Viken tempdiff har ni i era solfångare och flöde ??

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Peter_s
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 10:31

Viken tempdiff har ni i era solfångare och flöde ??

Inlägg av Peter_s »

Som rubriken låter så kanske det skulle var intressant..

Själv har jag mellan 20 & 30 grader och ett flöde på 2,5 Liter.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tempdiffen pendlar mellan 10-15º ibland mindre om solen inte "orkar" och flödet ligger på 4,5-5 l/min.

Ca. 5 om man tittar på tacosetterna och 4,5 om man läser av värmemätarens flödesuppgifter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Varierar grovt...
Mitt flöde är konstant, har inge pumpreglering. Det ligger på cirka 5l/min.

Vid denna årstid har jag sådär 10-12 graders tempdiff, mitt i sommaren ligger det närmare 20-25 grader.

EDIT---
Soliga dagar runt 25mars har jag haft 14-16 graders tempdiff med cirka 32-55gradigt vatten ut till solfångarna.
Senast redigerad av snillet den mån 27 mar, 2006 09:16, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Re: Viken tempdiff har ni i era solfångare och flöde ??

Inlägg av Gano »

Peter_s skrev:Som rubriken låter så kanske det skulle var intressant..

Själv har jag mellan 20 & 30 grader och ett flöde på 2,5 Liter.
Jo, så ligger jag också till. Har en seriekopplad solfångare med lite högre tryckfall, ca 2-2,5 liter/min och upp till 30 grader som mest.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Roli skrev:Tempdiffen pendlar mellan 10-15º ibland mindre om solen inte "orkar" och flödet ligger på 4,5-5 l/min.

Ca. 5 om man tittar på tacosetterna och 4,5 om man läser av värmemätarens flödesuppgifter.
Den senaste veckan har tempdiffen varit kring 20º, men så har solen kommit lite "högre upp" på himlavalvet.
Till sommaren så kommer diffen att vara ännu större.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Roli skrev:
Den senaste veckan har tempdiffen varit kring 20º, men så har solen kommit lite "högre upp" på himlavalvet.
Till sommaren så kommer diffen att vara ännu större.
Samma här.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag pumpar också runt ungefär 5 l/minut, med pumpen i läge 2. Jag har 3 lägen, så jag kan optimera lite efter årstiden, även om omkopplingen är manuell.

Med vettigt solsken får jag en skillnad på drygt 20°C så här års. Men oftast vill det ju komma regnskvättar, med tillhörande moln, titt och tätt. Då får jag vara glad när jag kommer upp över 10°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

Hej.

Så här års har jag som mest drygt 30 graders diff med cirkpumpen i läge 2 (ungefär 2 liter/min i flöde).

Tycker att mars var en fantastisk solmånad. Jag hade 75 % eller högre täckningsgrad på varmvattnet. April ser även den bra ut, nu börjar ju solen ta även om det är lite molntussar ivägen.

Till apersson850: Jag har också 3 lägen på cirkpumpen, Läge 1 ger ca 1,5 liter/min, läge 2 ger 2 liter/min och läge 3 ger 2,5 liter/min. Kör just nu på läge 2. På högsommaren funderar jag på att sänka till läge 1 för att låta värmen läcka ur "på vägen" ner till tanken och därmed minska den totala temperaturbelastningen på systemet. På vintern höjer jag till läge 3. Tänker jag fel ?

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Man kanske "kör" fel när man ständigt kör med pumpen på max (läge 3, = 110 W) ??
Det kanske är bättre att använda läge 2, men då kommer tempdiffen att bli ännu högre än nuvarande 20º vid 4,5-5 l/min.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

Roli skrev:Man kanske "kör" fel när man ständigt kör med pumpen på max (läge 3, = 110 W) ??
Det kanske är bättre att använda läge 2, men då kommer tempdiffen att bli ännu högre än nuvarande 20º vid 4,5-5 l/min.
Thermias värmepumpar finns att få med variabelt varvtal på cirkulationspumpen. Någon idé måste det finnas med detta ? :shock:

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Gano skrev:
Roli skrev:Man kanske "kör" fel när man ständigt kör med pumpen på max (läge 3, = 110 W) ??
Det kanske är bättre att använda läge 2, men då kommer tempdiffen att bli ännu högre än nuvarande 20º vid 4,5-5 l/min.
Thermias värmepumpar finns att få med variabelt varvtal på cirkulationspumpen. Någon idé måste det finnas med detta ? :shock:

MVH/Gano
Mitt styrsystem till solfångarna har varvtalsreglering men den går för det mesta på max varvtal. Det är endast tidigt på dan eller sent på kvällen som stytningen sänker pumpvarvtalet.

Det jag tänkte med min fråga var om det ev. skulle bli bättre med lägre varvtal men högre tempdiff????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Roli skrev:
Gano skrev:
Roli skrev:Man kanske "kör" fel när man ständigt kör med pumpen på max (läge 3, = 110 W) ??
Det kanske är bättre att använda läge 2, men då kommer tempdiffen att bli ännu högre än nuvarande 20º vid 4,5-5 l/min.
Thermias värmepumpar finns att få med variabelt varvtal på cirkulationspumpen. Någon idé måste det finnas med detta ? :shock:

MVH/Gano
Mitt styrsystem till solfångarna har varvtalsreglering men den går för det mesta på max varvtal. Det är endast tidigt på dan eller sent på kvällen som stytningen sänker pumpvarvtalet.

Det jag tänkte med min fråga var om det ev. skulle bli bättre med lägre varvtal men högre tempdiff????
Har inte du långa rör ?, alltså svårt å få upp flödet utan "trycket" från din pump ?

Måste du köra en 130(eller va de 110 ?)W pump på fullt flås för att få 5 minutliter så behovs det nog, men är det maximal tempdiff man vill åt så är det ju bra om den sänker flödet när tempen går ned under en viss brytpunkt, säg 10 grader kanske ?, men det tempdiffen beror ju på hur systemet ser ut.......

osv...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

Aha.

Polletten trillade (kanske) ned. Systemet känner av temperaturskillnaden mellan solfångaren och tanken och försöker hålla ett flöde även om den tillförda effekten är låg. Då kommer inte solfångaren att stänga av och på och man kommer att kunna utnyttja tillförd effekt även vid tillfälliga perioder med låg solintensitet. Nackdelen måste vara att andelen värmeläckage av den totala effekten blir väldigt stor vid sådana perioder med lite sol. Kan ju vara en fördel med vakuumrör då man har givaren strax utanför solfångaren, man håller igång systemet istället för att starta/stoppa för att pumpa fram vätska till givaren och känna av om det är dags att starta cirkpumpen. :) :) :) :) :) :)

Men, det skulle också vara möjligt att utnyttja flödet till att öka värmeförlusterna ur systemet för att på så sätt minska antalet timmar i stagnation, vilket minskar påfrestningarna m a p tryck och även åldring av värmebärarväskan. Detta kanske är ett bra sätt för mej som ligger på överhettningsgränsen; att sänka flödet ? :) :shock: :D :idea:

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Larsa
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 apr, 2006 16:24
Ort: Värmland

Inlägg av Larsa »

Det börjar bli riktigt bra fart på solenergin nu.
Tempdiffen är mellan 15-20 grader,vid ett flöde på 5 min/liter.
Panna Woody,pelletsbrännare Biocomfort 16kw, 13m2 Aqvasol, 1,25m3 acktank,Ladis&Gyr shuntaut.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har jag rätt i att det är ointressant vilken tempdiff du har mellan solfångare och tank?
Ide´n är väl att få ut så mycket som möjligt i tanken och då borde väl diffen mellan inlopp och utlopp (på tank) vara så stor som möjligt? Med andra ord måste man sänka hastigheten om man har låg tempdiff mellan in och utlopp resp höja om man har hög diff mellan in och ut på tanken. Vilken temp du sen har om det är 10,20 eller 30 är ganska ointressant så länge den ackumuleras i tanken.
Exempel:
Drift 2l/min Diff 30grader
Vi höjer pumpens hastighet till:
Drift 5 l/min Diff 20 grader
Och igen
Drift 10l/min diff 10 grader

I läge 3 ligger varmvattnet ute i slingan och ger endast 10 grader konstant till tanken dock hög temp(tanke: värdelöst att försöka värma kokande vatten).
I läge 1 Stannar värmen i tanken och ger kallt vatten till panelerna att jobba med.(givetvis får det inte koka i panelen)
Energin från solen ändras inte oavsett vilket läge man kör i utan det gäller väl att ge panelerna möjlighet att producera Watt vilket blir svårare med varmt vatten i panelen.
Sikta på lägsta möjliga temp ut till panelen och ställ in ditt system efter det är min ide om det här.
Tilläggas kan väl att som folk uppger här på sidan vilken läge dom kör sina pumpar på är också ointressant, beror helt på vilken pump och flödeskapacitet man har och hur stort systemet är och vad det kan leverera.
Låter kanske som att jag vet vad jag pratar om, men det här är endast mina teorier blandat med andras så Synpunkter tack!

Not:
Ovanstående ide kommer från Tyska TA och deras installtions anvisning för UVR 1611 (typ största PLC,n för solanläggningar jag har sett)
:wink:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar