reservström

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

reservström

Inlägg av Zwentomen »

Efter att nu äntligen fått igång mina paneler och städat pannrummet så infaller följande ide/fundering. Nämligen under sommaren och förra vinterna var strömmen borta i olika delar av landet i korta och längre repriser. Dock inte ännu hos oss. Det som gör att jag börjat fundera mera på detta med en enkel nödströmslösning är att solpanelerna behöver ström hela tiden när de är igång och pannan/cirkulationspumpen behöver ström under eldning och för att pumpa runt värmen i golven.

Min fråga är hur skall man bäst lösa problemet med backupström dels för
A)solpanelerna

B)för pannan och cirkpumpen.

Enklast är väl att köpa en extra genrator som man kan dra igång när strömmen försvinner och sen ha extra sladdar att koppla i där det behövs, MEN det arrangemanget kräver att undertecknad är hemma den gång som srömmen är borta. OCH strömmen brukar ha en tendens att försvinnan när man är längre borta.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns generatorer med autostart och det går att få inkopplat tvångsbrytande system som krävs för att använda reservkraft.

Jag hade dock tagit en UPS med större batterier, som en nödlösning hade jag lagt till ett elverk med laddning av ackumulatorerna som UPS'en kör med, på det vis får man hela systemet på ett rimligt sätt.

Sedan är jag van att bygga styrningar så det som är enkelt för mig kan vara svårt för andra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

och var hittar man sådan UPS er då. Jag är tyvärr inte alls insatt i elens underbara värld... :)
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Såna kan man hitta på t.ex dustin.se. Vet inte hur stora de har där, men annars är det väl bara att använda valfri sökmotor så borde man ju hitta fler ställen...

Har funderat på att installera ett backup-system till panna och cirk.pumpar också, men det har inte blivit av än...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Om du söker på nödström här på forumet så finns det några trådar. Jag har installerat detta http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... roemspaket
fungerar klockrent.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Vilken modell har du wodda? är det något annat jag behöver tänka på förrän jag besställer?

Funkar det med att vidareladda batterien med en generator vid längre strömavbrott?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag skaffade en anläggning på 600W. Till det har jag att antal batterier på ungefär 240 Ah(4*70Ah). Och visst kan du ladda ned en bensindriven generator om strömbortfallet skulle vara länge.
Viktigast är att räkna ut hur mycket effekt du behöver momentant och sen tar du till det dubbla eftersom dom flesta motorer alltid har en högre startström.
Såhär: 7 pumpar inställda på 50W = 350 * 2 = 700W
Detta är ju dock bara ett ungefär, finns nog elektriker som kan räkna ut exakt också.

Till den anläggning jag köpte kom det med en svag laddare som är bra vid långtids laddning så kör en sån. Men om du ska ladda med en separat generator kan det vara vettigt att ha en lite kraftigare laddare att byta till så att du snabbt får in några Ah i batterierna.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Detta har diskuterats förut.... Men tänk på att vissa elektriska grejer tar stryk, ev. går sönder eller blir överhettat, om man inte matar med en korrekt sinusvåg. Sinusvåg är en fin vågformad spänning som finns i våra vägguttag.
UPS:er, invertrar / omformare och elverk skickar inte alltid ren sinusvåg. Utan ofta är det fyrkantvåg eller modifieradsinus- / trappstegsformadvåg som levereras. Detta kan få dyra konsekvenser.
Om jag skulle koppla in något på nödström skulle jag se till att få en ren sinusvåg. Och som alltid får man vad man betalar för.... Ren sinusvåg är oftast dyrt.
Men jag betalar hellre 3.000:- för en omformare som ger en sinusvåg, i stället för 1.000:- för en med modifieradvåg. För om det visar sig att cirkulationspumpen blir överhettad, eller att elektroniken går sönder i pannan, så har jag ju ingen som helst nytta av min nödström. :roll:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

och hur vet jag vad jag får för mina pengar då?...är det som Wodda kör med en grej som ger kantiga sinusvågor?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Ring och hör med företaget som säljer grejerna.
Men om jag ska gissa, ja det är kantiga vågor. De säljer ganska "billiga" grejer. :?

Jag skulle kolla på blocket eller liknande, efter lite stöddiga ups:er, men kolla då också upp att de ger ren sinuskurva. En ups är ju byggd just för nödström, och är inget hoppkok.... Man kan hitta bra ups:er för bra pengar men då är ofta batterierna slut eller dåliga.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Nu titta jag vidare på den sidan som det linkades till, och kolla in på deras omformare som ger ren sinus. Då är det andra priser.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag har ingen koppling till vare sig Elfa eller Mascot.... Men jag funderar på att köpa denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19672

Jag tänker köra känslig utrustning i bilen.
Och mascot är en känd tillverkare, vilket inte behöver betyda något... :?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tänkte mig främst att driva cirkulationspumparna inte någon datacentral. Tycker främst att det framgår i texten om att det är datorer och annan känslig elektronik som kan ta skada. En cirkulationspump är väl inte världens mesta high tec?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Med fyrkant eller trappsteg så utsätts apparaturen för mer effekt. Men cirkulationspumpen funkar kanske utmärkt även om den blir varmare.
Det finns säkert någon med mer elkunskap som kan mer om detta....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Pumparna fungerar utmärkt med "modifierat fyrkant", de kommer dock att låta lite mer och skulle man falla över en sinusgenerator är det helt OK men bara för att driva cirkulationspumpen duger de billigaste helt OK.

Enheter med en nätdel av "switch mode"-typen skulle jag akta mig lite för att köra med modifierat fyrkant, detta inkluderar datorer, sannolikt en hel del brännare osv. Man kan väl generellt säga "all modern elektronik" medan rent mekaniska saker klarar det utan problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar