Pris på solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Pris på solfångare

Inlägg av classelagare »

Jag har tittat lite på olika solfångarlösningar och priser. Jag upplever prissätningen helt tagen ut luften. Skillnaden på olika anläggningar måste vara enorm även om data på dom är liknande? Den sista leverantören jag skickade en offertförfrågan till ringde tilbaka till mig och sa att det kostar ca 70 000 i material, när jag frågade vad som ingick fick jag ett lite luddigt svar. Jag bad då om ett skriftligt svar på ofertförfrågan. (Detta var en repcentant för ett stort svenskt P-märkt solfångarsystem) Då sa han att han inte skickade offerter. Är marknaden så överhettad för tillfället att man inte vill ha kunder eller? Nu blir det ett hopplock med importerade Vacumrör och ett eget styrsystem, Det blir dessutom roligare så :wink:

/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag fick i alla fall reda på vad de olika delarna skulle kosta. Sen var det bara att trycka på +.
Komplett, för tre vakuumpaneler med 24 rör vardera, tegeltakskonsoler, rör, isolering, styrning och pump, expansionskärl, slinga i acctanken samt rörläggarens arbete kostade mitt soljox 72000.
Det är lätt att glömma kringkrafset. Bara all galvad och rostfri plåt och skruv i takfästena kostade lika mycket som en solpanel. Sex balkar, åtta takfäste, tolv tegelgenomföringar och ungefär 130 skruv, mutter och brickor. Drygt 40 meter rör behövdes dessutom för att koppla ihop panelerna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
perkele
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 18 nov, 2005 23:59
Ort: Gullmark fö' f'n

Inlägg av perkele »

classelagare
Vilka vacuumrör blev det?
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Jag har inte bestämt vilka rör det blir ännu men sfinxsolar ligger högt på listan, framförallt för att dom har bra pris på plattvärmeväxlaren.

/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
Skriv svar