Ger solfångarna nått såhär års?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

10-30w/meter beroende på hur bra hålet är, antar att mitt hål inte ger det höga värdet då :cry:

kb pumpen har 10steg och den går på steg 10, alltså max och jag har +0,1 in och -2,5ut, körde på steg 9förut då gav den samma in +0,1 men
-3,3ut.

Låter som jag får isolera kåken bättre, väggarna är tjocka men det är bara tegel i dom
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då verkar det vara hålet som är boven för pumpen verkar ju ge det den ska, Visst hade det varit bra med att fixa bättre isolering oxå..

Har du testat o kört med blockerad eltillskott el fördröj starttiden för tillskottet??

Vart bor du, Är det som kallst hos er nu el brukar det bli kallare??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

Skulle jag nu ta ett till borrhål så får jag max +4grader på brinen och då ger pumpen bara 1kw till så det räcker ändå inte, jag skulle behöva brine in på +15 grader :D då ger den strax över 13kw :wink: fast det blir nog svårt 8)

Jag bor mellan Skara och Alingsås så det brukar väl inte vara så kallt men ändå känns det klent när elen hoppar in redan vid -7 hade närmare
-20 för ett tag sedan även om det är ovanligt, hade väl trott att den skulle klara av 12-15minus utan el :(
har -9 nu och då vill huset ha framledning på 53grader, elen verkar gå kontinuerligt nu, jag har inte provat att ändra nått till eltillskottet utan den står på fabriksinställning, 600gradminut tror jag det är.

Har kvar min gamla pelletspanna, kanske går att få den och värmepumpen att kommunicera med varandra för avlasta när det blir för kallt.
För att sänka framledningstempen så tänker jag på skön golvvärme, men du menar att det skulle belasta borran än mer?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det går ingen fjärrvärme som du kan tjuv koppla in dej på :wink:

Om pelletspannan finns kvar så borde det gå ordna så att pelletsen går in istället för eltillskottet, Det går ju fint att ha det så med L/V VP..

Ja med golvvärme så suger pumpen ut ändå mer, Den ger ju 10 kW vid 0/35 o 8,5 kW vid 0/50 o den ökade uteffekten måste ju in från brinnen..

Kan de va så att hålet har sinat :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

jaa man skulle ju lagt markslingan längs med fjärrvärmerören, hehe :D

Har varit nere och ändrat pumpen nu efter att ha fått lite tips, hitta också en grej i menyn, fanns en "max diff värmebärare" i en kolumn under eltillskottet, den stog på 7grader så jag ändra till 13, om jag fatta rätt så hoppar elen i om det diffar mer än inställt gradantal, antar det är mellan "är" och "börvärde".

En sak jag funderat på, jag gjorde som rekomenderat när man installerar värmepump att man ska ha alla termostater på radiatorerna fullt öppna och låta pumpen sköta tempen men då får jag ca19grader på våning två och 24grader på våning tre!
Eftersom det är för kallt på 2an så har jag ökat på kurvan på pumpen med två grader vilket ger 4grader högre framledningstemp och vridit ner termostaterna på 3e!
Har försökt att få ner tempen längst upp genom att skruva på radiatorkopplet, sitter moderna kompaktradiatorer där och den finns en bypass ventil längst ner och den har jag skruvat ut till max så vad jag läst mig till så ska bara 35% flöda igenom elementen däruppe nu men ändå är det flera grader varmare.
våning två har 9st element varav 5st är av den tjockare gamla typen, 4st
är av en smal, 3cm tunn radiator som inte ska vara lämpade för värmepump men även i det rum jag har dom större äldre radiatorerna blir det inte varmt.
Fundera först på att byta ut alla elementen på våning två till likadana kompaktradiatorer som våning 3, men har även funderat på golvärme, och konvektorelement, allt för att komma ikapp den övre våningen så jag kan sänka värmepumpen.

Hur tycker ni jag ska göra med detta? Sänkt framledningstemp borde ju göra att den klarar lite kallare väder och framförallt, mer ekonomiskt
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Hej Barkis ! Du ska justera (strypa) så att då får samma delta över alla radiatorer så ska du se att du får samma temp på alla. Man brukar väl rekommendera minst 5-6 tempdiff på radiatorerna, men vore jag du så skulle jag testa mig fram till vilken instrypning som behövs för att raddarna ska bli varma. Mer än 8-9 är väl inte att eftersträva, då börjar uteffekten på radiatorerna sjunka en del.Är det vanliga vred på radiatorerna så kan du strypa flödet med dessa. Termostater är däremot inte så bra att strypa med, då är det bättre att göra det på returventilen.Har alla mina termostater fullt öppna utan dom i sovrummen som jag justerar värmen med.Vad står cirkulationspumpen på för läge? Har en framledningstemp på 40° och håller 20-21° i källaren,1vån och 2vån igaraget 15-16°

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

får prova men det är nog lite bökigt att mäta på det radiatorkopplet (liknande http://pcmpictures.danfoss.com/PCM/images/emag/3060.jpg)

och även om jag öppnat bypassen för fullt och stänger termostater däruppe så får jag inte mer värme på undervåningen (tvårörssystem) därnere är allt fullt öppet, om det nu inte tar nått dygn innan man märker av det.

Är det bättre att byta ut termostater mot vanliga vred?

Cirkulationspumpen till värmebäraren i värmepumpen står nu på 80% och då diffar tempen 7grader på in och ut men sedan har rörmockaren kopplat systemet bypass så det sitter en extern cirkpump som kör runt radiatorvattnet och den går på högsta läget av tre, det är en Grundfos ups 25-40 180, kanske är fördålig fart i cirkpumpen? Huset har 3våningar + källare, läste om maxhöjd till dom olika cirkpumparna i nån katalog
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Gjorde inte installatören en mätning på delta över radiatorena,det gjorde min och kom tillbaka efter 14dagar och kollade att det funkade.Kanske något du kan ta upp med röris att göra,så du får en välanpassad delta för dina radiatorer. Du får ju genast en bättre ekonomi då och ett trevligare inomhusklimat när det är gjort.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Var ute och gick en dag. Kring 0 grader med ett precis täckande snölager. Då kunde man se vart fjärrvärmen gick. Där smälte snön. Så isoleringen kring fjärrvärmerören läcker en del.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

lövet skrev:Gjorde inte installatören en mätning på delta över radiatorena,det gjorde min och kom tillbaka efter 14dagar och kollade att det funkade.Kanske något du kan ta upp med röris att göra,så du får en välanpassad delta för dina radiatorer. Du får ju genast en bättre ekonomi då och ett trevligare inomhusklimat när det är gjort.

//Lövet
enligt min rörmockare så är inte systemet så känsligt då han kopplat pumpen bypass sa han, sedan är dom rätt upptagna dom där!
Själv är bäste dräng :wink: jag mäter själv 8) har nogrann mätare på jobbet att låna som vi mäter diffen på liknande grejer
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

rod02 skrev:Var ute och gick en dag. Kring 0 grader med ett precis täckande snölager. Då kunde man se vart fjärrvärmen gick. Där smälte snön. Så isoleringen kring fjärrvärmerören läcker en del.
låter inget bra, var nått tvprogram en kompis hade sett om fjärrvärme på island, där sänktes tempen 2grader på en sträcka över 10mil! Antar det är rätt bra flöde i systemet då :shock:
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Klart att dom säger så för det tar sin tid att göra detta,men kan han då förklara varför du har så stor diff på radiatorena,om systemet inte är så känsligt enligt honom.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Klart att dom säger så för det tar sin tid att göra detta,men kan han då förklara varför du har så stor diff på radiatorena,om systemet inte är så känsligt enligt honom.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

hur ställar man in radiatorn förresten? Går det ställa mer än på termostaten? Annars behöver denna vara låst så det ej går att vrida för obehörig
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Termostaten kan du plocka bort, under denna sitter en ventil där du gör en grundinställning, brukar vara graderad 1 till 9.


Grundinställning gör man såhär:

Plocka bort alla termostater från alla element i hela huset.
Skicka ut maximal temp på elementslingan (full värme)
Låt allt vara i 1-2 timmar så det blir riktigt varmt överallt.

Ta nu fram en termometer (helst laser) och titta på temperaturen på returen från varje element.
Justera nu alla element så du har samma temperatur på returen från alla element, t.ex 35 grader.
Obs: Detta kan ta en hel dag att göra!
(Justerar alltså på ventilen innanför termostaten)

Sätt sedan tillbaka alla termostater i hela huset och sätt alla på mittenläget.

Detta "ska" ge en rumstemperatur på ca 22 grader i varje rum.



Det var iallafall på detta viset som rörmockaren gjorde i vårat hus när vi hade kass och ojämn värme, funkat helt perfekt sedan dess (typ 4 år)




I vårat hus så byttes flera gamla termostater till nya samtidigt.
Bild
För att lossa termostaten så vrider man 1/4 dels varv på den svarta plastringen närmast elementet.

Innanför där så sitter grundjusteringsventilen.

Bild


Edit: lagt till bild.
Senast redigerad av Jonas O den sön 03 jan, 2010 14:04, redigerad totalt 1 gånger.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar