Styrsystem och cirk.pum

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av Fjällbon »

Kolla på Euronom styrsystem, det finns två stycken. Det ena styrsystem har en fin finnes, den kan styra flera pumpgruppen samt vintertid om man laddar ack.tanken för hög temp så starten den pumpen för att kyla ack.tanken i botten. Ni kan även kolla upp Grundfoss cirk.pumpar. dem har en speciellpump för solfångar som klarar av kylvätska. Men här måste vara observant man MÅSTE mäta tryckhöjden innan man köper om jag minns rätt finns det FYRA olika modeller. Sedan måste man kolla rörlängden samt dim. på rören. Desto längren man drar desto gröver dim. Jag brukar ringa direkt till Grundfoss som privatperson. Man fråga om gratis matrial, cd-skivor för att beräkna, samt handböcker på pumpar m.m. Har fått på mail spec. på min cirk.pump, alfa plus tryckhöjd 2m=2 kbm, 4m=1,5 kbm. Jag har ett lågtemp. system kamla element men ny teknik
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av Hälge »

Har ett mindre solfångarsystem. I systemet ingår en Wilo cirkulationspump. Installerat år 2011. Nu går cirkulationspumpen trögt. Har haft isär det som går och smörjt men nu står den still igen. ser i denna tråd att cikulationspump som "klarar kylvätska". Kan det vara så att jag har en pump som inte tål kylvästska? Eller har den blivit överhettad? eller vad har hänt?? Har försökt nå Wilo men inget svar.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av d_anders »

Går den trögt när du vrider runt den manuellt?
Om inte så är det kanske driftskondensatorn som är kass.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av Hälge »

Den går trögt då jag vrider runt den manuellt, rejält trögt.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av d_anders »

Var på K-rauta i Malmö idag. De hade halva priset på någon italiensk cirkulationspump som nu kostade 500kr. 230v, r40, 180mm. Kan kanske vara någonting om du inte får igång pumpen.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av Hälge »

Tack! Mycket bra tips :) En wilo-pump kostar 2500 kr. Har gått lite i dom tankarna tidigare. Är dock väldigt konfunderad över vad som kan få en så enkel konstruktion att gå trögt. Har gått jättelätt i tre år. Det är då jag har börjat misstänka kylmediet, att det inte fungerar som bra smörjning på dessa lager. Ska kanske helst vara bara vatten. Eller kan den ha blivit överhettad så att axeln har blivit krökt. Ska tåla 110 grader C men har inte vad jag vet varit i närheten av det.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av micke_932 »

Borde inte vara någon större skillnad på vad den pumpar, normalt håller ju en cirk. pump 20 år eller så i alla fall, så 2011 låter ju inte så roligt, men värme mår dom inte så bra av, man brukar ju försöka sätta dom på returen i radiatorslingan för att det inte ska bli så varmt, så det kan ju tänkas att det är värmen som tar död på den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av danei »

I vilken vinkel sitter den?
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av Hälge »

Pumpen sitter horisontellt. Inmonterad i solar control system SP116. Och på returen efter ackumelatortanken.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av danei »

Det låter ju som att det är som det ska.
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Re: Styrsystem och cirk.pum

Inlägg av Hälge »

Har nu fyllt systemet med rent vatten, får se om det får pumpen att gå lättare. Pumpen orkar starta om jag har den på högsta hastigheten. Ska köra så ett tag, den kanske sliter in sig :) Tack för svar!
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
Skriv svar