Solvärmefundering

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Solvärmefundering

Inlägg av senmathal »

Hej!

Vi har starka funderingar på solvärme och jag har så smått börjat fundera på bästa inkoppling. Tänker göra det själv med hjälp av kunskaper jag kan vaska fram på internet.

En sak som jag funderar på just nu är hur man utnyttjar solen så här års. Solen börjar ju stiga så smått på himlen men samtidigt räcker det ju inte med bara solvärmen. Jag antar att tankreturen måste vara så låg som möjlig för att man ska kunna utnyttja solvärmen. Men hur kombinerar jag det med pellets eller ved. Då pendlar ju tempen mellan 35 och 80 grader. Om då brannaren har värmt tanken till 80 grader precis när solen börjar värma, hur blir det då. Eldar man med ved kan man ju i och för sig strunta i att elda på morgonen och toppa på kvällen,

Om låt säga tanktoppen är på 65 grader och botten är 30 grader och solfångaren laddar 50 grader i toppen. hur fungerar det? Ökar den totala värmen i tanken ändå? Vet ju att man brukar ladda på olika nivåer men ändå.

Hur gör ni? Är jag ute och cykla i mina funderingar?
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag laddar endast de översta 400-500 litrarna i min ack tank med pellets. Resterande volym är till solfångarna.
För att solfångarna skall kunna "jobba" maximalt så har min acktank dubbla solslingor, placerade högt och lågt i tanken.
Så för min del så väntar jag på att solen skall komma upp lite högre på himlen så att laddningen kommer igång. Just nu är det naturliga hinder iform av ett skogsbeväxt berg som effektivt hindra sen höst, vinter och tidig vårsol från att nå fram till mina solfångare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Sol och vedvärme är ju lite av en hobby kombinerat med snålhet där man följer väderprognoserna.
Ex igår eldade vi inte så hårt eftersom det skulle bli sol idag.
Eldade upp tankarna till sådär 70° igårkväll.
Idag på morgonen hade vi då runt 45-50° (tillräckligt för morgondusch)
När jag kom hem från jobbet så hade vi fortfarande 50° på acctankarna.
Solpanelerna hade laddat in värme i 5 timmar idag, max temp in i tank låg på 54°

Solpanelerna börjar ladda då dom blir 4° varmare än vad det är i acc-tanken där anslutningarna till solfångarna sitter.

Dvs solpanelerna har hållt temp på acc-tankar hela dagen + att huset har hållts varmt.


Bara solen visar sig på himlen så laddar det in mycket värme redan tidigt i mars.

Men helt klart är det så att en bra skiktning i tanken/arna behövs för bra funktion.
Funderar själv på att sätta dit en omkopplare så jag kan ladda in solvärmen i två olika höjder på tanken.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har en solslinga i botten på en av mina tre tankar. I den har jag också två slingor för att tillverkar varmvatten med.

Så här års är värmeuttaget tillräckligt högt för att klart överrösta vad somvärmen tillför, så den störningen av skiktningen som solen ger, när den laddar underifrån, blir det inte mycket av. Några grader bara.
Men det hade varit en fördel att haft en möjlighet att ladda högre upp också. När det blir tillräckligt soligt för att det egentligen ska bli varmvatten så det räcker, blir det med mitt system ibland så att hela tanken blir lite mellanvarm. Egentligen energi nog för varmvattnet, men alltför utspätt i hela volymen. En laddning bara i tanktoppen hade givit en mindre mängd, men varmare vatten.

Annars fungerar det bra tillsammans med ved. Vedeldningen laddar uppifrån och solen nerifrån. Man eldar på kvällen och på morgonen har tillräckligt stor del av tankbotten kylts av för att solvärmen ska komma igång så snart solen kommer åt.

Vore det bara inte minusgrader och moln jämt, så...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Kenneth Oslo
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 sep, 2006 00:08
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Oslo »

Du trenger gjerne 2 tanker når man har solvarme.

1 tank som er "hjertet" i løsingen. Vi har en pellet kamin som varmer opp denne (se mere om vår konfigurasjon i signaturfeltet). Den andre tanken skal bare være til å ta imot solvarme.
I denne forvarmer du tappevann, og den har mulighet for å lade tank 1.

Om vinteren vil solvaremtanken bli hold kald av tappevanntilførselen til hust. Hvis den hodler 6 grader C vil tanken være kald. Dette er en forutsetnig for at solpanelene "starter" på de korte soldagene. Solfangerene skal først opparbeide en temperatur som kan leveres til systemet. Har systemet en kald tank kan solvarmen raskere utnyttes og gi lengere ladeperiode pr dag, og gi lading flere dager i løpet av vinteren. Det forutsettes at man har gode solfangere med svært lavt varmetap for i det heletatt kunne starte sollading på vinteren.

Forvarming av tappevann utnytter solvarmen selv om det "bare" er f.eks 15 grader i soltanken etter en hel dag med lading.

DEt kan være en fordel å bruke direktevarmet vann i forma av kobberspoler istedenfor vv tank. Lagring av mellomvarmt vann kan føre til legionella. Kobberspoler med noen få liter vann liggende i kobberør, hvor alt vann skiftes ut uimiddelbart ved forbruk av varmtvann, tør jeg påstå er legionella proof...
Anlegg oppstart 1 mars 2007
Intelliheat 6*24
Steca704 m/tilleggsmodul
Accu1 500 liter teknisk m/plateveklser
Accu2 4000 liter slave m/vv forvarmer
Extraflame Idro pellet m laddomat 21
Forberedt til luft/vann
lavtemp. radiatorer, gulvvarme bad
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det ovan beskrivna med olika tankar är bara fördyrande onödigheter. Det väsentliga är att man har god skiktning i sina tankar. Då har man en kall botten att låta solen verka på, även om tanktoppen är 80°C eller så. Därigenom kan man samla sina värmekällor i en tank, vilket naturligtvis är det enda rätta. All tillförsel och uttag på samma ställe, så att man utnyttjar alla sina värmekällor till allt man behöver värma.

Kan man ordna till så man har en stor tank till allting ger det minst förluster. I mitt fall har jag fler tankar, men jag behöver ändå lite spillvärme i den lokalen, så det spelar inte så stor roll. Hade jag haft bättre tankisolering hade jag behövt släppa ut värmen i ett element istället.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Kenneth Oslo
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 sep, 2006 00:08
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Oslo »

Du har rett i mye av det du skriver apersson 850. Ser nå at jeg var litt upresis når jeg tar mitt anlegg som eksempel. Solladderen lader primært acc1. Alle varmekilder skal kunne lade primær acc selvfølgelig. En motorstyrt ventil kan også lade acc2 dersom det er betingelser for dette. Altså om acc1 er for varm til å starte om vineren, kan likevel solfangerene starte opp på den store acc 2. Hadde det ikke vært mulighet for dette ville acc2 stå nærmest ubenyttet gjennom hele vinteren. Å lade solvarme på så kaldt vann som mulig gir flest solladetimer og flest kWt inn til systemet. Å lade solvarme høyt i tanken gir varmere vann, men færre kWt og krever høyere temperatur i solfangerene og dermed lengere oppstart og tidligere stopp av solladingen.

Dimensjonerer man for å unngå overlading, trenger man ikke store acc tanker, men kan da heller ikke montere særlig store solpaneler. Ønsker man derimot mest mulig solenergi blir det er nødvendig å ha en stor /flere slavetank/er om man ønsker å lade mange soldager på rad i sommersesongen, (som kan avgi varme i mange dager når det blir overskyet). Å bruke en 4000 liter tank hele året blir "overkill" og jeg ville bruke unødig energi på varmetap i slavetanken. Bufferbehovet om vinteren er svært lite, da pelletovenn gir jevnt varme. Da klarer jeg meg utmerket med 500 liter acc1. Denne klarer så vidt å forsyne huset med peakvarme etter nattsenkning, samtidig med høyt varmtvannsforbruk om morgenen.

Jeg har solfangerløsning for å utnytte mest mulig av solenergien, mens andre optimaliserer økonomien. Om strømprisen blir høyere enn beregnet, skulle man økonomisk sett hatt flere solfangere med dertihørende større acc behov. Min tank er gravet ned under bakken utenfor huset og har minimum 50 cm isoporisolasjon rundt hele. Alterantivet er å ha en eller flere tanker inne i huset, men det ville kreve mye større teknikk rom, og mitt er bare 1,6 m2. Sentralt i Oslo er m2 prisen 40.000,- på eneboliger. Å bruke boareal til acc tanker innvendig kan derfor indirekte bli veldig dyrt. En betongkum har lave investeringskost pr m3 sammenlignet med invendige tanker. Terskelkostnaden er derimot høyere.

Om økonomien skal være helt avgjørende fra dag 1 og tilbakebetalingstiden så kort som mulig, så skulle jeg beholdt de gamle elpanelovnene og satt inn luft/luft vp, men jeg ønsker ikke at støvet blåser rundt i huset kontinuerlig, slik det ofte blir med luft/luft vp. Om man satser på solvarme, så gambler man på høye strømpriser i fremtiden rent økonomisk sett. Ut over det synes jeg det er herligt å slippe å fyre med pellet hele året, og ideologisk ønsker jeg en grønnere fremtid for mine barn.
Anlegg oppstart 1 mars 2007
Intelliheat 6*24
Steca704 m/tilleggsmodul
Accu1 500 liter teknisk m/plateveklser
Accu2 4000 liter slave m/vv forvarmer
Extraflame Idro pellet m laddomat 21
Forberedt til luft/vann
lavtemp. radiatorer, gulvvarme bad
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag skulle ha laddat i toppen med en plattvärmeväxlare. Och så skulle jag försökt att ladda in användbart varmvatten.Typ 50 grader
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Och här får man en hel rad med svar utan att vare säg säga tack eller kommentera. Så tack för alla råd och tips. Skall sätta mig ner och studera när tid ges och därefter återkomma.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Alla har sina förutsättningar. Mitt pannrum är på 30 m². Inga problem med några tankar där. Priset per m² för fastigheten var väl 200 kronor eller så, med då står det ju ett 2½ planshus med källare där också. Nä, det ligger inte i centrala Oslo.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Jag laddar nu källargolvet med solfångaren...de få timmar solen ger något..
Jättebra verkningsgrad då det verkligen går på lågtemp...
Värmen kommer in i huset och det är inte så kinkigt med vilken temperatur jag har i källaren...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar