Är verkligen solvärme något att satsa på?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Hollander
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 mar, 2006 17:36

Är verkligen solvärme något att satsa på?

Inlägg av Hollander »

Hej!
Jag är helt ny användare av detta forum och första inlägget har lite provocerande rubrik. Jag vill dock påpeka att jag är positiv till användingen, men undrar bara lite om utbytet i pengar som man sparar.

Jag har tagit in info om solvärme och känner till hur mycket de olika fabrikaten ger i utbyte/kvadratmeter och år. Exempelvis en Aquasol som ger 444kw/kvadrat och år. Jag planerar att installera ett pelletssystem och komplettera med solvärme som ger mycket för miljön och förhoppningsvis mycket för ekonoomin.

Jag har dock en vän som är aktiv på detta forum och även i andra sammanhang vad gäller sol/pellets och han berättade tidigare för mej idag att han någonstans hade läst eller hört att utbytet av solvärme kanske inte ger det man hoppas på. Alltså om jag satsar på en 10 kvadrats solfångare från Aquasol bör detta ge ett utbyte av ca 4440kw/år om man bor på breddgraden Sthlm. Han menade att det kanske var så att mycket av energin går till spillo under sommarhalvåret då utbytet är som störst och man bara använder en liten del till varmvatten och inget till uppvärming.

Att istället för att använda solfångare köra med pellets vilket under sommaren skulle räcka med omkring 3kg/dag och motsvara en kostnad för varmvattnet på minder än 1000 kr. Detta gör ju inte att en investering på solvärme känns aktuell.

Men Ni, användare av solenergi (och pellets) har säkert mycket erfarenhet att dela med Er. Förhoppningsvis är det kanske så att det utbytet som man räknar med (i detta fall 4400kw/år) verkligen motsvarar en minskning av pelletsförbrukningen som motsvarar omrking 4400kw/år.

Mycket tacksam för hjälp eftersom jag inom 14 dagar skall ta ett beslut om jag skall installera en solpanel på taket eller enbart satsa på pellets uppvärmning till mitt hus på ca 130 kvm.

/Joachim
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ja du om det är värt investeringen eller inte beror på många faktorer....

Bl.a hur det egna värmesystemet ser ut. Vad har du t.ex. för uppvärmningssystem? Radiatorer? Med hög/låg framledningstemperatur? Golvvärme?

Var i landet man du. Närhet till mig (se nedan) ger studiebesöksmöjligheter.

Vilken typ av pelletsutrustning/panna man har. Min brännare t.ex saknar autostart dvs den behöver underhållsglöd vilket är mindre lämpligt att köra under sommarhalvåret, tycker iallafall jag.

Lämpliga montageytor? Takets lutning? Mot vilket väderstreck är husets tak orienterat? Möjligheter att dra isolerade rör, mm, mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Inlägg av Ivar »

Jag antar att de 444 w/m2 gäller för 50gradigt vatten. För egen del kan jag intyga att merparten av mina w produceras i form av tillskottsvärme svalare än 50 grader.

Detta gäller givetvis under förutsättning att man får rejält svalt i botten på tanken...
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
knalle
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:44

Ju högre tanktömning dessto bättre!!!

Inlägg av knalle »

Jag har nu haft min anläggning i 10 år (10 kvm plansolfångare och 1000 l tank). Under mars -- oktober ger den mest och då bör man också ha förbrukning. Jag har golvvärme på ca: 20 kvm och växthusvärme!! Under natten brukar växthuset få ca: 20 kwh och vår varmvattenförbrukning är ca: 15 kwh. I snitt har solfångaren kört in ca: 5000 kwh (högsta 6500 och lägsta 4500). Idag var det - 5 ute och solfångaren gav +65!
Är det sol kan detta räcka fr.o.m. april för värme, varmvatten och växthus.
Lesol 10 kvm, acktank 1000 l, luft-/vattenvärmepump på 6 kw till tanken, fläktkonvektor och växthusvärme.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Knappast "lönsamt", men gräsligt bekvämt. Man slipper elda!
När jag satte upp mitt system för att ersätta elvärme under sommaren räknade jag med en återbetalningstid på 10 år. (Det skall vara nu det! Hurra!). Då betalte vi 50 öre/kWh. Kommer man under 1 kr/kWh idag?
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Hollander
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 mar, 2006 17:36

Inlägg av Hollander »

Roli och Ni andra...
Idag har jag oljepanna och den gamla typen av radiatorer med stora stående flänsar med luftspalter mellan. Mitt hus är byggt 1933 och det är rejäla värmeledningar i huset till elementen. Jag tror rören är 1 tum. Jag har ingen golvvärme.
Jag bor utanför Göteborg i Alingsås. Jag funderar på att köpa en EcoNom panna. Några firmar har förespråkat den i samband med solvärme.
Mitt tak tror jag är ganska perfekt för solvärme. Den ligger rätt mot söder och mitt tak är brutet med övre takvinkeln på ca 35-37grader och nedre på 55 grader. Rören till källarplanet från takets solfångare tänker jag placera innanför ytterväggen och eventuellt bygga in densamma. Då behöver man väl inte isolera rören?

Ivar: De 444w/m2 är vid 50 gradigt vatten, ja. Din mesta del av watten produceras med lägre grader. en det ger väl åndå ett bra tillskott trots att du inte kommer upp i 50 grader?

Knalle: Det verkar som du är positiv till en investering. Du menar att du sparat i snitt 5000kwh/år hittills...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag räknade som så, att jämfört med att bara byta till ved från olja, kan jag aldrig spara in att ha solfångare också. Men om jag tar klumpsumman för att gå över till ved och sol, från olja, då kan jag spara in det, så dyr som oljan är.
Dessutom är det mycket bekvämare, givetvis, en stor del av året.
Redan nu står mina solfångare för ungefär en tredjedel av behovet, och då är det ändå -15°C till -20°C på nätterna.

Vid den temperaturen tuggar mitt hus i sig närmare 200 kWh om dygnet, eller kanske 175 kWh nu, när solen är varmare än i januari.
Alltså får jag in kanske 60 kWh från solen. Med el eller olja ungefär lika många kronor, men med ved motsvarar det ju inte mer än någon tia, ungefär.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Inlägg av Ivar »

@Hollander: Det jag menade var att det faktiska tillskottet faktiskt kan vara högre än det angivna. Trevligt mao :D
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hollander skrev:Roli och Ni andra...
Idag har jag oljepanna och den gamla typen av radiatorer med stora stående flänsar med luftspalter mellan. Mitt hus är byggt 1933 och det är rejäla värmeledningar i huset till elementen. Jag tror rören är 1 tum. Jag har ingen golvvärme.
Jag bor utanför Göteborg i Alingsås. Jag funderar på att köpa en EcoNom panna. Några firmar har förespråkat den i samband med solvärme.
Mitt tak tror jag är ganska perfekt för solvärme. Den ligger rätt mot söder och mitt tak är brutet med övre takvinkeln på ca 35-37grader och nedre på 55 grader. Rören till källarplanet från takets solfångare tänker jag placera innanför ytterväggen och eventuellt bygga in densamma. Då behöver man väl inte isolera rören?

Ivar: De 444w/m2 är vid 50 gradigt vatten, ja. Din mesta del av watten produceras med lägre grader. en det ger väl åndå ett bra tillskott trots att du inte kommer upp i 50 grader?

Knalle: Det verkar som du är positiv till en investering. Du menar att du sparat i snitt 5000kwh/år hittills...
Som du säger så ligger ditt tak bra i riktning och lutning för att móntera solfångare.
Om man inte isolerar sina solfångarrör så "tappar" man en del värme på vägen mellan solfångare och acktank. Gäller också rören som går upp till solfångarna. Och värmen vill man ju ha i tanken och inte någon annanstans....

Om ditt värmesystem passar eller inte till solfångare hänger på hur hög framledningstemperatur du har samt hur stort flöde det är i ditt värmesystem. Hög temp och/eller stort flöde drar snabbt ur värmen ur acktanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
knalle
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:44

Solförbrukning

Inlägg av knalle »

Det var några funderingar på mitt tidigare inlägg.

Man måste titta på behovet av värme och ta till solfångare därefter. En del förespråkar ca: 7 kvm till 4 pers. Mitt inflöde på en 10 kvm plansolfångare på ca: 4500 -- 6500 kwh/år beror ju till stor del på att jag förbrukar ordentligt med värme på natten till växthuset, för annars hade det nog inte gett mer än ca: 3000 kwh. :roll: Mitt val av tankstorlek beror ju på mitt relativt stora värmebehov. :lol:
Idag har solen kört in en tanktemp. på ca: 55 grader i hela tanken och så här års går allt till värme och varmvatten. :!:
Lesol 10 kvm, acktank 1000 l, luft-/vattenvärmepump på 6 kw till tanken, fläktkonvektor och växthusvärme.
Jan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 26 mar, 2006 17:10
Ort: Norrtälje
Kontakt:

sol

Inlägg av Jan »

Hej
Jag tror på solvärme, med kommande elpriser kommer det att betala sig
panelerna är i dag av så bra kvalité att dom håller längre än 25år.
Jan
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Re: sol

Inlägg av Gano »

Jan skrev:Hej
Jag tror på solvärme, med kommande elpriser kommer det att betala sig
panelerna är i dag av så bra kvalité att dom håller längre än 25år.
Jan
Jajamen. Kan bara hålla med. Hörde senast på nyheterna att man befarade att nettopriset på el kommer att ligga kvar på nästan 50 öre, det ger ett elpris på över 1 kr/kWh. Om några år ligger elpriset på nästan 2 kr/kWh inkl allt.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Cramérus
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 29 mar, 2006 22:09

Inlägg av Cramérus »

En sida som kan vara lite kul att titta på är http://panna.homeip.net/panna/ Det är en Bio-Sol panna + acktank med 4st Inteli-Heat somlligger kopplat på nätet, där ser man vad den solfångaren ger, svart på vitt. Gå in i historiken och sök på ett datum, om jag inte minns helt fel finns det historik från augusti 2005.
Värmebaronen Comet+TB Mini
jonasbrot
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 17:30
Ort: Lammhult

Inlägg av jonasbrot »

Jag håller på att samla ihop lite statistik från min anläggning. Mätutrustningen har bara varit igång sedan mitten av februari och websidorna är mycket provisoriska ännu.
Dock visar det att solen gett ung. 240 kwh under mars.
http://brot.noona.se
Det finns tre olika sidor att besöka om du lyckas hitta länkarna!
Arimax 35 + 1800l tank + 10,5 m2 Aquasol + IBM ThinkPad för övervakning
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Hej Hollander.
Glöm sol-panelerna om du är intresserad av att sänka dina kostnader, förutsatt att du konverterar till Pellets. Särkostnaden för att producera de 4 400 kWh med pellets som solvärmeanläggningen i bästa fall ger, är så liten att du inte ens får igen räntan du måste betala för solvärmeinvesteringen. Än mindre klarar du avskrivningskostnaderna på sol-grejorna.

De enda argumenten - och de skall inte alls försummas - är dels nöjet att få pyssla om en sådan anläggning, och dels är det ganska skönt att slippa göra upp eld när det är 30° varmt ute, bara för att duscha lite. En del köper skotrar, hojar eller fyrhjulingar i vetskapen att de aldrig kommer att tjäna en spänn på dem. Om du tycker det är lika roligt att köra solvärmeanläggningen skall du inte låta mitt krassa ekonomiska snack avskräcka dig - den är dessutom avsevärt billigare än någon av de andra leksakerna, samt mycket skonsammare för miljön.

Lycka till!
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Skriv svar