Är verkligen solvärme något att satsa på?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: sol

Inlägg av Andreas Hansson »

Jan skrev:Hej
Jag tror på solvärme, med kommande elpriser kommer det att betala sig
panelerna är i dag av så bra kvalité att dom håller längre än 25år.
Jan
Ja och pellets priset verkar ju följa el priset så jag tror oxå på solen :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: sol

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:
Jan skrev:Hej
Jag tror på solvärme, med kommande elpriser kommer det att betala sig
panelerna är i dag av så bra kvalité att dom håller längre än 25år.
Jan
Ja och pellets priset verkar ju följa el priset så jag tror oxå på solen :)
Nja inte här i norrland iaf.. :D
En kompis fixade ett 2 årsavtal i onsdags för 1500:-/ton med bulk..

Som "på" skriver så sparar man om man har ett lågtemp system 1 ton pellets/år är det ett högtemp så det istortsätt endas är för vv så blir det bara 5-600 kg pellets/år..

Men köper man en acktank så ska man nog ta med solslinga så går ju panelerna köpa senare om priset fortsätter sjunka/övrig energi ökar mycket.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Hej igen.
Eftersom forumet börjar se ut som ett väckelsemöte, har jag räknat lite i stället för att "tro".

Om vi utgår från att vi vill undersöka ekonomin i att producera 4 400 kWh med befintlig pelletsanläggning över sommarhalvåret, alternativt låta installera en solvärmeanläggning för 30 000 kr i material, plus 10 000 kr i arbetskostnad för dessa kWh. I fallet att pelletsanläggningen sköter jobbet även sommartid, har jag utgått i från att det inte påverkar avskrivningstiden på denna. Det kan vara ett felatigt antagande när det gäller slitage på vissa delar, men jag utgår i från att dessa kostnader är försumbara. Om ni tycker jag har fel där kan ni alltid lägga på den kostnaden.

Utöver ovanstående har jag även antagit följande:
Ränta=6%, annuitetslån, avbetalningstid=15 år, avskrivningstid(sol)=25 år, inflation=1.5%, arbetskostnad=150 kr/h, årsarbetstid för sol (påfyllning och tappning av systemet, skottning av paneler,etc.)=10h, arbetstid för att elda upp 1 ton pellets=1h, verkningsgrad(pellets)=85%, energivärde i pellets 5 kWh/kg.

Observera att räntor, lån, avbetalningstid, mm. endast påverkar solvärmen - pelletsanläggningen har vi ju redan för att värma oss på vintern då solen lyser med sin frånvaro...

Med ovanstående antaganden kostar solvärmen 94 öre/kWh.

Pelletsvärme:
1400 kr/ton (lågpris, bulk) => 36 öre/kWh
1700 kr/ton (normalpris, bulk) => 44 öre/kWh
2000 kr/ton (storsäck) => 51 öre/kWh
2500 kr/ton (högt pris småsäck) => 62 öre/kWh
4000 kr/ton ("break evan" med sol) => 94 öre/kWh

Med antaganden enl. ovan är det billigare att elda pellets på sommaren, förutsatt att pelletspriset håller sig under 4 000 kr/ton. Personligen ser jag det som en långt mycket större risk att räntan går upp, eller solvärmeanläggningen havererar före 25 år - vilket naturligtvis i båda fallen höjer priset på solvärmen - än att pelletspriset "skenar" till 4 000 kr/ton.

Om man däremot ser det som ett rent nöje att pyssla om sin solvärmeanläggning, och därför inte behöver 150 kr/h för att göra det, blir priset för solvärme 62 öre/kWh. Om man tycker det är tillräckligt roligt går det priset kanske att motivera investeringen med, men det är högst subjektivt och det lämnar jag åt läsaren att göra.

M. a. o. kvarstår min slutsats i mitt första inlägg: Låt gärna solen värma, men motivera det inte med någon ekonomisk vinning.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

på skrev:Hej igen.
Eftersom forumet börjar se ut som ett väckelsemöte, har jag räknat lite i stället för att "tro".

Om vi utgår från att vi vill undersöka ekonomin i att producera 4 400 kWh med befintlig pelletsanläggning över sommarhalvåret, alternativt låta installera en solvärmeanläggning för 30 000 kr i material, plus 10 000 kr i arbetskostnad för dessa kWh. I fallet att pelletsanläggningen sköter jobbet även sommartid, har jag utgått i från att det inte påverkar avskrivningstiden på denna. Det kan vara ett felatigt antagande när det gäller slitage på vissa delar, men jag utgår i från att dessa kostnader är försumbara. Om ni tycker jag har fel där kan ni alltid lägga på den kostnaden.

Utöver ovanstående har jag även antagit följande:
Ränta=6%, annuitetslån, avbetalningstid=15 år, avskrivningstid(sol)=25 år, inflation=1.5%, arbetskostnad=150 kr/h, årsarbetstid för sol (påfyllning och tappning av systemet, skottning av paneler,etc.)=10h, arbetstid för att elda upp 1 ton pellets=1h, verkningsgrad(pellets)=85%, energivärde i pellets 5 kWh/kg.

Observera att räntor, lån, avbetalningstid, mm. endast påverkar solvärmen - pelletsanläggningen har vi ju redan för att värma oss på vintern då solen lyser med sin frånvaro...

Med ovanstående antaganden kostar solvärmen 94 öre/kWh.

Pelletsvärme:
1400 kr/ton (lågpris, bulk) => 36 öre/kWh
1700 kr/ton (normalpris, bulk) => 44 öre/kWh
2000 kr/ton (storsäck) => 51 öre/kWh
2500 kr/ton (högt pris småsäck) => 62 öre/kWh
4000 kr/ton ("break evan" med sol) => 94 öre/kWh

Med antaganden enl. ovan är det billigare att elda pellets på sommaren, förutsatt att pelletspriset håller sig under 4 000 kr/ton. Personligen ser jag det som en långt mycket större risk att räntan går upp, eller solvärmeanläggningen havererar före 25 år - vilket naturligtvis i båda fallen höjer priset på solvärmen - än att pelletspriset "skenar" till 4 000 kr/ton.

Om man däremot ser det som ett rent nöje att pyssla om sin solvärmeanläggning, och därför inte behöver 150 kr/h för att göra det, blir priset för solvärme 62 öre/kWh. Om man tycker det är tillräckligt roligt går det priset kanske att motivera investeringen med, men det är högst subjektivt och det lämnar jag åt läsaren att göra.

M. a. o. kvarstår min slutsats i mitt första inlägg: Låt gärna solen värma, men motivera det inte med någon ekonomisk vinning.
Du har glömt en viktigt detalj. Verkningsgraden blir hopplöst låg när man värmer varmvatten på sommaren med pellets, det blir väldigt mycket spillvärme innan man får in värmen i varmvattnet. Det blir lllååånnngggttt ifrån 85%. Annars en bra ingång till en saklig diskussion.

I min anläggning har jag räknat med 5 års avbetalningstid, men då har jag inte räknat in eget arbete vid installationen. Jag jobbar med produktionsekonomi/produktionsteknik och jag hade aldrig gjort det om jag inte sett en rimlig pay-off. Har dock varit försiktig i valet av komponenter, inget nice-to-have hos mej inte. :D

Jag tycker att man måste titta på energisituationen i Tyskland, inom EU kommer det att jämna ut sig vad det lider. Sanning idag, lögn imorgon.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Å andra sidan

Inlägg av Sfinx »

Så kan man också räkna. Jag ser det så här:

"Hej igen.
Eftersom forumet börjar se ut som ett väckelsemöte, har jag räknat lite i stället för att "tro".

Tro gör man i kyrkan, här gäller fakta. :lol:

Om vi utgår från att vi vill undersöka ekonomin i att producera 4 400 kWh med befintlig pelletsanläggning över sommarhalvåret, alternativt låta installera en solvärmeanläggning för 30 000 kr i material, plus 10 000 kr i arbetskostnad för dessa kWh.

???? Varför så mycket pengar? De flesta kommer numera undan med 25.000 netto. Om man lägger ner lite egen tid.

I fallet att pelletsanläggningen sköter jobbet även sommartid, har jag utgått i från att det inte påverkar avskrivningstiden på denna. Det kan vara ett felatigt antagande när det gäller slitage på vissa delar, men jag utgår i från att dessa kostnader är försumbara. Om ni tycker jag har fel där kan ni alltid lägga på den kostnaden.

Jo jag tycker väl att det kanske inte är helt överensstämmande. Men låt gå.
:lol:

Utöver ovanstående har jag även antagit följande:
Ränta=6%, annuitetslån, avbetalningstid=15 år, avskrivningstid(sol)=25 år, inflation=1.5%, arbetskostnad=150 kr/h, årsarbetstid för sol (påfyllning och tappning av systemet, skottning av paneler,etc.)=10h, arbetstid för att elda upp 1 ton pellets=1h, verkningsgrad(pellets)=85%, energivärde i pellets 5 kWh/kg.

Svenska bioenergiföreningen räknar så här:
”Verkningsgrad 80 procent. Pelletspris 44 öre/kWh (2 100 kr/ton), ett medelpris av vad man får betala idag.”
Källa :http://www.svebio.se/Pressmeddelanden/P ... A4ring.pdf


Observera att räntor, lån, avbetalningstid, mm. endast påverkar solvärmen - pelletsanläggningen har vi ju redan för att värma oss på vintern då solen lyser med sin frånvaro...

Det vat kreativt. Bara marginalkostnaden.
:wink:
Med ovanstående antaganden kostar solvärmen 94 öre/kWh. :?:

Jag får ju inte riktigt samma siffror.
4400 kwh i 25 år är 110.000 kwh. För en investering om ca 25.000 kr
Det blir nästan 23 öre kwh. Inklusive avskrivningar.

Jämför med pellets:
110.000 kwh x 44 öre/0,8 = 60.500 kr. Exklusive alla avskrivningar.
Och det med dagens pelletspris. Visst kan du räkna med inflation, ränta mm men osäkerheten om pelletspriset ger en större påverkan än att finlira kalkylen.

Ok det var kanske lite lång tid. Vi kör med 10 år istället. 44.000 kwh solenergi för en investering om ca 25.000 kr.Ställ det emot dagens pelletspris om 24200 kr
Men handen på hjärtat, tror du att dagens pelletspris kommer att vara oförändrat?


Pelletsvärme:
1400 kr/ton (lågpris, bulk) => 36 öre/kWh
1700 kr/ton (normalpris, bulk) => 44 öre/kWh
2000 kr/ton (storsäck) => 51 öre/kWh
2500 kr/ton (högt pris småsäck) => 62 öre/kWh
4000 kr/ton ("break evan" med sol) => 94 öre/kWh

Se ovan
”Verkningsgrad 80 procent. Pelletspris 44 öre/kWh (2 100 kr/ton), ett medelpris av vad man får betala idag.” Energivärdet brukar vara ca 4800 kwh/ton
2.100 kr/ ton / 4.800 kwh/ton /0,80= 55 öre nyttig kwh

:lol:

Med antaganden enl. ovan är det billigare att elda pellets på sommaren, förutsatt att pelletspriset håller sig under 4 000 kr/ton. Personligen ser jag det som en långt mycket större risk att räntan går upp, eller solvärmeanläggningen havererar före 25 år - vilket naturligtvis i båda fallen höjer priset på solvärmen - än att pelletspriset "skenar" till 4 000 kr/ton.

Personligen ser jag det långt mycket troligare att solen kommer att fortsätta lysa än att pelletspriserna kommer att vara oförändrade. 8)

Om man däremot ser det som ett rent nöje att pyssla om sin solvärmeanläggning, och därför inte behöver 150 kr/h för att göra det, blir priset för solvärme 62 öre/kWh. Om man tycker det är tillräckligt roligt går det priset kanske att motivera investeringen med, men det är högst subjektivt och det lämnar jag åt läsaren att göra.

Om man däremot ser det som ett rent nöje att pyssla om sin pelletsanläggning, och därför inte behöver 150 kr/h för att göra det, blir priset för att elda med pellets 44 öre/0,8 kWh=55 öre/kwh Om man tycker det är tillräckligt roligt går det priset kanske att motivera eldningen, men det är högst subjektivt och det lämnar jag åt läsaren att göra. :roll:

M. a. o. kvarstår min slutsats i mitt första inlägg: Låt gärna solen värma, men motivera det inte med någon ekonomisk vinning.

M. a. o. kvarstår min slutsats: Låt gärna solen värma, motivera det gärna med ekonomisk vinning också.
:wink:
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Hej igen.
Tack för svaret Sfinx - även om du genar lite väl mycket i resonemanget. Om du ändå lägger ner tid på att svara tycker jag att du även kan lägga ner lite tid på att läsa hela brevet innan du svarar. Citat "25.000 netto. Om man lägger ner lite egen tid." Precis vad jag skriver, d. v. s. att hur roligt man tycker det är att sköta sin anläggning måste överlåtas till läsaren att bedöma. För alla oss som har annat att göra kan det dock vara intressant att ha ett skäligt pris på sin "övertid". Trots det har jag i mitt förra brev även beräknat och angivit kostnaden för solvärmen om man inte värderar sin arbetstid/fritid för skötseln av anläggningen till "bara" 62 öre/kWh (se sista stycket i mitt brev) i stället för 94 öre/kWh om vi värderar arbetstiden till vad en övertidstimme på ett normalavlönat jobb betingar efter skatt. Att helt hoppa över installationskostnaden tycker jag bara är att skönmåla. Ange i stället om nivån är för hög eller låg, samt vad kostnaden för en kWh solvärme blir om man gör det själv.

När det gäller räntekostnaden så hyfsa gärna mina siffror, men att bara avfärda den och dela upp investeringskostnaden på ett antal kWh under anläggningens totala livslängd och komma till slutsatsen att solvärmen kostar 23 öre/kWh, är att göra det lite väl enkelt för sig. Säljer du bergvärmelösningar till vardags?

Mitt finlir med inflation, som du uttrycker det, är i själva verket gynnsamt för kostnaden på solvärmen, men även det kräver att man läser och sätter sig in - inte bara känslomässigt avfärdar för att försvara sin egen investering, eller vad det nu beror på. Även den syrliga kommentaren att jag bara tar med marginalkostnaden för att elda pellets över sommaren, står ju klart och tydligt i inledningen - jag förutsätter att han som ursprungligen ställde frågan gjort som hans skrev att han skulle göra, d. v. s. redan har investerat i en pelletsanläggning - oberoende av om han skaffar solvärme eller inte. Du kanske tycker kanske att han borde ha satsat på solvärme som enda uppvärmning...

När det gäller värmevärdet, inte energivärdet, brukar det inte vara 4.800 kwh/ton - det brukar vara garanterat över 4.800 kwh/ton, vilket i de flesta fall innebär ca. 5 kWh/kg som jag angav och räknade på.

Sedan till frågan om jag tror att dagens pelletspris kommer att vara oförändrat? Av just den anledningen räknade jag på "break evan" mot solvärmen och kom då fram till att så länge som pelletspriset (mätt i dagens penningvärde) håller sig under 4 kr/kg, så är det inte ekonomiskt motiverat att skaffa solvärme. Pelletspriset kan därför i praktiken fördubblas, mätt i dagens penningvärde, utan att det blir dyrare än solvärme. Jag drog slutsatsen att risken är större för räntehöjningar som gör solvärmen ännu dyrare, än att pelletspriset fördubblas. Om du gör en annan bedömning kanske du även kan kosta på dig ett argument. Att "soooolen lyyyser" kan vi alltid hoppas på, men inte underlättar det beslutet för solvärme särkilt mycket.

Dessutom angav jag skötseltiden för pelletsanläggningen till 1h/ton vilket även den värderats till 150 kr - återigen, läs innan du svarar.

M. a. o. tycker jag att det enda intressanta i ditt brev blir din berättigade synpunkt att 85% verkningsgrad sommartid inte är rätt värde, men om det är 80 i stället för 85% tror jag t. o. m. du är beredd att bjuda på. Själv tror jag att det verkliga värdet möjligen kan skilja mer än så, men jag har inte gjort, eller läst någon som gjort, en sådan undersökning. Detta skulle dock kunna jämna ut oddsen lite, men knappast till solvärmens fördel.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

:roll: Tänk om folk vore lika snåla när dom köper nya Bilar som när dom ska ha värme i huset då skulle dom flesta biltilverkare få slåigen :lol:
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

på skrev: 85% verkningsgrad sommartid inte är rätt värde, men om det är 80 i stället för 85% tror jag t. o. m. du är beredd att bjuda på.
80% ? Var glad för 50%.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Hille skrev::roll: Tänk om folk vore lika snåla när dom köper nya Bilar som när dom ska ha värme i huset då skulle dom flesta biltilverkare få slåigen :lol:
Tillåt mig, och andra, att avgöra om vi skall spendera våra surt förvärvade slantar på bilar, resor, hojar, skoter, fyrhjulingar eller solvärme. Precis som jag skrev i mitt första inlägg har jag full förståelse - t. o. m. större förståelse - för att man satsar på solvärme i stället för andra leksaker. T. o. m. jag skulle tycka att det vore skönt att slippa elda i pannrummet när det är 30° varmt ute. Det står redan i mitt förtsta brev. Suck!

Däremot kan det vara bra att känna till om det är på nöjeskontot man skall sätta kostnaden eller om det verkligen är en besparing.

När det gäller bilspekulanter, och för den delen bilfabrikanter, tror jag båda kategorierna är ganska intresserade av om en viss modell drar 1 eller 2 l/mil. Möjligen med undantag för nyrika stadsbor, susandes omkring i en Hummer, XC90, etc.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Jag håller inte med dig pa. Så enkelt är det.
Jag tycker du har fel både hur du räknar samt vilka ingångsvärden du använder.
Nej jag säljer inte värmepumpar, kör inte någon jeep eller säger """soooolen lyyyser". Det får stå för dig.

Vad det gäller argumenten så ser jag det så här:
Installationskostnaden är med i 25.000 kr.
tre dagar á 8 tim á150 kr=3600 kr.

Pelletspriset har de senaste åren ökat snabbare än inflationen.

De flesta köper sin solfångaranläggning kontant. Inga lån, inga räntor.
Att istället haft pengarna på banken ger idag ingen ränta. Tyvärr.

Nej jag säljer inte VP.

Jodå jag är ganska insatt i ämnet.
Räcker det med civ ing examen i energiteknik?
Eller är det "för känslomässigt"?

Nej jag har absolut inget emot pelletseldning, eller värmepumpar heller för den delen. För mig är det nämligen ingen religion. Utan fakta.
Solfångare är ett komplement till annan uppvärmning. Ett bra sådant komplement. Och numera direkt lönsamt för många.
Inte för alla men för många.

"Jag drog slutsatsen att risken är större för räntehöjningar som gör solvärmen ännu dyrare, än att pelletspriset fördubblas"
Det är en åsikt om du inte har en väldigt bra kristallkula.
Jag delar inte den åsikten.

Och precis som du säger får man lägga sina pengar på precis vad som helst.

Med SOLIGA hälsningar :wink:
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Re: sol

Inlägg av Highlander »

André skrev:
Nja inte här i norrland iaf.. :D
En kompis fixade ett 2 årsavtal i onsdags för 1500:-/ton med bulk..
Lånar tråden lite, förlåt...

André, får man fråga med vilka i v-botten man kan få ett sådant avtal? Har nämligen just gjort min sista beställning med nuvarande avtal...
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sfinx skrev:
De flesta köper sin solfångaranläggning kontant. Inga lån, inga räntor.
Att istället haft pengarna på banken ger idag ingen ränta. Tyvärr.

Med SOLIGA hälsningar :wink:
Finns de folk som har pengar på vanligt konto :shock: kan dom lika järna lägga dom på taket.. :lol:

Inga problem att hålla över 10% ränta med fonder.... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Hej igen Sfinx.
Se kommentarer i ditt brev nedan.
Sfinx skrev:Jag håller inte med dig pa. Så enkelt är det.
Jag tycker du har fel både hur du räknar samt vilka ingångsvärden du använder.
Nej jag säljer inte värmepumpar, kör inte någon jeep eller säger """soooolen lyyyser". Det får stå för dig.

Jaha, och?

Vad det gäller argumenten så ser jag det så här:
Installationskostnaden är med i 25.000 kr.
tre dagar á 8 tim á150 kr=3600 kr.

Bra, jag skall räkna om med dessa ingångsvärden. Enligt min mening det enda värdefulla du har bidragit med än så länge i den här debatten.

Pelletspriset har de senaste åren ökat snabbare än inflationen.

Jo, det har ökat med 55% på 10 år på mina breddgrader. Jag vet för jag har själv eldat i exakt 10 år. Under en period från -95 till -05 har övriga varor enl. KPI stigit med 10%, vilket i så fall innebär att pellets ökat med en faktor 1.40 jämfört med övriga varor. Det är ganska långt kvar till en fördubbling. Inte ens samma trend under en 20 års-period leder till att du får rätt, med de övriga ingångsvärdena oförändrade.

De flesta köper sin solfångaranläggning kontant. Inga lån, inga räntor.
Att istället haft pengarna på banken ger idag ingen ränta. Tyvärr.

Jaha, och de har inga huslån heller? Vilken världsdel är det du tänker på?

Nej jag säljer inte VP.

Nej, men tydligen sol-paneler.

Jodå jag är ganska insatt i ämnet.
Räcker det med civ ing examen i energiteknik?
Eller är det "för känslomässigt"?

När argumenten tryter brukade man förr ta till nävarna, men i dessa moderna tider får vi som tur är hålla tillgodo med hur utbildad du är. Förövrigt räcker det nog inte med att bara vara Civ. ing. för att kunna räkna - man måste vara någorlunda objektiv också.

Nej jag har absolut inget emot pelletseldning, eller värmepumpar heller för den delen. För mig är det nämligen ingen religion. Utan fakta.
Solfångare är ett komplement till annan uppvärmning. Ett bra sådant komplement. Och numera direkt lönsamt för många.
Inte för alla men för många.

Det är det som var målet att utröna med detta forum. För dig verkar det mer vara frågan om att se till att det blir lönsamt för dig själv.

"Jag drog slutsatsen att risken är större för räntehöjningar som gör solvärmen ännu dyrare, än att pelletspriset fördubblas"
Det är en åsikt om du inte har en väldigt bra kristallkula.
Jag delar inte den åsikten.

Nej, det är upp till dig och andra läsare att avgöra. Om dessa åsikter hade varit speciellt intressanta hade vi kunnat ordna en omröstning, i klass med Slagerfestivalen, och sett om sol-värme hade framtiden för sig. Självklart borde det vara argument och reda siffror med bakgrund som framförs för att bringa klarhet i den ekonomiska frågan - inte din utbildning.

Och precis som du säger får man lägga sina pengar på precis vad som helst.

Ja, och den kommentaren var inte syftande på något av dina inlägg.

Med SOLIGA hälsningar :wink:
Inte för att du gjort dig förtjänt av det, men ett råd i all välmening:

Om du önskar omvända mig m. fl., behöver du inte "banka in" att sol-värme är bra. Jag tycker - och har tyckt från början vilket du hade insett om du läst mina inlägg - att sol-värme är väldigt tilltalande sommartid p. g. a. att det är så motbjudande att tillbringa ens den kortaste tid i pannrummet när det är stekhett ute. Även om det inte är helt enkelt att räkna hem "kalaset" är det en intressant teknik som mycket väl kan motivera ett visst överpris i början.

Om du dessutom hade bemödat dig om att ge mig bättre ingångsdata redan från början, i stället för att komma med dina dåligt underbyggda dumheter som att "jag vet" och "jag tror" att pelletspriset kommer att skena. Med bättre ingångsdata på vad en anläggning kostar - vilket vi nu har fått efter lång väntan - och speciellt siffror på vilken verkningsgrad vi kan förvänta oss på pelletseldning under sommarhalvåret, hade vi kunnat fått till en kalkyl som kanske hade blivit tilltalande jämfört med särkostnaden för pellets under sommarhalvåret.

Det absoluta lågvattenmärket var ändå att börja vifta med utbildning. Har du en aning om vad jag har för utbildning, och har jag i något brev försökt att använda det som verktyg för att platta till dig eller någon annan opponent? Är det ett krav för att vara med här eller? I så fall kan jag göra dig besviken med att den kopplingen är inte så uppenbar som den borde vara. Se bara på toppen i våra styrelser. Det saknas inte utbildning där - bara objektivitet och sunt bonn'förnuft.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Väckelsemöte ja varför inte. :lol: När man pratar om hur man skall välja uppvärmning är valet minst lika nycket beroende av tro som av fakta. Att säga vilken panna som har vilken verkningsgrad är lätt men gissa ränteläget, energipriser, inflation mm 10-20 år framåt. Den som träffar rätt där behöver inte förmodligen inte bekymra sig. Han har redan pengar så det räcker :lol:

När träffade ni någon som bytt värmesystem och sedan sagt att han köpt fel? När man lagt 50-150 tusen på någonting sitter det långt inne att säga att man jort ett dåligt.

Att säga vad man tror är lätt.
Att säga att att någon annan tror fel :?


/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Min solanläggning var betydligt dyrare än så. Enbart all rostfri material (skruv, balk osv.) som behövs för att få till en uppfästning på tegeltaket kostade över 10000:-.

Sen gör ju husets höjd, som innebär totalt 40 meter rör med HT-isolering, att priset ökar ytterligare.

Men jag ser det som att jämfört med att elda med ved lönar det sig aldrig. Däremot blir det mycket bekvämare halva året, och jämfört med oljepannan jag hade, lönar sig snart sagt vadsomhelst.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar