Solvärme i Kina

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Solvärme i Kina

Inlägg av KalleXX »

Hej!

För den intresserade, ett Kinaföretag som tillverkar solvärmeprodukter, främst vakuumrörstyp http://hejiasolar.en.made-in-china.com/ ... -Ltd-.html
Företaget enl. länken verkar ha en hel del produkter installerade i Tyskland, finns många bilder därifrån.
Tyckte mig se en variant som Sfinx Solar saluför :)

En stor lista på solvärmeföretag i Kina finner ni genom sökningar på siten http://www.made-in-china.com/

Jag har varit i Kina ett antal månader i yrkets vägnar och jag kan utan tvivel påstå att Solvärme är mycket stort där.

Kallexx
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Hur ligger priserna till där är det lönt att som privatperson importera?
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Inlägg av brattne »

Är det inte bättre att satsa på nåt som fungerar i längden än att medverka i den kinesiska krigföringen att dränka västvärden i skräp.? oavsett om det gäller värmepumpar, luftmadrasser,solfångare,skiftnycklar eller batteridrivna borrmaskiner så finns ingen ekonomi för användaren att kortsiktigt köpa för att det är billigare. Om det ändå skall importeras så finns det säkert saker med högre kvalitet att köpa, trots att inget hitintills har nått hit till oss. Havererade v-pumpar mm får alla vi andra vara med och betala genom våra försäkringspremier så köp hållbart.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Man kanske kan bli prenumerant då????

4 nya rör i månaden *Leeer*
Så att man kan byta vartefter vaccumet försvinner..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Solvärme i Kina

Inlägg av johblo »

Jag har 100st Kinesiska U-pipe vacuumrör på taket (modell TZ 47/1500-20U) som sattes i drift i våras. Enligt SP's lista på godkända modeller så ligger "mina" i topp skiktet prestandamässigt.
Vad jag förstår så tillverkas merparten av alla solfångare i Kina men "brandas" i vissa fall om och säljs sedan under falsk flagg så att säga. Det var lääänge sedan Kina BARA tilverkade skräp och det finns faktiskt väldigt många seriösa företag där (tro det eller ej).
På 4 sommar månader så har mina solfångare dragit in 3419kWh, och det är väl inte helt fy skam?!
Öppet Kinatillverkade modeller kan ibland vara hälften så dyra (ibland mindre ändå) jämfört med "Europa tillverkade" modeller. Vissa tyska märken är HUTLÖST dyra utan att verka ha några fördelar och i vissa fall till och med SÄMRE prestanda.
Så jag tycker inte att det finns någon anledning att bojkotta kinesiska märken, tvärt om! Men de ska givetvis finnas med på SP's lista. http://www.sp.se/sv/units/energy/Docume ... angare.pdf

Mvh.
Johan
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Solvärme i Kina

Inlägg av senmathal »

Ja den som tror att Kina fortfarande bara tillverkar skräp har inte hängt med. Och precis som nämndes ovan lägger många ut sin tillverkning till Kina utan att man så enkelt får reda på det. Problemet är att dom både tillverkar skräp och kvalitet och att det är svårt att veta vad som är vad om man importer på egen hand. En möjlighet är dock forum som detta där man kan utbyta erfarenheter.

Jag har ingen erfarenhet av solfångare men en kille som utbildar sig inom området påstod att det mesta tillverkas i Kina. Däremot har jag lite erfarenhet fån andra produkter och erfarenheten är just att kvaliteten växlar enormt.

Men är det någon som fattar hur man kommer åt priset på produkterna eller förväntar man sig att folk ska beställa utan att veta priset.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Solvärme i Kina

Inlägg av brattne »

Tills dess någon funnit ut detta köper åtminstone inte jag något som är tillverkat där. Inte ens snorbilliga verktyg på rusta och definitivt inte vacumsolfångare.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Solvärme i Kina

Inlägg av senmathal »

Problemet är nog att du säkert redan köpt både ett och annat som är tillverkat i Kina. Inte för att jag vet men det skulle förvåna mig om inte Kinesägda Volvo tillverkar en del komponenter till sina bilar i hemlandet Kina:)

/Mats

Direktcitering borttagen, om vi undviker att använda citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses blir forumet både lättläst och mer överskådligt. / Roli moderator
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Solvärme i Kina

Inlägg av brattne »

Jo tyvärr har jag gjort det alltför många gånger. Har bla ett 30-tal omformare till de batteridrivna borrmaskiner från Rusta som havererat och slängts. Kinaskräpet klarar sig pga att det är såpass billigt att det inte lönar sig att åka o reklamera det. Volvo?...Never touch the stuff. På 60-talet fanns en magiker som kunde böja teskedar med tankekraft. Idag kan vem som helst lyckas med att böja en kinesisk skruvmejsel på detta sätt.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar