Ta varmluft från uterummet in i huset

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Ta varmluft från uterummet in i huset

Inlägg av MartinN »

Hejsan!

Mitt inglasade uterum blir väldigt kvickt varmt. Jag funderar på ett hål i väggen och en fläkt för att leda in värmen i huset. Någon som testat nåt liknande? Ger det nåt?

En förbättring vore att leda ut den kalla luften från huset via ytterligare en ventil. Dock har huset diverse ventiler och eldstäder, så risk finns att jag suger in kalluft den vägen istället.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Ta varmluft från uterummet in i huset

Inlägg av teufel »

Gammal tråd som jag hittade nu, men jag kan ge dig en hint om det fortfarande är aktuellt:

På min revisors gamla gård hade de borrat några hål i golvet från markplan till övervåningen (där de hade sovrum m.m.), och satt in datorfläktar.
På markplanet hade de en gjutjärnskamin i köket, så det blev ofta rejält varmt där.

På så sätt slapp de ha på elementen på övervåningen annat än när det var svinkallt ute, och då bara på ljummet.

Nu ska du väl flytta luften horisontellt, men jag kan tänka mig att du kan göra samma sak: Ta upp en kanal från uterummet och tryck in luften med en hyffsat tyst datorfläkt.

Om rummet innanför inte är ett rum som du vill ha varmt, utan du vill ha det längre in, så skulle du kunna leda luften vidare med rör.

Jag har precis köpt ett hus (men inte flyttat in ännu) där det ska finnas en gjutjärnskamin som har tillhört köket, och som jag planerar att sätta tillbaka. Då vill jag göra samma som du, fast tvärt om - leda värmen från köket vidare in i huset. Så jag funderar på rörkanaliseringar för att få ut värmen förbi sovrummen (där jag vill ha det svalt) och till vardagsrummet.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar