycket energi en solfångare på tex 20 m2 ger på ett år i norrland + vad kostnaden för ett dylikt system blir

och till sist hur lång pay off tid systemet har
Själv har jag valt ett tappvattensystem eftersom jag har ett direktelshus. Uppvärmningen sker med luft/luft, vilket ger lika bra eller bättre COP än luft/vatten om man bara har tillräckligt mycket installerad effekt.

Jag anser att man nästan måste bygga själv för att få det att gå ihop ekonomiskt och att man måste vara försiktig i det val av system man gör. Finesser är svåra att tjäna in. Min solfångare på 8 kvm kostade 12000 medräknat bidraget, besparingen blev drygt 2500 kWh/år. Täckningsgrad drygt 60%. Pay-offen blev alltså ca 5 år. Tanken (vvb) kostade 10000 plus 2000 till rörisen. I mitt fall havererade den gamla vvb, så jag räknar inte den. Den nya vvb ger enskilt en pay-off på 8 år tack vare att den var så mycket bättre isolerad än den gamla, så även om jag räknar med den så blir pay-offen 6 år. :D :D :D

Om man tänker sig att bygga 20 kvm solfångare själv med billigast tänkbara lösning så kommer du nog att hamna på 30000 kr -7500 = 22500kr. Till detta kommer tankar, förmodligen 2 st på 750 liter. Du hamnar säkert bortemot 45000 kr hur du än gör, och du kan säkert hämta hem sammanlagt 8000 kWh på ett så stort system. Att det ger värme på vintern vid soligt väder behöver du inte tvivla på, min solfångare gav 60 grader varm tank den 23:e december. Du måste dock ha rejäl vinkel på dem, gärna över 60 grader eller varför inte helt vertikala, då slipper du snön och frosten. En solfångare som lutar 27 grader funkar dåligt på vintern. Man måste läsa in sig på ämnet......Läs gärna SP rapport 2002-20.

Lättast att räkna hem är kanske ett litet slimmat tappvattensystem ?

En sak är säker. Man blir biten av solenergin. Har man väl stått och sett gratisenergin pumpa in så....

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Vad det gäller priser kan man gå in på http://www.fjarrvarme.se/ klicka på "vad kostar det" där ser man tydligt att pellets är billigare än VP.
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

jockefors skrev:Hej ..
Joo visst e det billig och miljö vänlig energi,men den finns ju inte då jag behöver den som bäst mitt i vintern...det ger som lite å pumpa noll gradigt vatten upp på taket mitt i vintern ...

att det ger flera 1000 kw mitt i sommaren e det ju mest problem med

tex luft värme pumpen som sitter i min kåk fixar min uppvärmning till ca minus 20 vid lägre temp tex -10-15 grader så funkar den kalas bra

somjag för stått det så klarar solfångarna till en viss del av att värma ett hus + att det fixar varm vattnet på sommaren

finns det nån här som kan redovisa för hur mycket energi en solfångare på tex 20 m2 ger på ett år i norrland + vad kostnaden för ett dylikt system blir

och till sist hur lång pay off tid systemet har
En detalj bara, Norrland är inte så solfattigt som man kan tro :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej ..
följd fråga ..funkar det att ställa fångarna på marken typ lodrätt rakt upp

bäst vore ju å ha dom så det går att justera vinkeln men det e säkert ett hvette om om sitter på ett tak
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

jockefors skrev:Hej ..
följd fråga ..funkar det att ställa fångarna på marken typ lodrätt rakt upp

bäst vore ju å ha dom så det går att justera vinkeln men det e säkert ett hvette om om sitter på ett tak
Jovisst fungerar de om de står på marken. Gäller det plana solfångare så bör de isoleras mycket noggrannt på baksidan. Tänk på att solen står mycket lågt på vintern, de kanske hamnar i skugga.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Skriv svar