Ger solfångarna nått såhär års?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Ger solfångarna nått såhär års?

Inlägg av Barkis »

Jag har installerat bergvärme och tänkte om man kunde värma brinen med solfångare, dom behöver ju inte vara speciellt varma för att värma brinen från nuvarande +0,5 till några extra grader för att få pumpen effektivare, den går dygnet runt så jag skulle behöva avlasta borrhålet lite.

Ger dom nått såhärårs när det är dåligt med sol? En kompis sa att han fått upp sin 750l tank i 50grader med 60rör och jag har då inte sett till nån sol direkt! Vet inte hur många kw det är med 750l 50gradigt vatten men antar att det skulle kunna höja min brine med säg 4grader ett bra tag.

Visst solfångare kostar ju några kronor men det gör ett extra borrhål också :?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja jag tror inte det är nån bra ide :?

Du kommer ju måsta bl.a köra kb pumpen hela tiden så den äter ju upp endel av det solen ger, Sen kostar ju t.ex 60 rör o lite kringutrustning säkert lika mycket som ett hål till om du inte har långt till berget förstås..

Om det va nu din kompis fick upp 750 l tanken till 50° vad va då startempen i tanken??
Kan tänka mej att den va 49,5° innan solfångarna började ladda..

Du kanske får ut ca 21 kWh/dag mitt på sommaren med 60 rör medans pumpen nu suger kanske 150 kWh/dygn från hålet så någon höjning av kb kommer de inte bli..
En kompis har 60 rör men har aldrig fått 500 l tanken över 70° utan uttag mitt på sommaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Även nu när det är december och solen står som lägst så kommer våra egenkonstruerade solpaneler upp i 30-35 grader bara solen är framme.

Så visst ger dom lite, problemet är ju att det har inte varit många soltimmar överhuvudtaget sista två månaderna (nästan tre)
Varit mindre sol än normalt hösten 2009
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

Eviheat kör redan detta men det just hur mycket det ger vid denna årstiden.
Ett kit med 60rör pump och styrning kan man köpa för 16000kr, även med extra borrhål så kommer man inte upp i mer än +4grader, nuvarande hålet kosta 50 000kr och igentligen skulle jag behöva en storlek större värmepump + borrhål för att orka med husets behov men då är det i princip en ny anläggning = dyrt.

"Solvärme och värmepump
Att samköra solvärme med berg- eller markvärmepumpar har flera stora fördelar eftersom en solvärmepump till skillnad mot vanliga solvärme-anläggningar kan nyttja solvärmen under hela året. Eftersom så länge solvärmen är varmare än vätskan från borrhålet eller ytjordvärmen, dvs 0-4°C, ökar solen värmepumpens effekt och värmefaktor. Exempel: 3° ökning av vätskan från borrhålet ger 10% effektökning, och 6° ger 20%"

Det låter bra iaf :wink:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan ju annars komplettera ditt hål med markslinga..

Sol kan du inte räkna med att det ger nånting alls nov-feb då du behöver den som mest, När värmebehovet sjunker så bör du få högre temp på kb..
Synd att anläggningen är feldimensionerad, Vilket iof är ganska vanligt..

Vid vilken ute temp börjar eltillskott behövas??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

jag har 200m borra och så mycket markslinga som trädgården tillåter redan!

Rörmockaren trodde jag skulle klara mig på en 8kw pump, jag tog 10kw men märker nu att jag skulle behövt en 12a och 250m borra.

senaste dygnet har det varit medeltemp på -5.9 och då har elen gått 4tim och jag har 19-20grader inne. Brinen in ligger på +0,1 när pumpen går 24tim/dygn, nu är det -8 ute och framledningen är 51grader

Fast jag undrar hur mycket tempen på kb gör med en 12kw pump, får den vile lite ibland istället för att gå dygnet runt så kanske det inte blir kallare i borran ändå :roll:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm är det 200 m aktivt djup??
Ser att nibe anger 180-210 m djup till deras 12:a o 10:an 150-180 m aktivt djup, Frågan är ju om det är vid dom djupen man får 0° på brinnen :?
En 12:a ger nog ändå kallare brinne, Som det verkar har du högre behov än hålet/slingan kan ge..

Vad kräver radiatorerna för temp nu??
Ju lägre temp radiatorerna kräver ju mer klarar ju pumpen att kräma ut vilket gör att man måste ha ändå mer slang..

Hur stort hus har du??
Vad har du haft för förbrukning tidigare??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

tillåmed anger dom 140-170m aktivt hål till 10kw och 160-190m på 12an i min broschyr till 1145an!

När jag kolla låg vattnet bara 3m ner så 197m aktivt + markslinga på 50m så det borde räcka men det är just när pumpen går dygnet runt, när jag hade gångtid på 10tim/dygn så låg brine in på +6,5 avlastar jag pumpen med pellets några tim så ligger brinen snart på +2.

Radiatorerna vill ha 50grader nu när det är -8, läste också det där att det krävs mer av borran vid lågtemp som tex golvvärme, tyckte det borde vara tvärt om :?

Förbrukning tidigare är svårt att säga då jag har bytt från gamla dåliga fönster till 3glas energi men olika offerter med uppgifter om hus och förbrukning sa 3st 10kw, nån trodde tillåmed det skulle räcka med 8kw, thermia var den enda som hade med deras 12a men om jag kommer ihåg rätt så hette den bara 12 och gav strax över 10

Huset är på 230kvm men underst är det en pizzeria som värmer med sina ugnar så 85kvm kräver inte så mycket värme, iofs desto mer varmvatten, gick åt runt 12ton pellets före fönsterbytet.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hyr en värmekamera du måste ha nån sjuk läcka nånstans. Om huset är på 230-85m² och drar 60 000kWh då är det något fel.
Lägg pengarna på isolering.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

rörmockaren uppskatta verkningsgraden på den gamla pelletspannan kunde vara så dålig som 60% + att det går åt endel vatten, 900-1200l/dag

gick åt en säck pellets bara för att värma vatten om sommaren förut = 76kw, värmepumpen nu värmer vatten 2tim/dag = 5,6kw så det är en viss skillnad
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Det verkar ju som du gör av med onormalt mycket värme!!!


I vårt hus (ca 170m² + garage) så behövde vi ha runt 60-70grader på framledningen för att hålla en jämn värme i alla rum när vi flyttade in.
Vi tog då hjälp av en rörmockare som spolade rent alla rör/radiatorer samt bytte alla termostater och ventiler samt gjorde en mycket exakt grundinställning på ventilen innanför termostaten på varje element.

Även nu när vi som inatt hade -15grader så behövde framledningstemp inte gå över 45 grader för att klara att hålla 22grader i varje rum.
Framledningstemp verkar haft ett snitt på 40 grader under december.
Sedan en tid tillbaka så har vi en elektrisk (automatisk) shuntreglering (istället för manuell) och det känns som att vi gör av med mindre ved.

Det kanske kan vara värt att kolla upp hur termostater o ventiler ser ut för dig?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Ger solfångarna nått såhär års?

Inlägg av Jonas O »

Barkis skrev:Ger dom nått såhärårs när det är dåligt med sol?

För någon timme sedan när jag var nere i pannrummet så var det 25 grader i botten på acc-tanken och solslingan gav 31,8grader ner från taket.
Det är väl knappt man kan räkna med någon märkbar höjning av acc-temp då solen istortsett redan är på väg ner igen :?

Dock så tror jag endast solpanelerna gett värme 2 dagar under december..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker det låter väldigt skumt, Måste vara nått som inte stämmer för om man ser till tidigare förbrukning så gör det 57600 kWh inmatad energi o med 60% verkningsgrad så skulle huset behöva 35000 kWh o med 70% verkningsgrad 40000 kWh men det är inte så farligt om man ser till hur mycket vv som förbrukas.. :?

Va det en Nibe 1145:a du har??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

yes, nibes nya serie 1145-10
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok

Vid 0/50° ger den 8,5 kW
Ser man till att du skulle haft en förbrukning på 40000 kWh/år så har du kanske ett behov på 7 kW vid -8°, Det gör att det inte finns mycket kapacitet kver för pumpen då du har stort vv behov oxå för den ger ju ingen värme dom timmar på dygnet som pumpen gör vv..
Om vi säjer att mina siffror stämmer så behöver du ca 170 kWh/dygn för värme men pumpen gör ju vv 2 tim/dygn så då är de 22 tim som den gör värme om den går 24/7, 170/22=7,72 kW skulle pumpen ge men det kan ju va så att ditt hus kräver 0,8 kW till så då krämar den ut det som den ska...
Om det är 197 m aktivt djup skulle ja vilja påstå att siffrorna som anges om aktivt djup är för snålt angivna..
Kommer inte ihåg vad dom räknar att varje meter ska ge?

Vad är utgående temp på kb??
vilken hastighet kör du kb pumpen på??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar