Erfarenheter från U-pipe?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
PetWes
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 13 nov, 2011 00:41
Ort: Obbola (Umeå)

Erfarenheter från U-pipe?

Inlägg av PetWes »

Hej

en grönkvistare som önskar få in information om erfarenheter från användare av solfångare av typen U-pipe. För många år sedan målade jag om huset och innan jag målade om gick jag runt och frågade om vilken färg som var bäst till mitt hus. Jag fick lika många svar som frågor jag ställt... alla hade olika svar. Jag har märkt att det även inom detta gebit tenderar vara åt det hållet.

Jag bor ganska långt norrut och behöver solfångare som ger bra effekt på vår och höst. Därför lutar jag åt fångare av typen U-pipe. Men det vore som sagt intressant att höra om de erfarenheter som finns från dem som har eller har haft fångare av typen U-pipe.

det var som sagt många år sedan jag målade om, vilket får tas som inteckning till att jag trots allt valde rätt färg. Hoppas på samma lycka av val när det nu gäller solfångar och leverantör av detsamma.

/Peter
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Erfarenheter från U-pipe?

Inlägg av psau »

Det finns nog lika många svar som det finns religioner här i världen.

Fördel med U-Pipe är nog att det är mindre punkter där det kan gå fel, i ett heatpipe system har du själva heatpipen som kan läcka, du har även överföringen av värme från heatpipen till vattenblocket som kan glappa....

Till fördel för heatpipe systemen tror jag nog att om cirkulationspumpen havererar eller man av annan anledning inte har cirkulation i systemet så förstörs inte värme rören på samma sätt som ett U-Pipe rör vid kraftig kokning.

Tittade på ett uppkapat rör som hade torrkokat, en tjock svart beläggning på insisdan av röret, kan inte tänka mig att det var någon vettig värmeöverföringsförmåga kvar där, Bara att slänga skiten!

Fast jag lutar nog mer åt U-Pipe själv faktiskt!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
PetWes
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 13 nov, 2011 00:41
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Erfarenheter från U-pipe?

Inlägg av PetWes »

Det verkar inte vara många som har U-pipe med tanke på antal svar.. :o
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Erfarenheter från U-pipe?

Inlägg av psau »

Tjoho,
Det är nog så att det är ett forum där de flesta kör pellets samt att säsongen är lite fel för solvärme....
Visserligen tycker jag att kombon Pellets/Solvärme är perfekt men men.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Erfarenheter från U-pipe?

Inlägg av Jonas O »

Har inga erfarenheter av U-pipe, kör på plana solfångare här.

Hur vanligt är det med solfångare i Umeå då? Bra långt upp i landet det.. Hur många soltimmar har ni där?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
PetWes
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 13 nov, 2011 00:41
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Erfarenheter från U-pipe?

Inlägg av PetWes »

överlag skall det vara ungefär samma antal soltimmar över hela landet. Men tittar man på sol ligan som aftontidningarna roar sig med att publicera brukar Umeå komma rätt högt på listan,lite beroende på sommar naturligtvis.
PetWes
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 13 nov, 2011 00:41
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Erfarenheter från U-pipe?

Inlägg av PetWes »

Fick föresten beviljat bidrag för investeringen av solpanelerna. Så jag får väl återkomma med mina erfarenheter av U-pipe. Så då blir kombinationen Pellets - Sol för vår del. Har värmt kåken med pellets sedan -98 :D
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Erfarenheter från U-pipe?

Inlägg av Anglia59 »

U-pipe fungerar lika bra som alla andra vakuumrör, dom brukar till och med ha lite bättre utbyte per m2, men man bör skilja lite på systemen mellan tex. heatpipe och U-pipe, då dessa lättare kan ta skada om solfångarna går i stagnation (börjar koka). Med rätt dimensionerad solfångaryta, plattvärmeväxlare och en bra styrning får man till en bra fungerande anläggning. Finns hur mycket som helst att skriva om detta intressanta ämne :)
Skriv svar