Rost i panna

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Rost i panna

Inlägg av Fredrik Theander »

Hej

Jag installerade solfångare detta året så därmed har min pelletspanna stått still under hela sommaren. Har nu startat upp den igen och sotade den idag. upptäckte då att det var en del rost på turbulatorer och pannans lucka. Detta har inte hänt innan så jag gissar att det har att göra med att pannan stått stilla under sommaren.

Hur skall man göra för att undvika detta ? har ni andra med pelletspanna och solfångare upptäckt liknande bekymmer?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rost i panna

Inlägg av Roli »

Har inte sett några sådana tendenser i min panna, men den saknar iofs turbulatorer.
Pannan står still varje sommar sedan solfångar montaget 2004. I början hade jag elpatronen som backup under sommaren men de senaste två åren har min begagnade Bioline brännare varit sommarbackup. Då den har autostart vilket min gamla A3:a saknade.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rost i panna

Inlägg av danei »

Hur har du löst varmvattnet. Om det först går fgenom pannan för att sedan värmas på annat sätt kan du få väldigt låg temp i pannan, men kondens som resultat. Men så brukar man nog inte koppla vattnet.
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Re: Rost i panna

Inlägg av Fredrik Theander »

Min tva sitter i serie med slingan i pannan. dvs före slingan. Sen har jag kulventiler så jag kan koppla så den inte går via pannan utan direkt till kranen istället. Så kopplar jag på sommaren.

Funderar på om man borde plugga skorstenen ut från pannan under sommaren när den står still. Så det inte drar källarluft genom pannan.
Skriv svar