Styrning av dubbla solslingor

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Jockeh »

Hej!

Har lite funderingar kanske nån kan hjälpa mig med ?

Styrningen till solfångaren verkar ha lagt av och skall skaffa ny,
att bara styra en slinga är inget problem MEN

nu har jag då installerat en "solslinga" till i systemet.
Är ingen SOLslinga men ca 48m lång slinga kopparrör lindat runt
stålskorstenen som går genom pannrummet,
så när pannan går så blir slingan varm och pumpar runt det i solslingan i tanken, funkar helt ok :-)

Kopplade helt enkelt in det med T-rör på den befintliga slingan som går upp till taket,
nu när det har varit kaaaallt ute så har jag helt enkelt stängt av solfångarna på taket o kopplat in skortenslingan istället.

men .... nu börjat taket ge bra med värme och solstyrningsreläet verkar ha gett upp, är ett väldigt enkelt gammalt system med
ett relä som startar pumpen när det är ca 5 grader varmare på taket/skorstenen. nu går dock pumpen HELA tiden .. inte såå effektivt .....

samtidigt som taket ger värme så går ju pannan och dess slinga ger värme med så HUR styr jag det på bästa sätt??

Har kollat in
http://www.sorel.de/en/products/solar/t ... duct-page/
och tänker nog köpa deras styrningar genom http://www.nn-energy.se MEN det finns flera sätt att styra dubbla solslingor
och jag kan inte få kläm på vad som funkar bäst i detta fallet,
BÅDA slingorna går ju samtidigt titt som tätt nu på våren o sen på hösten, hur styr man det ? båda igång samtidigt ?

se på bilden..

går att ha en elstyrning men då kan bara EN slinga gå åt gången, man KAN ha dubbla pumpar och
då KAN båda gå samtidigt (om jag fattat det rätt..)
MEN om bara EN slinga går och du har 2 pumpar vad är det
som gör att det inte pumpas/smiter runt i den kalla slingan med ?

Är inne på att sätta 2 pumpar men JAG är rädd för att om endast EN slinga är varm o den pumpen startar,
VAD är det som säger att vattnet inte snurrar runt i BÄGGE slingorna ? naturlagar ? tänker jag fel ?

info om vårat system..
Vi har haft solfångare på taket i många år, 8 st plana, kopplat till en 750L modern tank med dubbla vv-slingor + solslinga.
ny panna + automagiskt flissystem (1 år) som startar o värmer tanken när tempen sjunker under 60 grader = sköter sig helt automagiskt.
Solslingorna värmer tanken med och pannan har stått still idag när solen tittat fram :-)
Bilagor
solvaalt.PNG
solvaalt.PNG (11.04 KiB) Visad 13314 gånger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Roli »

Två pumpar samt backventiler på de olika slingorna. Kan det vara en lösning?
Bilderna som du visar är väl från styrningsleverantörens hemsida. Har själv en styrning från Sorel som sköter om två slingor i acktanken. Dvs laddning högt och lågt i acken. Och det har fungerat bra nu sedan -05. Men hos mig är det en växelventil som styr vilken slinga som skall ladda. Men jag kan inte höra båda slingorna, bara en i sänder.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Jockeh »

Jo bilden är "lånad" från sorel:s hemsida :-)

Jag kan inte fatta bara hur/om/var jag skall sätta in backventilerna bara :!:
allt vatten går ju i samma riktning och i samma slinga i tanken?
efter tanken är det ju bara en slinga, sen T-kors, sen pumpar på 2 slingor och vattnet
går ju samma väg..?

En pump o växelventil var jag inne på men, som nu idag, så går pannan för tanken är låg men nu
lyser solen och solfångarna blir varm, då är ju bägge slingorna varma och hur styr man det då med växelventil? går den ett tag på den ena slingan tills den blir varm, sen över på den andra ett tag .. sen .. ja du/ni fattar.. hinner den ena koka innan den slår över på den ?

Ingen som kör dubbla slingor med dubbla pumpar på en tankslinga?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Roli »

Pump och backventil monteras väl i serie. Stannar en pump så hindrar backventilen att vattnet/vätskan går fel väg.
Går båda pumparna så ser väl pumptrycket till att det inte blir vätska åt fel håll.

Men det finns en parameter till som gör att det kan bli problem med dina olika uppvärmningsalternativ och det är temperaturen i resp. alternativ. Blir det ena alternativet mer varmt än det andra så kan det försämre totaltemperaturen än att förbättra eller tänker jag fel där.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Jockeh »

Jo men om vattnet, oavsett pump, går åt samma håll så kan man inte använda backventil?? Eller?
Vattnet kan ju inte gå åt 2 olika håll eftersom det måste gå åt samma håll i slingan.

Jo det kan bli lite dålig effekt om ena slingan är kallare än den andra men bägge är igång,
Vet inte om sorel:s. Styrning kan "se" detta och t.ex. starta den kallare slingan bara om
den är ungefär lika varm som den varma ÄVEN OM den är varmare än tanken.
Snurrigt där men hoppas du fattar :-D

Nu, om allt funkar som jag vill, så skall inte bägge slingorna gå så där väldigt mycket samtidigt,
händer väl mest på FM nu på våren och under hösten, på sommaren sköter ju solslingan på taket det mesta.
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Anglia59 »

Om jag förstår det rätt så har du solfångare kopplad mot en solslinga i acktanken och dessutom har du en till slinga som laddar in i solslingan? (ligger parallellt med solslingan) Du har alltså 2st "värmekällor" solfångarna och skorstenen som båda laddar mot den gemensamma solslingan?
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Jockeh »

jepp ! båda slingorna laddar samma tank (bara en slinga i tanken).

skorstensslingan är idag helt enkelt inkopplad på solslingan med T-kors.
stängar av cirkulationen på taket när solen inte skiner manuellt, men måste få in styrningen snart,
kan inte springa o sköta detta manuellt länge till.

bifogar en liten snabb skiss på hur det ser ut idag.
Bilagor
varmeslingor.png
varmeslingor.png (19.08 KiB) Visad 13234 gånger
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Anglia59 »

Kolla på system 7 sidan 21, "3-vägsventilen (R2) ställs alltid in så att flödet går genom den varmaste solfångarkretsen (T1 eller T2)"

http://www.solenergiteknik.se/rwdx/file ... A-0603.PDF

Är säkert lika på andra styrningar som använder samma princip.
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Jockeh »

Se där !! Tack så mycket!! :-D där står det ju svart på vitt!

En fundering med mitt system blir ju är om det är förmiddag, tanken är låg och pannan startar,
Slingan runt skorstenen blir varm och börjar pumpa runt, men då tittar den starka vårsolen fram
och den slingan blir varm med, väldigt varm.... Då slår den över på takslingan och stänger av skorstenslingan som då blir varm, väldigt varm... Och då slår den över på den igen ... O.s.v...

Hinner det bli så varmt att det då kokar i nån slinga?? Slår en sån ventil över snabbt?
Hinner med o växla fram o tillbaka utan nån kokar?
Nu tar det kanske bara en timme eller så innan tanken är varm
o pannan stänger av men iallafall..

Kanske bara jag som "målar fan på väggen" ?
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Anglia59 »

Måste först fråga varför du har en slinga runt skrotstenen? laddar inte pannan ändå mot ack.tanken?

Växelventiler finns med olika växlingstid, du får kolla runt lite hos olika tillverkare.
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Jockeh »

jo pannan laddar tanken men inte direkt, det finns en shunt före tanken .. svårt att förklara men systemet är egentligen inte byggt för att ladda tank för att sen ta värme ur tank, mer byggt att funka som en oljebrännare typ :-/ Tanken är egentligen BARA en soltank på 750l för vv på sommaren och inte en acctank för värme.

skortenslingan laddar i botten, pannan från toppen, när tanken börjar bli "full" har skorstenslingan laddat in värme i botten = kortare tid att få hela tanken varm + slingan ligger och kör ett tag efter pannan har stannat för skorstensröret är varmt o gött ett tag efter pannan stannat :-)
fick tag i 50m rör billigt, resten fanns hemma i alla "bra o ha"-gömställen så jag kunde inte låta bli att testa :-)

eftersom det inte är byggt att ladda tank i vanlig mening från början är det fantastiskt att det funkar ö.h.t.
OCH så bra som det gör.

Värmer 1 stenhus på ca 130 kvadrat 2vån. ca 17m kulvert, både golvvärme o radiatorer.
+ en flygel på ca 60 kvadrat 2 vån. i anslutning till pannrum, radiatorer
+ ett trähus på ca 100 kvadrat 2 vån (dock mycket snedtak) ca 13 m kulvert , golvvärme
+ underhållsvärme (10-15 grader) i ladugården, en lägenhet 60 kvadrat + 60 kvadrat, 40m kulvert
o inget av husen är speciellt bra isolerade ....

Veda-panna 50kw + Gotfire Flissystem med 40kw brännare. systemet funkar kanon!
Ju mer man pillar ju bättre intrimmning/förståelse får man av systemet och det ger resultat i förbrukning :-)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av apersson850 »

Du har ju två slingor. Den i tanken förgrenar sig ju i två olika.

Känns som att du borde ha en styrning med två pumpar och backventiler, en i varje "delslinga". Dessutom en temperaturkännare i varje del.
Styrningen ska välja den varmaste slingan, och köra respektive pump, om slingan är sex grader varmare än tanken (ungefär). Men om någon slinga går över 90°C, då körs den pumpen alltid, även om den andra slingan är ännu varmare.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Jockeh »

fasen .. :-)

Jag som just skulle beställa växelventil + styrning, nu blev jag ju osäker.. igen.. om det kommer att funka.

så som allt är draget är det MYCKET lättare att sätta dit en växelventil än 2 pumpar tyvärr.....

jaja .. blir nog växelvantil iallafall, lätt att installera,
funkar det inte bra får jag bygga om allt till 2-pumpslösning :?
ibland är man bara lite lat av sig .. :roll:
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av apersson850 »

Ja, det går väl det också. Då får styrningen ligga och växla mellan slingorna om båda ligger över 90°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Styrning av dubbla solslingor

Inlägg av Jockeh »

jo jag hoppas det går :-)

får bli så nu, funkar det inte bra är det ju bara att bygga om, gör om gör rätt ..

Tack för all hjälp !
Skriv svar